» آرشیو اخبار » تصمیم فدرال رزرو می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود
تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

تصمیم فدرال رزرو می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

4 مرداد 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، داده‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال نقد کردن دارایی‌های خود هستند و نبود فاکتورهای صعودی در بازار ارز دیجیتال و همچنین تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در هفته آینده نشان می‌دهد که یک اصلاح قیمت دیگر در راه است.

 

ارزش بازار ارز دیجیتال پس از 35 روز نوسان زیر سطح کلیدی 1 تریلیون دلاری خود، در نهایت در تاریخ 18 ژوئیه (27 تیر) به بالای این سطح مهم افزایش پیدا کرد. اکنون بعد از 8 روز، بیت کوین (BTC) در حوالی قیمت 22 هزار و 400 دلار در حال معامله است و اتر (ETH) نیز با اصلاح 0.5 درصدی خود به قیمت یک هزار و 560 دلار رسیده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

 

تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

ارزش بازار ارز دیجیتال (میلیارد دلار). منبع: TradingView

ارزش بازار ارز دیجیتال (مارکت کپ) در تاریخ 24 ژوئیه (2 مرداد) روی 1.03 تریلیون دلار ایستاد که یک افت جزئی ​​0.5 درصدی را طی هفت روز اخیر خود شاهد بود. ثبات ارزش بازار با نوسانات محدود بیت کوین و اتر و ارزش 150 میلیارد دلاری استیبل‌کوین‌ها قابل توجیه است. ضمن اینکه در این بازه زمانی، هفت آلت‌کوین از 80 ارز دیجیتال برتر بازار 9 درصد یا بیشتر کاهش قیمت داشته‌اند.

هرچند نمودار مارکت کپ حمایت در سطح 1 تریلیون دلاری را نشان می‌دهد، اما مدتی زمان می‌برد تا سرمایه‌گذاران دوباره اعتماد لازم برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را پیدا کنند، ضمن آنکه تصمیمات اقتصادی فدرال رزرو ایالات‌متحده می‌تواند تأثیر زیادی روی عملکرد بازار داشته باشند.

علاوه بر این، منفعل بودن سرمایه‌گذاران بازتابی از رویداد کلان اقتصادی است که در هفته آینده قرار است اتفاق بی افتد (افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو). به طور کلی، آمار منفی اقتصادی باعث افزایش انتظارات سرمایه‌گذاران از سیاست‌های پولی انبساطی شده است که برای دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال مفید است.

وزن سنگین فدرال رزرو روی دوش بازار

جلسه فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش نرخ بهره در تاریخ 26 و 27 ژوئیه (4 و 5 مرداد) برگزار می‌شود و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که بانک مرکزی ایالات‌متحده نرخ بهره شاخص را 75 صدم درصد افزایش دهد. علاوه بر این، آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) در سه ماهه دوم سال (جامع‌ترین شاخص فعالیت اقتصادی) در تاریخ 27 ژوئیه منتشر می‌شود.

حمایت 1 تریلیون دلاری برای افزایش اطمینان سرمایه‌گذاران کافی نیست

همان‌طور که از شاخص ترس و طمع پیداست، احساسات سرمایه‌گذاران از 18 ژوئیه (27 تیر) بهبود یافته است. این شاخص در حال حاضر روی عدد 30 (از 100) قرار دارد، که از عدد 20 در 27 تیر که نشانگر «ترس شدید» در بازار بود بهبود پیدا کرده است.

 

تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

شاخص ترس و طمع بازار ارز دیجیتال. منبع: Alternative.me

لازم به ذکر است که اگرچه ارزش بازار ارز دیجیتال مجددا به سطح 1 تریلیون دلار برگشته است، اما روحیه معامله گران چندان بهبود نیافته است. در تصویر زیر سودده‌ترین و زیان‌ده‌ترین ارزهای بازار از 17 تا 24 ژوئیه فهرست شده است.

 

تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

برنده‌ها و بازنده‌های هفتگی در بین 80 ارز دیجیتال برتر بازار. منبع: alternative.me

 

توکن آرویو (AR) پس از رشد چشمگیر 58 درصدی خود از 12 تا 18 ژوئیه، بعد از آنکه راه حل file-sharing این شبکه از 80 ترابایت داده ذخیره شده عبور کرد، با یک اصلاح قیمت 20.6 درصدی روبه‌رو شد.

