» اقتصاد » کاهش بهای نفت جهانی

کاهش بهای نفت جهانی

1 مهر 1401 5

قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی و تقویت دلار آمریکا کاهش یافت.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی و تقویت دلار آمریکا کاهش یافت، اگرچه پس از اعلام بسیج جدید مسکو در جنگ با اوکراین و بن بست ظاهری در گفتگوها برای احیای توافق هسته ای ایران، نگرانی ها در مورد عرضه نفت کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با 41 سنت یا 0.5 کاهش به 90.05 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 30 سنت یا 0.4 کاهش به 83.19 دلار رسید.

قراردادهای ماه اول برنت و وست‌تی‌آی به ترتیب 1.5 و 2.3 در هفته گذشته کاهش یافتند. تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets می گوید: «در پی افزایش شتابان نرخ بهره توسط بانک های مرکزی بزرگ، ریسک رکود اقتصادی جهانی بر مسائل عرضه در بازارهای نفت سایه انداخته است. وی با اشاره به اینکه توافق هسته ای ایران در بن بست است، گفت: «با این حال، کاهش شدید SPR آمریکا و کاهش ذخایر ممکن است همچنان قیمت نفت را برای مدت حفظ کند، زیرا همچنان مشکلات کمبود عرضه اجتناب ناپذیر در بازارهای فیزیکی وجود دارد، در حالی که توافق هسته ای ایران در بن بست است». نفت خام در ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده هفته گذشته به پایین ترین حد خود از سال 1984 کاهش یافت.

به دنبال افزایش شدید ۷۵ واحد پایه فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه برای سومین بار، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نیز در افزایش نرخ‌های بهره از این روند پیروی کردند و خطر کند شدن رشد اقتصادی را افزایش داد. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA، در یادداشتی گفت: “قیمت های نفت خام همچنان بی ثبات هستند زیرا معامله گران انرژی با چشم انداز تقاضای رو به وخامت دست و پنجه نرم می کنند که همچنان در برابر کمبود آسیب پذیر است.”
خطرات عرضه و شرایط سخت بازار باید نفت را از سطح 80 دلار حمایت کند، اما سقوط سریع‌تر به سمت رکود جهانی قیمت‌ها را سنگین نگه می‌دارد.» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای 2015 ایران متوقف شده است. اصرار تهران بر بسته شدن تحقیقات ناظر هسته ای سازمان ملل، باعث کاهش انتظارات از احیای مجدد نفت خام ایران شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×