» آرشیو اخبار » کانادا پذیرش مهاجران افغان را متوقف کرد
کانادا پذیرش مهاجران افغان را متوقف کرد

کانادا پذیرش مهاجران افغان را متوقف کرد

25 تیر 1401 3

به گزارش گذارنیوز، مقامات کانادا در سکوت روند پذیرش مهاجران افغان که با نیروهای این کشور همکاری کردند را متوقف کرده است.

به نوشته سی‌بی‌سی نیوز، اگرچه پیش از این دولت کانادا اعلام کرده بود که 40 هزار مهاجر افغانستان را پذیریش خواهد کرد، اما در حالی که تاکنون تنها برای 20 هزار نفر ویزا صادر شده، دولت این کشور روند بررسی درخواست‌های جدید مهاجران افغان را متوقف کرده است.

به نوشته این رسانه کانادایی، دولت کانادا چند هفته پیش از سقوط کابل برنامه خروج همکاران افغان نیروهای این کشور را از افغانستان آغاز کرده بود و دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در آن زمان قول داده بود که برای 40 هزار شهروند افغانستان ویزای ویژه مهاجرت صادر خواهد کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

«شان فریزر»، سخنگوی وزیر مهاجرت کانادا ضمن تایید این خبر به رسانه‌ها گفته است که دولت کانادا صرفا درخواست‌های فعلی مهاجران افغانستان را بررسی می‌کند و در حال حاضر امکان درخواست جدید متوقف شده است.

وی افزود: وزارت امور مهاجران کانادا در حال بررسی 15 هزار درخواست صدور ویزای پناهجویان افغانستان و قرار است وزارت دفاع و خارجه تعداد مکانهای خالی برای سایر مهاجران را به زودی اعلام کند.

سی‌بی‌سی نیوز در ادامه گزارش خود نوشت: به رغم توقف برنامه اعطای ویزای ویژه برای مهاجران افغانستان، پناهجویان این کشور قادر خواهند بود از راه‌های دیگر از جمله ویزای بشردوستانه درخواست مهاجرت خود را اعلام کنند.

اما مدافعان حقوق بشر اقدام کانادا برای توقف روند بررسی درخواست ویزا مهاجران افغانستان را ضربه مهلک به افغان‌های عنوان کرده که با نیروهای این کشور برای سالیان دراز همکار داشتند.

در این راستا، جاسراج سینگ هالان، نماینده محافظه کار پارلمان کانادا این اقدام دولت کانادا را پشت کردن به مهاجران افغانستان خواند و گفت: «اقدام دولت کانادا برای توقف صدور ویزای برای مهاجران جدید شرم آور است و دولت باید موانع موجود برای اعطای مهاجرت به افغان های همکاری نیروهای این کشور را بر طرف کند.»

پیش از این کانادا اعلام کرده بود که با ورود 300 مهاجر جدید افغان به این کشور تاکنون 15 هزار شهروند افغانستان را پس از تسلط طالبان به این کشور پذیرش کرده است.

دولت کانادا در بیانیه‌ای پذیریش مهاجران افغانستان را نشان از تعهد این کشور به حمایت از مهاجران آسیب پذیر عنوان کرده و گفته است که با با شرکای بین‌المللی برای انتقال مهاجران افغان ادامه خواهد داد.

طبق این گزارش، کانادا براساس برنامه اقدامات ویژه مهاجرت تاکنون به 6,985 همکار نظامیان این کشور در عملیات افغانستان و خانواده آنان ویزا مهاجرت صادر کرده است.

همچنین قرار است که مهاجران دولت این کشور برای بررسی شرایط پناهندگی برخی از مهاجران را در کشور ثالث برای انتقال نهایی به این کشور ساماندهی کند.

قرار است کانادا 40 هزار مهاجر افغان را پذیرش کند، موضوعی که دولت این کشور آنرا فرآیندی پیچیده از تعامل میان دولت مرکزی و استانها و شهرستان های این کشور خوانده است.

این در شرایطی است که پیش از این منابع خبری گفته بودند که دولت بایدن برای خروج مهاجران از افغانستان به طالبان پول پرداخت می‌کند.

یک رسانه آمریکایی گفته بود که با خروج نیروهای این کشور از افغانستان دولت بایدن گزینه‌ای به جز پرداخت پول به یک شرکت هواپیمایی برای خروج مهاجران و اسکان آنها در آمریکا در اختیار نداشته است.

این منابع آگاه اعلام کردند که دولت بایدن به صورت غیرمستقیم و با کمک قطر تمام بلیط‌های شرکت هواپیمایی آریانا افغان را که تحت کنترل طالبان است را برای افرادی که خواهان خروج از افغانستان هستند را خریداری و در اختیار این افراد قرار می‌دهد.
منیع:

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×