توکن پالیگان (MATIC) نیز پس از آنكه بنیان‌گذار اتریوم ویتاليك بوترین پیاده‌سازی فناوری Rollups Zero-Leckets در اتریوم را اعلام کرد، 11.7 درصد كاهش یافت، قابلیتی كه در حال حاضر در انحصار پلتفرم پالیگان است.

توکن سولانا (SOL) پس از کاهش تقاضا برای قراردادهای هوشمند این شبکه که ناشی از مهاجرت آتی اتریوم به مدل اثبات سهام است، 9 درصد کاهش پیدا کرد.

 

معامله گران خرد علاقه‌ای به باز کردن پوزشن‌ لانگ ندارند

پریمیوم یا اختلاف قیمت تتر (USDT) در صرافی اوکی اکس (OKX) معیار خوبی از تقاضای معامله گران خرد در کشور چین است. پریمیوم تتر اختلاف قیمت استیبل‌کوین USDT را بین صرافی‌های همتا به همتای چین و آمریکا اندازه‌گیری می‌کند.

تقاضای خرید بالا باعث افزایش پریمیوم تتر و عبور آن از ارزش منصفانه 100 درصد می‌شود، در مقابل کاهش تقاضا در روندهای نزولی، منجر به کاهش این شاخص شده و باعث نزول 4 درصدی یا بیشتر آن می‌شود.

 

تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

معاملات تتر (USDT) در مقابل USD/CNY. منبع: OKX

تتر از تاریخ 4 ژوئیه (14 تیر) با یک اختلاف قیمت منفی جزئی در بازارهای همتا به همتای آسیا در حال معامله بوده است. حتی افزایش 25 درصدی ارزش بازار در طول 13 تا 20 ژوئیه برای افزایش تقاضای USDT از طرف تریدرهای خرد کافی نبود. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران با خروج از بازار ارز دیجیتال به ارزهای فیات خود پناه بردند.

در کنار فاکتورهای مرتبط با استیبل‌کوین‌ها، باید شاخص‌های بازار مشتقات ارز دیجیتال را نیز تجزیه و تحلیل کنیم. به عنوان مثال، قراردادهای دائمی فیوچرز یک کارمزد تعبیه شده به نام فاندینگ ریت (Funding Rate) دارند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار اعمال می‌شود. صرافی‌ها این کارمزد را برای جلوگیری از عدم تعادل در بازار اعمال می‌کنند.

فاندینگ ریت مثبت نشان می‌دهد که حجم پوزشن‌های لانگ (خرید) در بازار بیشتر است. عکس آن زمانی اتفاق میفتد که پوزشن‌های شورت (فروش) بر بازار سلطه دارند و این باعث منفی شدن کارمزد فاندینگ ریت می‌شود.

 

تصمیم فدرال رزرو و احساسات شکننده بازار می‌تواند به سقوط ارزش بازار به زیر 1 تریلیون دلار منجر شود

نرخ کارمزد فاندینگ ریت در 24 ژوئیه. منبع: CoingLass

داده‌ها در بازار فیوچرز تقاضای پایین برای پوزشن‌های لانگ بیت کوین (BTC)، اتر (ETH) و کاردانو (ADA) را نشان می‌دهد. با این وجود، فاندینگ ریت یا کارمزد هفتگی 0.15 درصدی آن‌ها که معادل کارمزد ماهانه 0.6 درصدی است، در دامنه نرمال خود قرار دارد. عکس آن در رمزارزهای سولانا (SOL)، ریپل (XRP)، و اتریوم کلاسیک (ETC) قابل مشاهده، اما جایی برای نگرانی نیست.

با معطوف شدن توجه سرمایه‌گذاران به آمار و ارقام اقتصاد جهانی و پاسخ فدرال رزرو به شرایط فعلی، عرصه برای ارزهای دیجیتال برای اثبات خود به عنوان یک دارایی جایگزین مطمئن تنگ شده است.

معامله گران بازار فیوچرز حتی پس از سقوط 67 درصدی بیت کوین از اوج قیمت آن در نوامبر 2021، در حالت ترس به سر می‌برند و از خرید با اهرم (leverage) اجتناب می‌کنند. به طور کلی، بازار مشتقات و وضعیت استیبل‌کوین‌ها از عدم اطمینان سرمایه‌گذاران روی حمایت 1 تریلیون دلاری مارکت کپ حکایت دارد.

مترجم: شهریار قلی پور

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×