» آرشیو اخبار » اثبات سهام و تمرکززدایی در مقیاس‌پذیری اتریوم
اثبات سهام

اثبات سهام و تمرکززدایی در مقیاس‌پذیری اتریوم

30 شهریور 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با تکمیل مِرج (The Merge)، اتریوم اکنون به عنوان یک شبکه اثبات سهام (PoS) فعالیت می‌کند.با این حال، انتقال آن از یک سیستم اثبات کار (PoW) بسیار بحث برانگیز بوده است. حامیان ماینینگ اثبات کار می‌ترسیدند که از این پس استیکینگ شبکه را متمرکز کند و استقلال آن مورد تهدید واقع شود. کسانی که از شبکه اثبات سهام طرفداری می‌کنند، مقیاس‌پذیری و دقتی که از این سیستم ناشی می‌شود را تبلیغ کرده‌اند.

تحلیل آنچِین

تجزیه و تحلیل آنچِین به ما دید واضحی از تمام جوانب مثبت و منفی مِرج ارائه می‌دهد. نگاهی به بلاکچین اتریوم نشان می‌دهد که در زمان انتقال شبکه از اثبات کار به اثبات سهام، سختی استخراج اتر و هش ریت آن به صفر رسید.

اثبات سهام

تبلیغات جام جهانی قطر

مسائل متمرکزسازی که مخالفان اثبات سهام در مورد آنها هشدار داده‌اند در تحلیل آنچِین مشهود است.

مقدار کل اتریوم انتقال داده شده به قرارداد سپرده اتریوم ۲ (ETH2.0) از طریق ارائه‌دهندگان استیکینگ در حال حاضر حدود ۱۳/۸ میلیون اتر است. حدود ۷۰ درصد از این مقدار، برابر با ۱۰ میلیون اتر، تنها بوسیله چهار ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ – لایدو (Lido)، کوین‌بیس (Coinbase)، کراکن (Kraken) و بایننس (Binance) – جمع‌آوری شده است.

اثبات سهام

با این حال، تعداد ولیدیتورهای فعال در شبکه به بالاترین حد خود رسیده است. هرچه تعداد ولیدیتورهای مستقل بیشتر شود، تمرکززدایی در شبکه به‌ شدت افزایش پیدا می‌کند و جایگزین مطمئن‌تری برای تمرکززایی که در بین ارائه‌دهندگان استیکینگ دیده می‌شود، بوجود می‌آید.

ولیدیتورهای فعال به ولیدیتورهایی گفته می‌شود که فرآیند فعال‌سازی را کامل کرده‌اند، در صف خروج قرار ندارند و بیشتر از ۳۲ اتر موجودی موثر دارند. در حال حاضر بیش از ۴۳۰ هزار ولیدیتور فعال در شبکه داریم که این تعداد از زمان انتشار خبر مِرج در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۴۰۰) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

اثبات سهام

تأثیر روی مقیاس‌پذیری در اثبات سهام

یکی دیگر از مزایای قابل لمسی که اثبات سهام برای اتریوم به ارمغان آورده، مقیاس‌پذیری است.

کاهش مدت زمان تشکیل یک بلوک جدید در فضای بلوکی باعث رشد ۱۵ درصدی سرعت شبکه شده است. انتقال به اثبات سهام مدت زمان‌ سپری شده برای تشکیل یک بلوک جدید را از ۱۳/۵ ثانیه به ۱۲ ثانیه کاهش داده و یک اجماع استیک دقیق را ایجاد کرده است. بلافاصله پس از مِرج، بازه زمانی متوسط ایجاد یک بلوک و میانگین زمان برنامه‌ریزی شده برای آن به ۱۲ ثانیه کاهش یافت.

اثبات سهام

مترجم: امیر ملک پور
منبع: cryptoslate

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×