» آرشیو اخبار » نارضایتی از عملکرد صمت به ضرر دولت| دستاورد عرضه خودرو را اعلام کنید!
۷۱ دستگاه کامیون در بورس کالا عرضه می‌شود

نارضایتی از عملکرد صمت به ضرر دولت| دستاورد عرضه خودرو را اعلام کنید!

24 دی 1401 10

جدی، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به بازار گفت: کوتاهی های وزارت صمت در حوزه خودرو منجربه نارضایتی ملی شده که می تواند به ضرر دولت باشد.

گذارنیوز: تئوریسین های عرضه خودرو در بورس با گذشت حدود یکسال بالاخره به این نتیجه رسیدند که این مکانیزم فروش نمی تواند بازار را کنترل کند. به تازگی نامه ای از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به سید محمدرضا سید نورانی رییس شورای رقابت منتشر شده است که در آن اعتراض و شکایت نمایندگان منتخب ملت از وزارت صمت و شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس مهم ترین محور است.

نمایندگان مردم در خانه ملت با استناد به قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ از شورای رقابت درخواست ورود به بحث عرضه خودرو در بورس و مجازات مدیران متخلف را داشتند. از سویی بازار خودرو کشور نسبت به گذشته ملتهب تر و با آشفتگی فراوان مواجه است، این درحالی است که حدود دوماه فرصت برای بهبود این وضعیت در بازار وجود دارد. چرا که مشتریان در پایان هر سال اقدام به خرید خودرو برای انجام سفرهای نورزی کرده و بازار پایان سال خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نارضایتی مردم از وزارت صمت به ضرر دولت

تبلیغات جام جهانی قطر

علی جدی نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس گفت: «انتظار افزایش تیراژ تولید در کشور را تا پایان سال داشتیم که براساس آن قرعه کشی ها حذف شود. در شش ماه نخست سال جاری تولید براساس آنچه که انتظار می رفت، محقق نشد. هرچند که خودروهای ناقص در خودروسازی ها حذف شد، ولی در تولید افزایش رخ نداد. در شش ماه دوم سال جاری نیز شاهد هستیم که با شیب آرام افزایش تیراژ در حال انجام است. ولی چشم انداز تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال جاری رخ نخواهد داد.»

نارضایتی مردم از عملکرد وزارت صمت به ضرر دولت| وزارت صمت دستاورد عرضه خودرو را اعلام کند!

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درخصوص عدم تحقق تولید یک و نیم میلیون دستگاه خودرو توضیح داد: «اگر تولید رخ می داد عطش تقاضا در بازار کاهش می شد، این مورد عامل اصلی تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای است. اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار رغبت برای خرید توسط مشتریان را ایجاد کرده است.»

در بحث واردات خودرو حدود دوسال این مساله را دنبال کردیم، متاسفانه وزارت صمت با بهانه های مختلف این موضوع را به حدی کش داد که نتوانسته عطش بازار را کاهش دهد

جدی، در خصوص پیشنهاد و راهکار برای حل مساله مذکور که گریبان دولت را نیز گرفته است، بیان کرد: «انتظار می رفت که خودروسازان در سال جاری به هدف تعیین شده برای تولید یک ونیم میلیون دستگاه خودرو دست یابند. از سویی در بحث واردات خودرو حدود دوسال این مساله را دنبال کردیم، متاسفانه وزارت صمت با بهانه های مختلف این موضوع را به حدی کش داد که نتوانسته عطش بازار را کاهش دهد. در امر واردات خودرو مجلس شورای اسلامی توقع داشت وزارت صمت بتواند تقاضا را کنترل کند، اماهمچنان این موضوع رخ نداده است. کوتاهی دولت در گذشته در مساله واردات خودرو سبب شده است وزارت صمت هر روز مصاحبه در خصوص واردات تعداد خودروها داشته باشد.»

وی، افزود: کوتاهی های وزارت صمت در حوزه خودرو منجربه نارضایتی ملی شده که می تواند به ضرر دولت باشد، دولت می توانست با اقدام عملی روند واردات را تسریع بخشد.

شاهد بودیم یک محصول با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان در بورس با بهای ۲ میلیارد تومان فروخته شد، این موضوع بازار را ملتهب تر کرد

نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: «در خصوص عرضه خودرو در بورس، مجلس شورای اسلامی سال گذشته طرح هایی براساس قواعدی به وزارت صمت پیشنهاد داده بود. اما وزارت صمت و وزیر صمت مخالف این موضوع بودند، در حال حاضر نیز بدون نظارت مجلس شورای اسلامی یا شورای رقابت خودروها را به بورس کالا عرضه کردند. اگر در گذشته سود ناشی از تفاوت قیمت میان کارخانه و بازار را سودجویان کسب می کردند، اکنون دولت آن را به جیب می زند. شاهد بودیم یک محصول با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان در بورس با بهای ۲ میلیارد تومان فروخته شد، این موضوع بازار را ملتهب تر کرد. همین موضوع سبب شد که ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه ای به شورای رقابت ارسال کردیم. کلیت آن نامه فقط تاکید بر نظارت و ورود این شورا به بحث عرضه خودرو را داشت، باتوجه به اینکه خودرو کالای انحصاری است درخواست تعین قیمت را نداشتیم.»

