» آرشیو اخبار » اقدامات جهانی در جهت مهار تورم

اقدامات جهانی در جهت مهار تورم

10 مرداد 1401 6

انگلستان

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اقتصاددانان در انگلستان پیش بینی می‌کنند که در طی هفته آینده بانک مرکزی این کشور اقداماتی را برای مبارزه با تورم آغاز خواهد کرد وهمانند 70 بانک مرکزی دیگر در نقاط مختلف جهان، نرخ بهره  خود را در حدود 50 واحد پایه افزایش می‌دهد.

این افزایش بزرگترین افزایش نرخ بهره در 27 سال گذشته است، مقامات اقتصادی انگلستان معتقدند که این افزایش نرخ بهره آخرین افزایش نرخ بهره نخواهد بود و برای مهار تورم باید با جدیت عمل شود.

بانک مرکزی انگلستان (BOE) اولین بانک در میان بانک‌های مرکزی بزرگ اقتصاد دنیا بود که نرخ‌ بهره را پس از کرونا و تورم ناشی از آن افزایش داد، نرخ بهره هم اکنون برای بانک مرکزی انگلستان 1.25 درصد، برای فدرال رزرو 2.5 درصد و در بانک مرکزی اروپا صفر است.

تبلیغات جام جهانی قطر

این اقدام بانک مرکزی بریتانیا بر فشار بر مدعیانی که به دنبال جایگزینی بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر هستند، می افزاید. لیز تراس، وزیر امور خارجه وعده داده است که در صورت پیروزی در رقابت برای رهبری حزب محافظه کار، مالیات را کاهش خواهد داد. ریشی سوناک، رئیس سابق خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید که این امر تورم را تقویت می‌کند و باعث خواهد شد نرخ‌های بهره بیش از این افزایش پیدا کند.

با توجه به اینکه طبق پیش بینی بانک مرکزی انگلستان قیمت ها در سال جاری تا 11 درصد افزایش می‌یابد، مصرف کنندگان شدیدترین فشار را در استانداردهای زندگی در حداقل دو دهه اخیر احساس می کنند و به دنبال تسهیلات دولتی هستند.

طبق مقاله ای که بلومبرگ منتشر کرده است، بانک مرکزی انگلستان در نشست ژوئن خود نشان داد که در صورت مشاهده نشانه‌هایی از فشار تورمی مداوم، قوی عمل خواهد کرد. براساس تحلیل داده ها از آن ژوئن تاکنون، احتمال می‌رود که مدیران اقتصادی انگلستان تصمیم به افزایش 50 واحدی نرخ بهره در ماه اوت بگیرند. ما انتظار داریم که سیاست گذاران با 7-2 رای موافق به افزایش نرخ بهره از 1.25% به 1.75% رای دهند. جان کانلیف ​​و سیلوانا تنریرو احتمالاً به دنبال افزایش 25 واحدی هستند. طبق نظرسنجی های انجام شده 70 درصد اقتصاددانان معتقدند که نرخ بهره 50 واحد پایه افزایش خواهد یافت.

علاوه بر بانک مرکزی بریتانیا بانک های مرکزی هند، برزیل و استرالیا نیز افزایش نرخ بهره پایه خواهند داشت، لازم به ذکر است، طبق گزارش مشاغل درآمریکا که به تازگی منتشر شده میتوان نتیجه گرفت که آمریکا از رکود فاصله دارد.

 

اقتصاد آمریکا و کانادا

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که دولت ایالات متحده آمریکا در روز جمعه گزارش رسمی خود را منتشر کند، کارفرمایان در ایالات متحده آمریکا در ماه های گذشته مشاغل جدیدی را به وجود آورده اند و این کارآفرینی باعث فاصله گرفتن آمریکا از رکود می شود به علاوه انتظار میرود نرخ بیکاری در آمریکا همچنان در پایین ترین سطح در پنج دهه گذشته باقی بماند.

علیرغم اینکه این داده ها نشان دهنده اقتصاد پویا و بازار کار پررونق است اما گزارشات حاکی از آن است که شرکت های بزرگ فناوری مستقر در آمریکا یا در حال تعدیل نیرو هستند یا سرعت استخدام خود را کند کرده اند.

