» آرشیو اخبار » ماینرهای بیت کوین به دنبال کسب سود و تضمین شروط هستند
استخراج کنندگان بیت کوین

ماینرهای بیت کوین به دنبال کسب سود و تضمین شروط هستند

27 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با توجه به کاهش سودآوری استخراج (ماینینگ) بیت کوین، ماینرهای بیت کوین به دنبال کسب سود و تضمین شروط هستند و حتی با وجود استفاده از ریگ‌های جدید، شرکت‌های فعال در این زمینه به دنبال راهکارهای جدیدی برای ادامه فعالیت هستند. ماینرها و شرکت‌های هاستینگ (میزبانی) که هنوز در این بازار سرپا مانده‌اند، مجبور شده‌اند در خارج از صنعت بلاکچین سرمایه‌گذاری کنند.

ماینرها به دنبال تضمین شروط هستند

با توجه به قیمت‌های فعلی بیت کوین و افزایش سختی شبکه آن، تنها آن دسته از ماینرها می‌توانند در این بازار موفق باشند که از جدیدترین و کارآمدترین ریگ‌ها استفاده کنند؛ استفاده از برق با نرخ رقابتی یکی دیگر از عواملی است که موفقیت فعالان این بازار را تضمین می‌کند. البته این اصل زمانی صدق می‌کند که این گونه شرکت‌ها برای کسب درآمد تنها به استخراج بیت کوین متکی باشند؛ زیرا شرکت‌هایی که توانسته‌اند همچنان سرپا بمانند، مجبور شده‌اند راه‌های دیگری برای تولید پول نقد با استفاده از تجهیزات سخت افزاری خود پیدا کنند.

استخراج کنندگان بیت کوین

تبلیغات جام جهانی قطر

به عنوان مثال وس کامینز (Wes Cummins)، مدیر عامل شرکت Applied Blockchain، در فراخوان عایدی شرکت خود، دست به اقدام ظریفی زد و نام شرکت را به Applied Digital تغییر داد.

این شرکتِ دیتاسنتر امیدوار است که این تغییر نام، نشان دهد که آنها فقط در زمینه استخراج بیت کوین فعالیت نمی‌کنند و نمی‌توان آنها را فقط جزء استخراج کنندگان بیت کوین دانست. البته این تغییر نام تا زمانی که سهامداران این شرکت آن را در مجمع سالیانه در ماه نوامبر (آبان-آذر) تائید نکنند، رسمیت پیدا نخواهد کرد. با این وجود شرکت از قبل عنوان وب‌سایت، حساب توییتر و لوگوی خود را به روز کرده است.

خارج شدن از حوزه بلاکچین و ورود به حوزه محاسبات با کارآیی بالا یا HPC یکی از اهداف این تغییر نام، عنوان شده است. کامینز در این فراخوان اعلام کرد که این شرکت «فرصت‌های بازار زیادی را در حوزه محاسبات با کارآیی بالا پیش روی خود می‌بیند؛ خصوصاً در زمینه‌های پردازش تصویر، گرافیک رایانه‌ای، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین».

با این وجود شرکت Applied همچنان شرکت‌های Bitmain، F2Pool و GMR را از بزرگترین مشتریان خود می‌داند. به زودی شرکت استخراج تجاری عمومی Marathon Digital (MARA) نیز به لیست مشتریان آن اضافه می‌شود، زیرا به تازگی یک قرارداد هاستینگ 5 ساله 200 مگاواتی با این شرکت امضاء کرده‌ است.

کامینز روز سه‌شنبه در این فراخوان گفت: «من فکر می‌کنم شرکت Marathon یکی از بهترین طرف قراردهای ما است. هر چند شاید عنوان بهترین ماینرهای تجاری عمومی در این صنعت، بیشتر زیبنده آنها باشد».

این بدان معنی است که شرکت MARA نسبت به سایر ماینرهای بیت کوین در زمینه استخراج به صورت تجاری عمومی، کمترین افت را تجربه می‌کند.

هر سهم شرکت MARA روز سه‌شنبه با قیمت 11.27 دلار معامله شد. این نشان می‌دهد که هر سهم این شرکت نسبت به 6 ماه گذشته 46 درصد افت داشته است. در طول این مدت ارزش سهام شرکت‌های ریوت بلاکچین (RIOT) و بیت فارمز (BITF) به ترتیب 60 و 70 درصد کاهش یافته است.

شرکت Hut 8 Mining (HUT) یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه استخراج و جزء مهمترین ماینرهای بیت کوین است که نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته است. در روز سه‌شنبه هر سهم این شرکت با مبلغ 1.89 دلار معامله شد که نسبت به 6 ماه قبل، افت 56 درصدی را نشان می‌دهد.

