» آرشیو اخبار » 2023؛ سال درخشش طلا؟

2023؛ سال درخشش طلا؟

4 دی 1401 4

طلا به‌طور سنتی با تورم نسبت معکوس دارد و همواره محافظ خوبی در برابر تورم بوده است

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، در تمام طول سال 2022 صحبت از افزایش قیمت طلا بوده است؛ سالی که تا همین اواخر کاهشی و در نهایت در ماه پایانی سال از پایین‌ترین حد خود در 1750 دلار به یکباره به 1830 دلار در هر اونس رسیده است. آیا سرمایه‌گذار طلا هستید؟ چشم‌انداز بازار طلا در سال 2023 برایتان اهمیت حیاتی دارد؟ طلا در سال آینده کاهش می یابد یا بالا می رود؟ اگر به بازار طلا علاقه دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید؛ چرا که می خواهیم به بررسی و تحلیل روند قیمت در سال 2023 بپردازیم.

بیایید روند قیمتی طلا در سال 2023 را بررسی کنیم. همه ما می دانیم که صعود و نزول در هر بازاری یک امر عادی است. بازار طلا هم از این قائده مستثنی نیست. البته خیلی از مردم این را فراموش می کنند، درست مانند ماه آگوست سال 2020. پس از آن بود که فلز زرد یک مسیر بازیابی را شروع کرد. بررسی بازارهای مالی نشان می دهد که پس از یک دوره انقباض تاریخی توسط فدرال رزرو، شروع یک دوره رکود اقتصادی در سال 2023 کاملاً محتمل است؛ اما این چه تاثیری بر بازار طلا دارد؟

از ابتدای سال 2022 طلا تقریباً ثابت و حتی 0.3 درصد کاهش داشت. در حالی که با افزایش قیمت ماه دسامبر به یکباره از پایین ترین قیمت در 1750 دلار در هر اونس، روز سه شنبه به 1830 دلار رسید. این افزایش قیمت زمانی رخ داده است که اقتصاد جهانی در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفته است. همان طور که می دانیم سیاست های پولی سخت تر و تورم بالا، احتمال کاهش رشد اقتصادی را در سال 2023 تقویت کرده، چنین پس زمینه ای برای قیمت فلزات گرانبها مثبت است.

تبلیغات جام جهانی قطر

در آخرین جلسه فدرال رزرو در سال 2022، نرخ بهره 50 واحد افزایش یافت تا مجموع افزایش سالیانه به 425 واحد برسد. براساس پیش بینی ها، نرخ ها در سال جدید تا 5.1 درصد افزایش یافته و برای مدتی بالا خواهند ماند. در این صورت، احساسات به نفع بازار طلا تغییر خواهد کرد؛ در کنار این موضوع، دلار آمریکا هم نقش مهمی در کمک به رشد طلا خواهد داشت.

این نکته را هم به خاطر داشته باشید که دوران سلطه ارز رو به اتمام است. با در نظر گرفتن این موضوع، قطعاً میزان تقاضای فلزات گرانبها افزایش خواهد یافت. قیمت قبل از رکود اقتصادی پیش‌بینی شده ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، اما پس از آن و طی رکود از سایر بازارها بهتر عمل خواهد کرد.

طلا

پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2023 براساس الگوریتم

12 اکتبر 2022، پیش‌بینی الگوریتمی وبسایت Wallet Investor یک روند صعودی کوتاه مدت را نشان داد، که طی آن قیمت طلا در سال 2022 با رنج قیمتی 1731.38 دلار به پایان می رسید (باید خاطر نشان سازیم که در حال حاضر و در تاریخ 25 دسامبر 2022 قیمت طلا در کانال 1798.45 دلار قرار دارد) که حدود 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل را شامل می شد.