در اوایل هفته آتی دولت فدرال آمار اشتغال خود را منتشر میکند، حتی با وجود اینکه افتتاح مجموعه های جدید در ماه های اخیر کاهش یافته اما احتمال میرود که باز هم میزان اشتغال بالا باشد و از احتمال رکود 11.9 میلیونی که در ماه مارس پیش بینی شده فاصله دارد.

پس از افزایش 75 واحد پایه نرخ بهره در هفته گذشته، ناظران فدرال رزرو به هر سرنخ مبنی بر لزوم افزایش نرخ مشابه در ماه سپتامبر توجه خواهند کرد، زیرا داده های اخیر نشان می دهد که اقتصاد آمریکا ضعیف و تورم پایدار است.

کانادا نیز قرار است روز جمعه گزارش مشاغل جولای خود را منتشر کند. اقتصاددانان معتقدند پس از بازنشستگی تعداد زیادی از کارمندان و کارگران در ماه های گذشته، آمار اشتغال افزایش یابد.

 

آسیا

چین شاخص PMI را برای ماه ژوئیه روز یکشنبه منتشر می‌کند،به دلیل رونق تولید و از سرگیری فعالیت کارخانه‌ها شاخص PMI افزایش اندکی را تجربه خواهد کرد، اقتصاد هنگ کنگ احتمالا در سه ماهه دوم کمی منقبض شود و درپی آن تورم جای خود را با رکود عوض خواهد کرد.

قویا انتظار می رود که فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، نرخ بهره را در روز سه شنبه افزایش دهد، استرالیا در مبارزه با تورم کمی از کشورهای دیگر عقب مانده فلذا نیازمند اقدامات جدی است. آخرین آمار تورم استرالیا را بیش از 6 درصد نشان می دهد، انتظار میرود برای این میزان تورم افزایش نرخ بهره به میزان 50 واحد پایه، مثمر ثمر واقع شود.

همچنین در روز سه شنبه داده های تورمی کره جنوبی منتشر می‌شود، پس از تحلیل داده‌های منتشر شده میتوان اقدام بانک مرکزی کره برای کنترل تورم را پیش بینی کرد. داده‌های صادراتی در ماه جولای نشان می‌دهد که کره همچنان به زنجیره ی تامین جهانی به شدت محتاج است، کسری شدید تولید داخلی و افزایش واردات باعث کاهش ارزش پول ملی کره شده است.

اعداد دستمزدها و مخارج خانوار ژاپنی در پایان هفته منتشر می‌شود احتمالاً از دیدگاه بانک مرکزی ژاپن با توجه به شرایط موجود باید محرک های اقتصادی برای معتدل سازی اقتصاد کماکان پابرجا باشد.

انتظار می‌رود بانک مرکزی هند در روز جمعه به تشدید سیاست‌های پولی ادامه دهد، زیرا به دنبال دفاع از قدرت روپیه و مهار تورم است و طبق سیگنال هایی که از بازار دریافت میشود قیمت‌ها به شکل غیرقابل کنترلی در حال افزایش است.

 

اروپا، خاورمیانه، آفریقا، آمریکای لاتین

در آستانه تصمیم بانک مرکزی انگلستان، PMIهای تولیدی و قیمت مسکن در بریتانیا پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی منفی باشد.

در آلمان که به تازگی یک رکود غافلگیرکننده برای سه ماهه دوم گزارش کرده است، پیش‌بینی می‌شود که از بررسی آمار سفارشات کارخانه‌ها و میزان تولیدات صنعتی بتوان نتیجه گرفت که بزرگترین اقتصاد اروپا در وضعیت ضعیفی قرار دارد.

در عربستان سعودی، دارایی‌های خارجی خالص، به دلیل درآمد بالای نفتی، طی سه ماه گذشته افزایش یافته است. داده های جدید بانک مرکزی در روز یکشنبه نشان خواهد داد که آیا این روند غیرمعمول ادامه دارد یا خیر.

در برزیل، داده های تولید صنعتی ژوئن زمینه را برای نشست مهم ماه اوت بانک مرکزی فراهم می کند. پس از رکورد ناشی از 11 افزایش متوالی نرخ بهره، در میان تحلیلگران تردیدی وجود ندارد که این بانک معیار Selic را به حداقل 13.75 درصد در  آگوست افزایش دهد.

منبع: BNN bloomberg

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×