نارضایتی مردم از عملکرد وزارت صمت به ضرر دولت| وزارت صمت دستاورد عرضه خودرو را اعلام کند!

شاهین مورد توجه مصرف کنندگان

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در خصوص وضعیت خودروهای شاهین در بورس گفت: «معتقد هستم که وضعیت خودرو شاهین در بورس ایده آل است، به هر روی مکانیزم عرضه خودرو در بورس از فرآیند قرعه کشی همراه با قیمت گذاری دستوری بهتر شده است. چرا که بورس مانع از توزیع رانت بین ۸۵ درصد از مشتریان تقاضای کاذب خودرو شده است، این وضعیت نیز به نفع خودروسازان است. در حال حاضر متاسفانه گاهی نمایندگان محترم شورای اسلامی نسبت به مکانیزم عرضه خودرو در بورس ایراداتی را وارد می کنند که معتقدم این اظهار نظرات کم لطفی است.»

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این سوال که چه مکانیزم عرضه ای می تواند بازار خودرو را به تعادل قیمتی برساند، توضیح داد: «بهترین روش برای فروش خودرو عرضه آن در حاشیه بازار است، در دولت دوازدهم و سیزدهم کسی شهامت تصمیم گیری برای عرضه خودرو به شیوه حاشیه بازار را نداشته است. بنابراین مکانیزم عرضه خودرو در بورس همانطور که اشاره کردم از قرعه کشی و قیمت گذاری دستوری خیلی بهتر است. فرآیند عرضه خودرو در بورس نیز تاکنون نشان داده برخی از محصولات با قیمت کمتری در قیاس با بهای بازار به دست مشتریان می رسد.»

اگر دولت بخواهد خودرو را با مکانیزم حاشیه بازار عرضه کند، باید شرط پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا جهت افزایش نقدینگی قطعه سازان را بپذیرد

نعمت بخش به این سوال که چرا مقاومت در آزاد سازی قیمت خودرو وجود دارد، بیان کرد: «هیچ یک از دولتمردان شهامت تصمیم گیری برای آزادسازی قیمت خودرو را ندارند، مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش به انجمن خودروسازان آمده بود، به ایشان گفتم از فرآیند فروش خودرو در حاشیه بازار دفاع کنید، پاسخ داد؛ «این موضوع وزیر نه رییس جمهور را نیز می تواند به مرحله تغییر برساند، بنابراین شرایط سخت است. اگر دولت بخواهد خودرو را با مکانیزم حاشیه بازار عرضه کند، باید شرط پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا جهت افزایش نقدینگی قطعه سازان را بپذیرد. این مورد سبب عرضه مرتب قطعه جهت افزایش تیراژ به خط تولید خودروسازان می شود، در این شرایط تولید هر دو خودروساز بزرگ روزانه فراتر از ۶ هزار دستگاه خواهد رفت.»

نارضایتی مردم از عملکرد وزارت صمت به ضرر دولت| وزارت صمت دستاورد عرضه خودرو را اعلام کند!

جهت تکمیل این گزارش و بررسی وظیفه اصلی وزارت صمت به عنوان سیاست گذار صنعت خودرو در کشور در قبال عرضه خودرو در بورس با عبدالله توکلی، مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت تماس گرفتیم، بااینکه کرارا این تماس انجام شد ولی ایشان پاسخ نداند

مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت با تفرعن برخورد می کند

مخاطبین عزیز نظرات مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن خودروسازان کشور را در خصوص عرضه خودرو در بورس از نظر گذراندید، جهت تکمیل این گزارش و بررسی وظیفه اصلی وزارت صمت به عنوان سیاست گذار صنعت خودرو در کشور در قبال عرضه خودرو در بورس با عبدالله توکلی، مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت تماس گرفتیم، بااینکه کرارا این تماس انجام شد ولی ایشان پاسخ ندادند.

بنابراین ناچار شدیم که با حسین لطفی سرپرست دفتر ارتباطات وزارت صمت تماس بگیریم، ایشان اظهار داشتند که مدیر کل دفتر خودروی وزارت صمت روز گذشته با صداوسیما گفت و گو داشته و کل روزجاری جلسه دارند، بنابراین تمایل و فرصت مصاحبه وجود ندارد. ایشان نوعی پاسخ دادند که ما را برحذر داشتند که وقت این مسئول پرتلاش را نگیریم.

همچنین از مسئولین ذیربط درخواست می شود که برای یک بار هم شده حاصل اینگونه جلسات مستمر را به مخاطبان اعلام کنند، به خصوص که این همه تبلیغ در خصوص مزایای عرضه خودرو در بورس به وسیله وزارت صمت منتشر شده اما حاصل برنامه های وزارت صمت منجر به افزایش قیمت ها در بازار شده است!

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×