» آرشیو اخبار » ارمغان واسیل برای کاردانو
واسیل

ارمغان واسیل برای کاردانو

28 شهریور 1401 2

واسیل کارایی کاردانو را به طرز چشمگیری بهبود میدهد. ویژگی‌های جدید Plutus v2 امکان اجرای جدیدترین تجربیات را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد میکند

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، آقای تیم هَریسون (Tim Harrison) معاون اکوسیستم و ارتباط با اعضاء شرکت توسعه فناوری بلاکچین آی اُ جی (IOG مخفف Input Output Global) که مسؤلیت امور تحقیق و توسعه کاردانو را برعهده دارد، در روز جمعه 16 سپتامبر (25 شهریور) توضیحاتی را پیرامون ارتقاء مورد انتظار واسیل (Vasil HFC)  ارائه نمود.

اما پیش از پرداختن به جزییات این گزارش، خالی از لطف نیست اگر به بررسی علت این نامگذاری بپردازیم.

در تاریخ 10 دسامبر 2021 (19 آذر 1400) آقای چارلز هاسکینسون، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار شرکت IOG اعلام کرد که به احترام دوست و همکار فقیدش واسیل اِستویانوف داوُف (Vasil Stoyanov Davov) که یک هفته پیش‌تر از دنیا رفته بود، هاردفورک بعدی کاردانو را به یاد او نام‌گذاری می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

واسیل که اصالتا اهل بلغارستان بود، پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری آمبولی ریه در تاریخ 3 دسامبر 2021 (12 آذر 1400) در آپارتمان خود در بلغارستان درگذشت.

vasil dabov

 

تیم هریسون در ویدئویی که به مناسبت یادبود واسیل منتشر شد، به بیان میراث واسیل برای کاردانو پرداخته و او را اینگونه توصیف می‌کند:

واسیل فردی هنرمند، کارآفرین، مشاور بلاکچین، متخصص (زبان برنامه نویسی) هَسکِل (Haskell) و بدون اغراق یکی از محبوب‌ترین و مورد احترام‌ترین اعضای جامعه کاردانو بود. او عاشق طبیعت بود و اقدام به کاشت بیش از 10 هزار درخت نمود.

جمعه گذشته (25 شهریور) تیم هریسون با انتشار پستی در وبسایت شرکت IOG، ویژگی‌هایی که هاردفورک واسیل برای کاردانو به ارمغان خواهد آورد را اعلام نمود.

آقای هریسون در ابتدای این مطلب و در مورد تاثیر این ارتقاء که در تاریخ 22 سپتامبر (31 شهریور) بر روی شبکه اصلی کاردانو اجرا خواهد شد اظهار نمود:

این ارتقاء، کارایی کاردانو را به طرز چشمگیری بهبود و افزایش خواهد داد. ویژگی‌های جدید Plutus v2 امکان پیاده سازی و اجرای جدیدترین و هیجان‌انگیزترین تجربیات را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز یا همان دَپ‌ها (DApp) ایجاد می‌نماید. همچنین قابلیت دیفیوژِن پایپ لاینینگ (diffusion pipelining) موجب گسترش توان عملیاتی و گنجایش شبکه و در نتیجه بهبود مقیاس پذیری می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد:

با گذشت یک ایپاک (دوره زمانی 5 روزه) پس از اجرای رویداد واسیل (به عبارت دیگر تاریخ 27 سپتامبر یا 5 مهر)، ویژگی‌های جدیدی از جمله پشتیبانی از نود‌ها و CLI برای داده‌های ورودی مرجع (Reference Inputs)، داده‌های درون خطی (Inline datums)، اسکریپت‌های مرجع (Reference scripts)، خروجی‌های وثیفه ای (collateral outputs) و همچنین مدل هزینه‌ای جدید Plutus بر روی شبکه اصلی در دسترس خواهند بود.

 

براساس اظهارات آقای هریسون، بهبودها و پیشرفت‌های اصلی Plutus عبارتند از:

  • داده‌های ورودی مرجع  Reference inputs (CIP-31): این ارتقاء موجب ایجاد امکان انتقال داده‌ها درون زنجیره می‌شود.
  • داده‌های درون خطی Inline datums (CIP-32): پیش از این داده‌های تراکنش‌ها توسط هَش (Hash) به خروجی‌ها متصل می‌شدند. این پروپوزال نحوه استفاده از داده ها را راحت تر می‌نماید. پس از این ارتقاء، کاربر میتواند بجای ارائه داده‌ها جهت تطبیق آن با هش دریافتی، خود داده های واقعی را ببیند.
  • اسکریپت‌های مرجع Reference scripts (CIP-33): این پروپوزال ضمن بهبود توان عملیاتی، به طرز چشمگیری اندازه تراکنش‌ها و هزینه اجرای اسکریپت‌ها را کاهش می دهد (زیرا اسکریپت‌ها فقط یک بار نیاز به پرداخت خواهند داشت)
  • Datums and redeemers: به کمک این قابلیت، توسعه دهندگان قادر خواهند بود تمام اطلاعات ارسال شده به قرارداد هوشمند را مشاهده نمایند در حالی که پیش از این فقط داده‌هایی که به اسکریپت در حال اجرا ارسال شده بودند، قابل مشاهده بودند.
  • مرتب نمودن داده‌ها (Data Serialization primitive): این قابلیت در نظم‌دهی و سازماندهی داده‌ها به شیوه‌ای اصولی و بهینه، به کمک توسعه دهندگان می‌آید و در نتیجه، هزینه‌های کلی محل ذخیره‌سازی و CPU را کاهش می‌دهد.

آقای هریسون همچنین اعتقاد دارد که قابلیت Diffusion Pipelining با ایجاد بهبود در فرایند‌های آتی، موجب پیشرفت و بهبود مقیاس پذیری خواهد شد. وی همچنین معتقد است که بلافاصله پس از اجرای ارتقاء واسیل، ممکن است شاهد یک جهش در میزان فعالیت شبکه باشیم، زیرا کاربران به بررسی و آزمایش قابلیت‌های جدید خواهند پرداخت.

وی در انتهای مطالب مربوط به ارتقاء پیش رو، تصویر زیر را بعنوان نقشه را فرایندهای ارتقاء واسیل منتشر نمود:

واسیل
نقشه راه ارتقاء واسیل

لازم به ذکر است که ارتقاء واسیل و پنجمین سالگرد معرفی کاردانو، هردو در یک ماه قرار گرفته اند. علاوه بر آن، تاریخ 22 سپتامبر (31 شهریور) که بعنوان زمان فعال سازی واسیل بر روی شبکه اصلی انتخاب شده است، با سالروز استقلال بلغارستان (زادگاه واسیل داوُف) همزمان شده است.

 

مترجم: حسن نصیری

منبع: CryptoGlobe.com

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×