» آرشیو اخبار » اوپک، شاخص دلار، چین؛ نفت در زمین کیست؟

اوپک، شاخص دلار، چین؛ نفت در زمین کیست؟

9 آذر 1401 5

بازارهای نفت خام در جریان معاملات روز سه شنبه اندکی افزایش یافتند، اما نگرانی های مربوط به ثابت ماندن تولید اوپک پلاس در نشست آتی خود و آمار ضعیف چین، افزایش قیمت را محدود کرد.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازارهای نفت خام در جریان معاملات روز سه شنبه اندکی افزایش یافته و به تلاش برای بازیابی قیمت ادامه دادند. قیمت نفت در معاملات آسیایی روز چهارشنبه به دلیل کاهش ذخایر آمریکا و کاهش ارزش دلار، بیش از 1 درصد افزایش داشت، اما نگرانی های مربوط به ثابت ماندن تولید اوپک پلاس در نشست آتی خود و آمار ضعیف چین، افزایش قیمت را محدود کرد.

تا ساعت 4:11 دقیقه به وقت گرینویچ، معاملات آتی نفت برنت با 95 سنت یا 1.14 درصد افزایش به 83.98 دلار در هر بشکه رسید. در حالی که قیمت آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 80 سنت یا 1.02 درصد افزایش به 79.00 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته منابع بازار و با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم (American Petroleum) در روز سه‌شنبه، انتظار می‌رود در هفته منتهی به 25 نوامبر، ذخایر نفت خام آمریکا حدود 7.9 میلیون بشکه کاهش یابد، که این می تواند قیمت را در بازار جهانی افزایش دهد. به گفته برخی منابع آگاه، ذخایر بنزین حدود 2.9 میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که ذخایر محصولات تقطیری حدود 4.0 میلیون بشکه افزایش یافته است.

تبلیغات جام جهانی قطر

ارقام رسمی مربوط به ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا توسط اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه منتشر می شود. افزایش اندک قیمت نفت هم ناشی از ضعیف شدن دلار آمریکا بوده است. جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) قرار است روز چهارشنبه در موسسه بروکینگز، در مورد اقتصاد و بازار کار صحبت کند. قطعا سرمایه گذاران و فعالان بازار در آنجا حاضر خواهند بود، تا بتوانند سرنخ هایی در مورد سرعت افزایش نرخ بهره های تهاجمی فدرال رزرو به دست آورند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد در اوآندا (OANDA) در یادداشتی عنوان کرد، بازارهای انرژی از میزان انعطاف پذیری این بازار به درستی آگاهی ندارند. این هفته با انتشار آمار تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم آمریکا، می توانیم شاهد یک بازنگری صعودی در قیمت های انرژی باشیم. از سوی دیگر، به گفته ویرندرا چاوهان (Virendra Chauhan) در Energy Aspects، نقدینگی کم و کمبود کلی حجم معاملات در پایان سال هم می تواند بازار را تقویت کند.

منابع مطلع در رابطه با اوپک پلاس اعلام کردند که احتمالا اوپک پلاس سیاست های تولید خود را در جلسه آتی روز یکشنبه بدون تغییر نگاه خواهد داشت و به این ترتیب سمت عرضه تغییر نخواهد کرد. گرچه برخی از منابع نیز اعلام کرده اند که احتمال دارد اوپک در حمایت از واقعی کردن قیمت ها، میزان تولید خود را تا حدی کم کند.

خبر ثابت ماندن میزان تولید نفت از سوی اوپک پلاس، باعث شد تا روند صعودی نفت در بازارها متوقف شده و قیمت ها ثابت شوند.

جلسه اوپک پلاس در حالی تشکیل می‌شود که کاهش رشد اقتصادی و قرنطینه‌های COVD-19 چین به تقاضای نفت ضربه زده است. و از سوی دیگر نزدیک شدن ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت خام روسیه و سقف قیمتی G7 برای نفت خام روسیه سؤالاتی را در مورد عرضه ایجاد می‌کند.

با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهند که فعالیت‌های تولیدی و خدماتی در ماه نوامبر کاهش یافته و به پایین‌ترین حد خود در هفت ماه اخیر رسیده است، نگرانی‌های مداوم در مورد اقتصاد چین کاهش یافته است.

بر اساس داده های اداره ملی آمار (NBS)، شاخص رسمی مدیران خرید در بخش تولید (PMI) در ماه اکتبر 49.2 بوده که در ماه نوامبر به 48.0 رسید و این پایین ترین میزان در هفت ماه گذشته است.

نفت خام

تجزیه و تحلیل تکنیکال نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI)

بازار وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز سه‌شنبه، اندکی افزایش یافت. نفت بر روی سطح 80 دلار هدف گذاری کرده است. بنابراین اکنون اگر بتوانیم به بالاتر از آن حرکت کنیم، می توانیم به نرخ های بالاتر هم فکر کنیم. نفت خام بر اساس این ایده که عرضه کم است، اما در عین حال تقاضا هم پایین است، مرتب نوسان دارد.

کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان، خبر خوشایندی برای بازار انرژی نیست. البته این به معنای سقوط آنی نفت نبوده و مرتباً شاهد رالی های گاه به گاه خواهیم بود، که البته فرصت فروش خوبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.

تحلیل تکنیکال نفت خام برنت

بازارهای نفت برنت در جریان معاملات روز سه‌شنبه افزایش یافتند و از سطح ۸۵ دلار عبور کردند. در این مرحله، بازار تلاش می‌کند تا کمی جهش پیدا کند. ممکن است در این مرحله بازار کمی به فکر اصلاح باشد، بنابراین برای استفاده از موقعیت ها باید به نشانه‌های فرسودگی (exhaustion) توجه داشته باشیم. با این حال، اگر بخواهیم در جلسه معاملاتی روند نزولی را ادامه دهیم، راه برای سطح 80 دلار و شاید حتی بسیار پایین‌تر از آن باز می‌شود.

با نگاهی به نمودار ، اکنون این سوال مطرح می شود که آیا نفت در حال تشکیل یک الگوی کف دوقلو  (double bottom) است یا خیر. یک چیز مسلم است؛ اینکه تقاضا قطعاً یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده سمت و سوی بازار است.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، investing

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×