» آرشیو اخبار » اختلاف نظر وزاری انرژی اروپا بر سر سقف قیمتی گاز روسیه

اختلاف نظر وزاری انرژی اروپا بر سر سقف قیمتی گاز روسیه

18 شهریور 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،وزرای انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه برای پیدا کردن راهکاری برای حمایت از شهروندان و کسب و کارها در برابر افزایش سرسام‌آور هزینه انرژی تشکیل جلسه اضطراری دادند .

وزرای انرژی اتحادیه اروپا بر سر اینکه آیا قیمت گاز روسیه را محدود کنند یا خیر اختلاف نظر بسیاری داشتند.
وزرایی که برای نشست اضطراری به جلسه آمدند خواستار حمایت گسترده‌ از اقدامات تامین‌کنندگان برق و تامین نقدینگی مورد نیاز آنها شدند و چندین نفر گفتند که جدا کردن قیمت گاز از دیگر منابع انرژی ارزان‌تر ضروری است.

مذاکرات وزیران روز جمعه برای دستیابی به تصمیم نهایی در مورد راه های مقابله با بحران ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین و کاهش چالش ها و مشکلات با روسیه بود.اما بسیاری از وزرا گفتند که توافق و اقدام باید سریع باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

جوزف سیکلا، وزیر صنعت چک گفت: ما در یک جنگ انرژی با روسیه هستیم. ما باید سیگنال روشنی ارسال کنیم و بگوییم که هرکاری لازم باشد برای حمایت از خانواده‌ها و اقتصادمان انجام خواهیم داد.

قبوض انرژی از زمان جنگ اوکراین افزایش یافته واین در حالی است که تقاضا برای گاز پس از همه گیری COVID-19 بیشتر شده است و از آنجایی که روسیه تحویل گاز به اروپا را پس از اعمال تحریم های غرب کاهش داده است، دولت های اتحادیه اروپا را برای محدود کردن شوک قیمت انرژی دچار چالش های بسیار کرده است.
اتحادیه اروپا تا کنون نتوانسته برای محدود کردن قیمت گاز روسیه حمایت اکثر کشورها را جلب کند و روسیه تهدید کرده است که در صورت انجام چنین اقدامی عرضه گاز را به طور کامل قطع خواهد کرد.

کشورهای بالتیک از جمله کسانی هستند که از این ایده حمایت می کنند و می گویند که این طرح مسکو را از پول نقد برای تامین هزینه عملیات نظامی در اوکراین محروم می کند.

رینا سیکوت، وزیر امور اقتصادی استونی گفت: “روسیه گفته است اگر گاز ما را می خواهید، تحریم ها را بردارید. این باج گیری است. ما نمی توانیم عقب نشینی کنیم، باید متحد باشیم، باید اراده سیاسی برای کمک به پیروزی اوکراین داشته باشیم.”

موافقین و مخالفین سقف قیمتی گاز روسیه

اما کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، که بیشتر از بقیه کشورها به سوخت روسیه وابسته هستند، نگران از دست دادن تمام ذخایر خود هستند،و این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این سقف قیمتی که از نظر زمان بسیار کم است آیا تأثیر زیادی بر کاهش قیمت‌ها خواهد داشت یا خیر.
اگر محدودیت‌های قیمتی منحصراً بر گاز روسیه اعمال شود، به وضوح منجر به قطع فوری عرضه گاز روسیه می‌شود.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت وزرای اتحادیه اروپا باید به بروکسل چراغ سبز نشان دهند تا قانونی را برای جدا کردن قیمت گاز از قیمتی که مصرف کنندگان برای برق و سایر حامل های انرژی می پردازند، آماده کند.

کمیسیون اروپا این هفته اعلام کرد که اقدامی را برای بازگرداندن درآمدهای تولیدکنندگان برق غیر گازی و صرف پول نقد برای کاهش قبوض مصرف کننده پیشنهاد خواهد کرد.

قیمت‌های برق اروپا معمولاً توسط نیروگاه‌های گاز تعیین می‌شود، بنابراین هدف این سقف کاهش سود مازاد تولیدکنندگان غیر گازی است که هزینه‌های جاری پایین‌تری دارند اما همچنان قادر به فروش برق خود با قیمت‌های بالا هستند.

ایمون رایان، وزیر محیط زیست ایرلند، گفت: اقداماتی که کمیسیون برای برداشتن برخی از این سودهای اضافی و پرداخت آن به خانوارها انجام داده منطقی است.

اما فرانسه، که دارای بزرگترین ناوگان انرژی هسته‌ای اروپا است این سوال را مطرح کرد که آیا این محدودیت باید برای همه تولیدکنندگان غیر گاز اعمال شود یا خیر.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که دولت‌ها به طور گسترده از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای ارائه نقدینگی اضطراری به شرکت‌های برقی که با نیاز نقدینگی مواجه هستند، حمایت کردند، اگرچه جزئیات این موضوع هنوز مشخص نشده است.
فنلاند و سوئد تاکنون میلیاردها دلار ضمانت نقدینگی را به شرکت‌های برق ارائه کرده‌اند تا از فشار نقدینگی ناشی از تعطیلی شرکت‌ها جلوگیری کنند.
وزرای اتحادیه اروپا در آغاز نشست خود به یاد ملکه الیزابت که روز پنجشنبه پس از 70 سال سلطنت درگذشت، یک دقیقه سکوت کردند.

منبع: دویچه‌وله

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×