شرکت Hut 8 در به‌‎روز رسانی عملکرد خود که در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به ثبت رساند، اعلام کرد که تمام بیت کوینی که در طول این ماه استخراج کرده است را طبق استراتژی هودل (HODL) صرف سپرده‌گذاری در کاستدی کرده است. این یک انعطاف به موقع برای این شرکت است، زیرا نشان می‌دهد که تمام بیت کوینی که استخراج کرده را نگه‌داشته است.

استخراج کنندگان بیت کوین

در اوایل سال جاری، فروش بیت کوین توسط ماینرها، بیشتر از تعداد بیت کوینی بود که استخراج می‌کردند. این افراط در فروش بیت کوین باعث شد تا ذخایر ماینرهای بیت کوین در سال 2022 کمتر از 1.9 میلیون بیت کوین باشد که کمترین مقدار در طول تاریخ 12 ساله آن است.

اما گرد و خاک بیت کوینی شرکت Hut 8 چندان دوامی نداشت، زیرا جیمی لوورتون (Jamie Leverton) مدیر عامل آن اعلام کرد که شرکت مطبوع او در حال توسعه فعالیت‌های خود در زمینه HPC است. او گفت: «این بدان معنی است که ما قصد داریم در زمان بیکاری از دستگاه‌های HPC خود برای ارائه خدمات هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین استفاده کنیم؛ ارائه خدمات رندرینگ VFX به مشتریان و استخراج سودآورترین ارزهای دیجیتال در قالب الگوریتم اثبات کار، از دیگر برنامه‌های شرکت ما است».

سایر شرکت‌های فعال در زمینه استخراج بیت کوین وضعیت اسفبار رقبای خود را به فرصتی برای ادغام و اکتساب تبدیل کرده‌اند. در این راستا شرکت CleanSpark نزدیک به 100 میلیون دلار برای خرید تجهیزات استخراج شرکت‌های Mawson و Waha Technologies فعال در جورجیا و هزار دستگاه ماینر Bitmain Antminer S19j Pro rigs، البته با تخفیف هزینه کرده است.

هر چند به نظر می‌رسد که الان زمان مناسبی برای آوردن ریگ‌های جدید آنلاین نیست. دشواری شبکه بیت کوین یا تعداد حدس‌هایی که برای حل یک رشته رمزارزی نیاز است تا یک بلوک به زنجیره (چین) اضافه شود، به ریگ استخراج نیاز دارد. روز دوشنبه اعلام شد که دشواری شبکه بیت کوین با 14 درصد افزایش به 35.6 تریلیون رسیده است؛ که یک رکورد بی‌سابقه برای این شبکه محسوب می‌شود.

کالین هارپر (Colin Harper)، رئیس تحقیقات شرکت Luxor، در این راستا به وب‌‌سایت Decrypt گفت: «این بدان معنی است که آن دسته از ماینرهای بیت کوین که جدیدترین ریگ‌های استخراج را در اختیار دارند و به برق ارزان کمتر از 0.07 دلار به ازای هر وات دسترسی دارند، به ازای هر ریگ در حال کار، در طول روز، حدود 6 دلار به نفعشان است».

استخراج کنندگان بیت کوین

اما را‌ه‌هایی برای پیش‌بینی اینکه این دشواری چه زمانی ممکن است به شدت کاهش یا افزایش یابد، وجود دارد. به همین دلیل شرکت Luxor اخیراً یک قرارداد آتی استخراج بیت کوین را راه‌اندازی کرده است. این مشتق که در دسترس سرمایه‌گذاران معتبر است، استخراج‌کنندگان بیت کوین را در برابر کاهش شدید حاشیه سود محافظت می‌کند.

به عنوان مثال براساس این طرح، یک ماینر با 100 ریگ که قصد دارد به ازای هر دستگاه در طول روز 7 دلار عایدی داشته باشد، می‌تواند یک قرارداد مشتقات 30 روزه را برای توان محاسباتی لازم برای کار کردن آن ریگ‌ها بفروشد.

هارپر گفت: «اگر سود ماینرهای بیت کوین در این بازه زمانی کاهش پیدا کند، هیچ ضرری متوجه فرد نمی‌شود و در عوض به سود می‌رسد؛ اما اگر سودآوری این اقدام افزایش پیدا کند، فرد متضرر می‌شود». این قماری است که در این بازار ماینرهای بیت کوین به احتمال زیاد از آن استقبال خواهند کرد.

مترجم:‌ خاطره باقری
منبع: decrypt

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×