» آرشیو اخبار » ️ انتقاد وزیر نیرو از عملکرد صندوق توسعه ملی
وزیر-نیرو

️ انتقاد وزیر نیرو از عملکرد صندوق توسعه ملی

24 مرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو با انتقاد از صندوق توسعه ملی گفت: از عدم تأمین کنتور آب برای مدیریت مصرف به میزان مورد نیاز خبر داد.

وزیر نیرو در نشست خبری گفت: همانطور که می‌دانید در حال حاضر در پیک مصرف برق قرار داریم، مسئله‌ای که سال گذشته را به گونه‌ای پشت سر گذاشته‌ایم که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشته‌ایم. به طور متوسط سالانه ۴.۵ درصد میزان افزایش تقاضای برق داریم در حالی که سال گذشته ۴.۸ افزایش مصرف داشتیم واگر اقدامات درستی انجام نمی‌شد و این ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید و مشکلات چندین برابر می‌شد.

وی افزود: سال گذشته شاهد خاموشی‌های وسیعی بودیم که مشکلات زیادی را برای زندگی مردم به وجود آورد، امروزه وابستگی زندگی همه افراد به برق بسیار فراوان شده و همین امروز متوسط دمای کشور ۳۸ درجه سانتی گراد است که در سال گذشته حدود یک و نیم درجه دمای کمتر بود.

تبلیغات جام جهانی قطر

اقدامات وزیر نیرو در سال جدید

محرابیان ادامه داد: این در حالی بود که متوسط سالانه ۲ هزار مگاوات افزایش می‌یافت. از این شش هزار مگاوات حدود ۵۰۰۰ مگاوات راه اندازی جدید و هزار مگاوات هم به واسطه به روز کردن نیروگاه‌ها و همکاری شرکت‌های دانش بنیان بود. از این شش هزار مگاوات ۴۸۰۰ مگاوات وارد مدار شده و ۱۲۰۰ مگابایت آن تا موعد یک ساله قول ما عملی می‌شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: مبحث بعدی استفاده کامل از ظرفیت فعلی نیروگاه‌ها بود. تمام نیروگاه‌هایی که در حال تولید هست و نیست را لیست کردیم و مشخص کردیم که چه کاری برای استفاده حداکثری از ظرفیت آنها باید انجام شود. ما نیروگاه‌های مدرن داشتیم که چون فکر می‌کردند شرکت‌های ایرانی قادر به تعمیر آنها نیستند از مدار تولید خارج شده بود. مثلاً نیروگاه حرارتی یزد ۶ سال بود که به علت آتش سوزی جزئی از مدار خارج شده بود و ما با یک شرکت دانش بنیان قرارداد بستیم تا به مدار تولید برگرداند در مورد نیروگاه کارون هم چنین مواردی وجود داشت.

وی افزود: بحث بعدی افزایش ظرفیت انتقال بود متأسفانه عمده ظرفیت شبکه انتقال ما فرسوده است و ما نیروگاه‌هایی داریم که ظرفیت تولید دارند ولی به علت نبود ظرفیت انتقال اصطلاحاً حبس تولید داشتند.

محرابیان در رابطه با محور دوم برنامه‌ها که مدیریت مصرف بود ادامه داد: طبق برنامه ما در بخش خانگی هیچ قطعی و خاموشی قرار نگرفت زیرا ما یک دستگاه خدماتی هستیم و رضایت مردم در سطح اهداف ما قرار دارد با این حال در مدیریت مصرف بخش خانگی حماسه اتفاق افتاد و حدود ۴۰ درصد مصرف‌کنندگان نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی داشتند و مجموعاً ۲۵۰ میلیارد تومان پاداش داده شد یا برق برخی رایگان شد یا برخی بستانکار شدند.

وی افزود: در بخش اداری یافتیم که با برخی کارها از جمله تغییر ساعت اداری مولدهای برقی که خریداری شده ولی استفاده نمی‌شود و تنظیم درجه حرارت استاندارد می‌توان ۳۰ درصد مصرف را کاهش داد که موفق به این میزان کاهش هم شدیم.

محرابیان در پاسخ به سوالی درباره سرمایه گذاری صنایع در صنعت برق گفت: آینده‌ای نزدیک دو نیروگاه کلاس اف فولاد مبارکه وارد مدار می‌شود و به همین منوال سرمایه گذاری صنایع در صنعت برق ادامه خواهد داشت تجربه بورسی کردن صنعت سیمان و فولاد را در صنعت برق هم به کار خواهند گرفت تا این صنعت نیز سوده شود.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه ملی به وظیفه خود عمل نکرده است این صندوق به علت بدهکار شدن چند نیروگاه نمی‌تواند از وظایف حاکمیتی خود سرباز دارد مگر می‌شود سایر صنایع مثل فولاد را توسعه داد بدون آنکه صنعت برق را توسعه داد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×