» آرشیو اخبار » اپل در برابر قانون جدید اتحادیه اروپا تسلیم شد
اپل

اپل در برابر قانون جدید اتحادیه اروپا تسلیم شد

23 آذر 1401 10

قوانین جدید اتحادیه اروپا، اپل را مجبور خواهد کرد که به فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌های جایگزین اجازه دهد تا بدون نیاز به ارائه در اپ استور، در دسترس کاربران قرار بگیرند.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قوانین جدید اتحادیه اروپا، اپل را مجبور خواهد کرد که به فروشگاه‌ها و اپلیکیشن‌های جایگزین اجازه دهد تا بدون نیاز به ارائه در اپ استور، در دسترس کاربران قرار بگیرند.

در همین راستا، کمپانی بزرگ اپل اعلام کرده است که به زودی به فروشگاه‌های شخص ثالث در دستگاه‌های تولیدی این شرکت اجازه خواهد داد تا از الزامات ضد انحصار جدید اتحادیه اروپا (EU) پیروی کنند. این اقدام می‌تواند برای توسعه‌دهندگان برنامه در حوزه رمزارزها و توکن‌های غیرمثلی (NFT) در اروپا، به عنوان یک پیروزی بزرگ در نظر گرفته شود.

اپل

تبلیغات جام جهانی قطر

راهی جدید برای دور زدن پورسانت 30 درصدی اپل

طبق گزارش روز 13 دسامبر (22 آذر) بلومبرگ به نقل از منابعی آگاه به موضوع، بر اساس قوانین جدید، مشتریان اروپایی می‌توانند بازارهای جایگزین را خارج از اپ استور اختصاصی اپل دانلود کنند؛ این کار، به آن‌ها اجازه می‌دهد برنامه‌هایی را دانلود کنند که 30 درصد کمیسیون و محدودیت‌های اپلیکیشن‌های اپل را دور می‌زنند.

در حال حاضر، این شرکت قوانین سختگیرانه‌ای را در حوزه برنامه‌های NFT اعمال کرده است که عملاً کاربران را مجبور می‌کند تا خریدهای درون‌برنامه‌ای مشمول بر پورسانت 30 درصدی را انجام دهند، این در حالی است که برنامه‌ها مجاز به پشتیبانی از پرداخت‌های رمزارزی نیستند.

اجرای این قانون توسط اپل منجر به مسدود شدن به‌روزرسانی برنامه کیف پول خود-امانی کوین‌بیس در روز اول دسامبر (10 آذر) شد، زیرا اپل قصد داشت 30 درصد از هزینه گس پرداخت شده را از طریق خریدهای درون‌برنامه جمع‌آوری کند، درحالی‌که به ادعای کوین‌بیس این کار «به وضوح امکان‌پذیر نیست».

سپس ادعا کرد که اپل از این کیف پول خواسته است در صورتی که تراکنش‌های NFT نمی‌توانند از طریق سیستم خرید درون‌برنامه‌ای انجام شوند، آن ها را غیرفعال کند.

الکس سالنیکوف (Alex Salnikov)، یکی از بنیان‌گذاران بازار توکن‌های غیرمثلی رَریبل (Rarible) روز گذشته توییتی را در پاسخ به این خبر منتشر کرد و نوشت امکان ساخت یک اپ استور کریپتو فراهم شده و گزینه‌ای عالی برای یک استارت آپ با پشتوانه سرمایه‌گذاری خطرپذیر خواهد بود.

این اقدام اپل در راستای گشودن درهای اکوسیستم خود، درواقع پاسخی به قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا است که هدف آن قانون‌مند کردن به اصطلاح محافظان درگاه (GateKeeper) و اطمینان از رفتار منصفانه پلتفرم‌ها بوده و بخشی از این اقدامات به “اشخاص ثالث اجازه می‌دهد با ارائه خدمات خود، با این محافظان درگاه همکاری کنند.”

طبق این گزارش، قابلیت جدید از ماه مه 2023 (اردیبهشت و خرداد 1402) قابل اجرا خواهد بود و کسب و کارها موظف هستند که تا سال 2024 به طور کامل از آن پیروی کنند.

گفتنی است که اپل هنوز مشخص نکرده است که آیا این اقدام با آن بخش از قانون که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد در برنامه‌هایی که شامل اپل نمی‌شوند، سیستم‌های پرداخت جایگزین را نصب کنند، مطابقت خواهد داشت یا خیر. در صورت وجود این مطابقت، این تغییر می‌تواند امکان ارائه سیستم‌های پرداختی را فراهم کند که در آن مبادله ارزهای دیجیتال مجاز هستند.

مورد دیگری که این غول فناوری همچنان در حال بررسی آن است، اجباری کردن الزامات امنیتی برای نرم افزارهای خارج از فروشگاه آن مثلاً از طریق دریافت تأییدیه و با هدف محافظت از کاربران در برابر برنامه‌های ناامن است.

ناگفته نماند که این تغییرات در اکوسیستم بسته اپل فقط در اتحادیه اروپا اعمال می‌شود و سایر مناطق باید قوانینی مشابه با قانون پیشنهادی سناتورها مارشا بلکبرن و ریچارد بلومنتال در کنگره ایالات متحده، تحت عنوان “قانون اَپ مارکت‌های باز” را تصویب کنند.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×