» آرشیو اخبار » حضور پتروشیمی‌ها به تعادل بازار ارز کمک می‌کند
پتروشیمی

حضور پتروشیمی‌ها به تعادل بازار ارز کمک می‌کند

24 خرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، روز گذشته، نشست مشترک علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی و صادرکنندگان محصولات پتروشیمی برگزار شد. در این نشست، صالح‌آبادی با اشاره به اینکه حضور پتروشیمی‌ها به تعادل بازار ارز کمک می‌کند، گفت: صنعت پتروشیمی، به عنوان صنعت پیشرانه و از دارندگان ارز قطعا می‌تواند به تعادل بیشتر بازار ارز و سامانه نیما کمک کند.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی نیز با بیان اینکه پتروشیمی صنعت پیشرو و مزیت اصلی کشور است، گفت: شرکت‌های پتروشیمی از ابتدای سال، ۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه داشته‌اند و پیش‌بینی می‌شود امسال درمجموع حداقل ۱۵ میلیارد دلار ارز توسط پتروشیمی‌ها به کشور وارد شود.

مهدوی ابهری همچنین درخصوص نشست روز گذشته گفت: صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را با قیمتی که خریداری می‌کنند، به صرافی‌ها تحویل دهند. این بخشنامه در راستای حمایت از تولید و صادرات است و به طور حتم، رشد صادرات و تنظیم بازار ارز را به دنبال دارد. از سوی دیگر، رغبت به صادرات را نیز افزایش خواهد داد. کلیت چنین تصمیمی از سوی بانک مرکزی، تاثیر مثبت خود را بر بازار سرمایه نیز خواهد گذاشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی افزود: این امکان همچنان وجود دارد که صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند، اما با استفاده از این بخشنامه، صادرکنندگان می‌توانند ۵ یا ۶ میلیارد دلاری را که طی یک سال از فروش و صادرات کالاهای نهایی به دست می‌آید، با قیمتی که خریداری می‌کنند به فروش برسانند.

وی درخصوص قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها تصریح کرد: طبق قانون پتروپالایشگاه‌ها، به جای صادرات نفت خام، میتوان آن را در پتروپالایشگاه‌ها استفاده کرد. زمانی که از پتروپالایشگاه‌ها صحبت می‌شود، منظور واحدهایی است که هم پالایشگاه هستند و هم محصولاتی را برای پتروشیمی‌ها تولید می‌کنند. (یعنی خوراک پتروشیمی‌ها را تامین می‌کنند)

مهدوی ابهری اظهار داشت: قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها، در راستای حمایت از چنین موضوعی است و می‌تواند این فرصت را در آینده ایجاد کند که نیازی به صادرات نفت خام نباشد و تمام نفت خام، تبدیل به محصول شود.

وی خاطرنشان کرد: تکلیف وزارت نفت در این زمینه، صدور مجوز برای تاسیس پتروپالایشگاه‌ها بوده و تعدادی از این مجوزها را صادر کرده است. اما باید به این نکته توجه کرد که نفت خام استخراجی از چاه‌های نفت، محدود است. من اطلاعی ندارم که چه تعداد مجوز صادر شده، اما می‌دانم که مجوز برای برخی از مناطق، از جمله سواحل مکران و خلیج فارس صادر شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×