» آرشیو اخبار » آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی

آغاز ثبت نام خودروهای وارداتی

4 اسفند 1401 5

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت نام خودروهای وارداتی طی چند روز آینده شروع می‌شود و شرکت‌کنندگان در این قرعه کشی علاوه بر داشتن شرایط قرعه‌کشی خودروهای داخلی مثل داشتن گواهینامه، نداشتن پلاک فعال و غیره، باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود بلوکه کنند.

به گزارش گذارنیوز، بر اساس این اطلاعات، مقرر شده خودروهای وارداتی در قرعه کشی عرضه شود و شرکت‌کنندگان در قرعه کشی باید شرایط عمومی برنامه‌های فعلی قرعه‌کشی خودروهای داخلی از جمله اینکه گواهینامه داشته باشند، پلاک فعال نداشته باشند، طی ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان داخلی خرید نکرده باشند و تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.

همچنین شرکت کنندگان برای ورود به قرعه کشی باید ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه کنند. بعد از پایان قرعه کشی و بررسی اطلاعات، نام ۱۰۰ هزار نفر به قید قرعه انتخاب و اعلام می‌شود. بلافاصله بعد از اعلام نام برندگان قرعه کشی، شرکت‌های واردکننده خودروهای خود را در سامانه عرضه می‌کنند و متقاضی از بین آن‌ها انتخاب می‌کنند.

اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه کشی برنده شده‌اند. البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت نام ندارد، بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه کشی است.

تبلیغات جام جهانی قطر

همچنین اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود و باید ۵۰۰ میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد. در غیر این صورت اگر متقاضی هر مبلغی از ۵۰۰ میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.

افراد متقاضی که در قرعه کشی برنده شدند، بعد از انتخاب خودرو سه روز فرصت دارند مرحله اول پرداخت شامل هزینه ارزش کالا، کرایه حمل و نقل تا بندر مقصد و بیمه (CFR) را پرداخت کند (البته ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ قبلا برای ورود به قرعه کشی پرداخته شده است). اگر افراد نتوانند ظرف سه روز این مبلغ را پرداخت کنند، ثبت نام باطل می‌شود و باید پنج درصد هم جریمه پرداخت کنند.

مرحله دوم پرداخت، مربوط به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص است و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرپاخت کند.

مرحله سوم پرداخت هم زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است.

در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به آن‌ها اضافه شده است.

گفتنی است؛ این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز است.

از زمانی که فرد در مرحله اول را پرداخت و در سامانه قرارداد را امضا می‌کند، شرکت سه ماه فرصت دارد تا خودرو را به متقاضی تحویل دهد. بعد از این سه ماه، شرکت به ازای هر یک ماه دیر کرد، باید ۷.۵ درصد جریمه پرداخت کند و هر یک از طرفین که قرارداد را ابطال کند باید پنج درصد جریمه پرداخت کند. اما پیش از امضای قرار داد، حتی اگر افراد در قرعه کشی برنده شده باشند، هیچ تضمینی برای تحویل خودرو وجود ندارد.

گفتنی است؛ ثبت نام خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش خودرو که با همکاری یک شرکت جدید طراحی شده و آدرس آن به زودی در اطلاعیه وزارت صمت منتشر خواهد شد، انجام می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×