» آرشیو اخبار » بلاتکلیفی ۲۲۴۹ خودروی وارداتی در گمرک

بلاتکلیفی ۲۲۴۹ خودروی وارداتی در گمرک

11 مرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، اخبار چند ماه گذشته از ورود خودرو تا شهریورماه یعنی کمتر از یک ماه دیگر حکایت دارد اما هنوز تکلیف خودروی وارداتی در گمرک مشخص نیست. این در حالی است که واردات خودرو که از سال ۱۳۹۷ به دلیل وضعیت ارزی ممنوع شده بود، لغو شده است  اما همچنان واردات در ابهام قرار دارد و سازوکار آن مشخص نیست.

در حاشیه این جریان، بحث خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک مطرح است که از سالها قبل از ممنوعیت واردات به گمرک رسیده و در نتیجه تصمیم یکباره برای ممنوعیت، بلاتکلیف باقی ماند. بیش از ۱۲ هزار خودروی دپو شده در گمرک که درنهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی بخشی دیگر به دلایل مختلف، ترخیص نشد و مدت‌هاست در انبارها مانده است و بارها تصاویری از وضعیت نامناسب آنها در فضای مجازی منتشر و مورد توجه کاربران قرار گرفته بود.

 احتمال ترخیص ۱۰۰۰ دستگاه با پرونده قضایی

بر اساس گزارش معاونت وقت فنی گمرک ایران به وزارت اقتصاد، از ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی وارداتی که با ممنوعیت واردات مواجه شده بود، ‌۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه طبق مصوبات دولت ترخیص و ۲۲۴۹ خودروی دیگر امکان ترخیص پیدا نکرده بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلیل عدم تعیین تکلیف خودروهای باقی مانده‌، به داشتن پرونده‌های قضایی، منع واردات و یا عدم ثبت سفارش است؛ به طوری‌که ۱۰۸۹ دستگاه دارای پرونده قضایی بود که طبق مصوبات قبلی قید زمانی برای ترخیص آنها مصرح نیست و در صورت صدور رأی قطعی منع پیگرد یا برائت از سوی مرجع رسیدگی کننده،‌ با رعایت مقررات امکان ترخیص دارد.

احتمال امحای ۷۳ دستگاه خودروی آمریکایی

۷۳ دستگاه نیز خودروی آمریکایی و یا سفارش آمریکاست که در کل، واردات این قبیل خودروها از سال ۱۳۹۵ ممنوع اعلام شده بود و امکان ورود به مناطق آزاد و سرزمین اصلی را ندارند. بنابراین اینکه تکلیف این خودروها چه می‌شود، دو راه باقی می‌ماند؛ یا باید بازصادرات شود که ممکن است به در گذر زمان و افت مدل خودرو و آسیب دیدن ظاهر آن، به دلیل ماندن در شرایط آب و هوایی نامناسب، خریداری برای آن در کشورهای دیگر نباشد. راه دیگر نیز امحای فنی این خودروهاست. البته ۱۰۰ خودرو نیز متعلق به سهمیه جانبازان بوده که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است ولی قابلیت ترخیص داشته است.

در حالی تکلیفی برای این حجم از خودروی مانده در شرایط نا مناسب آب و هوایی در انبارهای مختلف گمرک و اموال تمکلیکی وجود ندارد که اعلام آخرین موضع وزیر صمت نشان داده که برنامه‌ای هم برای تعیین تکلیف آنها در دستور کار نیست. فاطمی امین در این باره گفته که طبق قانون، واردکنندگان می‌توانند کالا را بدون ثبت سفارش وارد گمرک کنند، اما نمی‌توانند آنها را ترخیص کنند. این اتفاق در بخش خودرو هم افتاده، اما برنامه‌ای برای ترخیص آنها نداریم. درنهایت بعد از ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو بر اساس شرایط تعیین شده در آن، وضعیت خودروهای دپو شده مشخص می‌شود.

 

منبع: ایسنا

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×