همین پلتفرم در پیش‌بینی بلند مدت خود برای فلز گرانبها در سال 2025، قیمتی معادل 2095.66 دلار را پیش‌بینی کرده است. پیش‌بینی قیمت طلا در مدت زمان 5 سال نیز با میانگین قیمتی حدود 2327.81 دلار تا اکتبر 2027 در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر پیش‌بینی قیمت طلا براساس الگوریتم Gov Capital نیز صعودی بوده است. به طوری که براساس پیش‌بینی این الگوریتم در سال 2021، قیمت طلا برای پایان سال 2022 در حدود 1678.44 دلار اعلام شده است. در حالی که برای پایان سال 2023 با افزایش قیمتی در حدود 1000 دلار، قیمت طلا در پایان سال 2023 در حدود 2941.11 دلار پیش‌بینی شد.

پیش‌بینی قیمت طلا از نگاه بزرگان بازار

پیش‌بینی یورگ کینر از قیمت طلا در سال 2023

یورگ کینر، مدیر عامل و مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سوئیس آسیا کپیتال، گفت: قیمت طلا ممکن است در سال 2023 به 4000 دلار در هر اونس برسد، زیرا افزایش نرخ بهره و ترس از رکود باعث بی ثباتی بازارها می شود.

کینر در روز چهارشنبه به CNBC گفت: قیمت این فلز گرانبها ممکن است در سال آینده بین 2500 تا 4000 دلار باشد. او گفت که سال خوبی در انتظار طلا است و حرکت صعودی طلا منحصراً 10 یا 20 درصد نخواهد بود، بلکه حرکتی است که بالاترین قیمت های جدید را ایجاد خواهد کرد.

کینر توضیح داد که بسیاری از اقتصادها ممکن است در سه ماهه اول با «کمی رکود» مواجه شوند، که منجر به کاهش سرعت افزایش نرخ بهره بسیاری از بانک‌های مرکزی می‌شود و طلا را جذاب‌تر می‌کند. وی گفت: طلا همچنین تنها دارایی است که هر بانک مرکزی در اختیار دارد.

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی در سه ماهه سوم سال 2022 در حدود 400 تن طلا خریداری کردند که تقریباً دو برابر رکورد قبلی 241 تنی در مدت مشابه در سال 2018 است. کینر همچنین گفت که سرمایه‌گذاران به دنبال طلا خواهند بود، زیرا تورم در بسیاری از نقاط جهان همچنان بالاست. «طلا یک پوشش تورمی بسیار خوب است، در زمان رکود تورمی یک سرمایه‌گذاری عالی به حساب می آید».

سخنان کینر در حالی ایراد شد که کنی پولکاری (استراتژیست ارشد بازار Slatestone Wealth) با اینکه قیمت ها ممکن است در سال آینده بیش از دو برابر شود، موافق نبود. او روز پنجشنبه به CNBC گفت که فکر نمی کند قیمت طلا سال 2023 به 4000 دلار برسد. پولکاری استدلال کرد که قیمت طلا با کاهش و مقاومت در 1900 دلار در هر اونس روبرو خواهد شد. او گفت که قیمت ها بر اساس نحوه واکنش تورم به افزایش نرخ بهره در سطح جهان تعیین می شود.

پس از اینکه بانک مرکزی ژاپن سیاست کنترل منحنی بازدهی خود را تعدیل کرد، قیمت طلا روز سه‌شنبه با کاهش ارزش دلار افزایش یافت. این اعلام باعث شد که قیمت 1 درصد بالاتر از سطح کلیدی 1800 دلار افزایش یابد، قبل از اینکه در روز چهارشنبه با بهبودی ارزش دلار کاهش یابد.

بر اساس اظهارات شرکت آلمانی Heraeus ، رکود الزاماً برای طلا گران تمام نمی شود. طلا در رکود سال 1980 در حدود 6 درصد کاهش یافت، اما به چه دلیل؟ در واقع طلا در آغاز 1980 و قبل از شروع رکود اقتصادی، رکورد زده بود. پس از آن که فدرال رزرو نرخ بهره را به بالاتر از تورم رساند و در رکودهای بعدی، قیمت کاهش یافت، البته کمتر از سایر فلزات و سریعتر هم روند برگشت قیمت را آغاز کرد؛ به طوری که قیمت طلا در پایان رکود اقتصادی حتی از ابتدای رکود هم بالاتر بود.

