» آرشیو اخبار » سوخت سبزی که برای بریتانیا گران تمام می‌شود!

سوخت سبزی که برای بریتانیا گران تمام می‌شود!

19 تیر 1401 7

اختصاصی گذارنیوز: “سازمان پژوهش اتحاد سبز”  که ماموریت دارد با تغییر اقتصاد بریتانیا به اقتصاد سبز کره‌ی زمین را نجات دهد، خواستار پایان دادن به تولید سوخت‌های سبز شده است. این خواسته در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد چرا که افزایش تولید سوخت‌های سبز بخشی از استراتژی‌های محیط‌زیستی بریتانیا بوده است.

سوخت‌های سبز منابع انرژی‌یی هستند که از گیاهان له‌شده یا سایر مواد ارگانیک تهیه می‌شوند. این سوخت‌های زیستی از سال ۲۰۰۵ برای اولین بار در مقیاس بزرگ معرفی شدند و توانستند ۵ درصد از بازار سوخت بریتانیا را به خود اختصاص دهند.

اما در این روزها سوخت‌های سبز مورد انتقادات بسیاری قرار گرفته‌اند؛ چرا که متهم شده‌اند چندان امیدوارکننده نیستند و برخلاف انتظارها ردپای کربنی (میزان کل انتشار گاز گلخانه‌ای) کمی ندارند. با این وجود دلیل اصلی تصمیم اتحاد سبز این انتقادات نیست و دو علت کاملا متفاوت دارد: کمبود مواد غذایی و افزایش  قیمت‌ها. در می ۲۰۲۲ نرخ تورم برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی در بریتانیا به ۸.۷ درصد رسیده که بیش‌ترین افزایش قیمت از سال ۲۰۰۹ بوده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

این وضعیت چندین دلیل دارد. اولین دلیل آن جنگ روسیه و اوکراین است. هر دوی این کشورها جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات غذایی مهم از جمله غلّات هستند. اوکراین به خاطر تهاجم به خاکش قادر به استفاده از ظرفیت‌های کشت محصول خود نیست و روسیه نیز مورد تحریم خرید و فروش قرار گرفته است. درگیری دو ساله جهان با کرونا هم قوز بالای قوز شده و این مشکلات را تشدید کرده است. بالاتر از همه‌ی این‌ها، خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا نیز به مشکلات تامین غذا در این کشور دامن زده و قیمت‌ها را بیش از پیش بالا برده است.

تبدیل زمین‌های سوخت سبز بریتانیا به زمین‌های کشت محصول، به این بحران‌ها پایان می‌دهد. در واقع کشت بیش‌تر مواد غذایی می‌تواند فواید زیست‌محیطی مخصوص به خودش را نیز داشته باشد چون حمل‌ونقل مواد غذایی وارداتی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کربن کم‌تری تولید شود. این تغییر باعث می‌شود مشکل کمبود مواد غذایی در انگلستان برطرف شود و با افزایش عرضه، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کند.

منبع: ecnmy

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×