مایک مک گلون (تحلیلگر بلومبرگ) گفت، طلا در سال 2022 کف قیمتی خود را تجربه کرده و سال 2023 سال خوبی برای طلا خواهد بود. بر این اساس، وی اظهار داشت که قیمت ممکن است به مرز بالای 2 هزار دلار رسیده و هیچ وقت به زیر این کانال برگشت نکند. این صحبت ها مبتنی بر تصمیمات فدرال رزرو مبنی بر عقب نشینی از شدیدترین سیاست انقباضی تاریخ خود به سطح نرمال است.

همه این پیش‌بینی ها در حالیست که قیمت طلا در سال 2022 بالاترین و پایین ترین سطوح قیمتی از 2 هزار تا 1630 دلار را تجربه نمود و اکنون در پایان سال، تقریباً در نقطه اولیه خود ایستاده است.

عوامل فاندامنتال موثر بر قیمت طلا در سال 2023

از مهمترین عوامل فاندامنتال موثر بر قیمت در سال آتی می توان به استخراج کنندگان طلا اشاره نمود، کسب و کارهایی که از جایگاه طلا در میان سایر دارایی هایی مانند انرژی، منابع انسانی، سهام و غیره حمایت می کنند. به عبارت دیگر، استخراج طلا زمانی به لحاظ فاندامنتال می درخشد که تورم و همچنین نقدینگی بازار پایین است؛ چرا که سایر بازارهای کالایی (سهام، کومودیتی و سفته بازی ها) را که احتمالاً 90 درصد سرمایه‌گذاری جهان را هم شامل می شود، کاملاً به عقب می راند.

سیگنال ها نشان می دهند، یک شرایط کاملا صعودی در راه است. اگر اثر رفتارهای فدرال رزرو را به عنوان یکی از عوامل موثر بر بازار طلا در سال 2023 خنثی شده در نظر بگیریم، سال آینده می تواند یک سال بزرگ برای تخلیه حباب 20 ساله طلا در تصمیمات نادرست فدرال رزرو و بانک های مرکزی باشد؛ به طوری که نه تنها عموم که سرمایه‌گذاران عمده بازار را هم شگفت‌زده نماید.

بهبود وضعیت قیمت فلزات گرانبها از سال 2020 پیش‌بینی شد، اما شروع دوره بازیابی آن 2022 بوده و به این ترتیب سال 2023 شاهد نوسانات و حرکت صعودی بازار خواهیم بود. هر چند ممکن است در اوایل سال طلا با مشکلاتی دست و پنجه نرم کند، اما در نهایت روند بازار طبق پیش‌بینی‌های گوناگون صعودی به نظر می رسد.

سخنی با سرمایه‌گذاران

 براساس سخنان نیکیل کامات، یکی از بنیان‌گذاران بزرگ‌ترین کارگزاری هند (Zerodha)، سرمایه‌گذاران حداقل باید 10 تا 20 درصد از سرمایه خود را به طلا اختصاص دهند. وی افزود که این یک «استراتژی» سرمایه‌گذاری عالی برای سال 2023 است. وی همچنین به سی ان بی سی گفت «طلا به‌طور سنتی با تورم نسبت معکوس دارد و محافظ خوبی در برابر تورم بوده است».

او افزود: «اگر به مقدار طلای مورد نیاز برای خرید یک خانه متوسط در دهه 70 نگاه کنید، احتمالاً امروز به همان مقدار طلا یا حتی کمتر از آنچه در دهه 70، 80 یا 90 نیاز داشتید، نیاز دارید.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×