» آرشیو اخبار » چرا خودروهای چینی تخت‌ گاز گران می‌شوند؟
خودرو چینی

چرا خودروهای چینی تخت‌ گاز گران می‌شوند؟

24 شهریور 1401 6

مونتاژکارانی که خودروها را زیر قیمت می‌فروختند با سوءاستفاده از شرایط، برای مدیریت بازار عرضه را کاهش دادند و قیمت در شرایط محدودیت عرضه، باز هم افزایش یافته است. این در حالی است که خودروهای چینی قبلا هم با سه برابر قیمت‌ جهانی به‌ دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسید.

به گزارش گذارنیوز، روزنامه همشهری نوشت: «روند افزایش قیمت در بازار خودرو این هفته نیز مانند هفته گذشته ادامه یافت و انواع خودروهای مونتاژی و تولید داخل نسبت به هفته قبل بین دو تا ۲۰ میلیون تومان گران شدند. به‌ گفته فعالان بازار، خریدوفروش خودرو همچنان به‌شدت راکد است و خریدار و فروشنده برای انجام معامله چشم به تغییر مولفه‌های تأثیرگذار بر بازار دوخته‌اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران درباره تغییرات قیمت خودرو در یک هفته گذشته گفت: قیمت اعلامی فروشندگان نسبت به ۲۰ روز پیش فرق کرده؛ چرا که آن زمان خبرهای توافق از مذاکرات می‌رسید، بحث واردات داغ بود، دلار در کانال ۲۸ هزار تومان بود ولی الان شرایط متفاوت شده و قیمت اعلامی فروشندگان بالا رفته است. با این حال همچنان خریدار مراجعه نمی‌کند و بازار خودرو در رکود است.

سعید مؤتمنی قیمت‌ کنونی انواع خودروها را همچنان پایین‌تر از نرخ‌های یک‌ ماه پیش دانست و افزود: ۲۰۶ تیپ ۲ یک‌ ماه پیش ۳۰۲ تا ۳۰۳ میلیون تومان بود که تا ۲۹۵ میلیون تومان هم افت قیمت داشت اما الان ۲۹۹ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

تبلیغات جام جهانی قطر

افزایش قیمت چینی‌ها

در هفته‌های گذشته افزایش قیمت خودروهای چینی بر خلاف روند قیمت موجود در بازار و قیمت‌های جهانی خبرساز شد. مؤتمنی این افزایش قیمت را ناشی از محدودیت عرضه دانست و افزود: مونتاژکارانی که خودروها را زیر قیمت می‌فروختند با سوءاستفاده از شرایط، برای مدیریت بازار عرضه را کاهش دادند و قیمت در شرایط محدودیت عرضه، باز هم افزایش یافته است. این در حالی است که خودروهای چینی قبلا هم با سه برابر قیمت‌ جهانی به‌ دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسید.

به‌ گفته او خودروهای دیگینیتی، فیدیلیتی، لاماری و هایما با نرخی معادل ۳۰ هزار دلار فروخته می‌شود؛ در حالی‌ که این خودروها در بازار منطقه و جهان ۳۰ هزار دلاری نیستند.

قیمت بازار چینی

افزایش قیمت عجیب خارجی‌ها

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو علاوه بر رشد قیمت تولیدات داخل و مونتاژی‌ها از افزایشی‌شدن قیمت خودروهای وارداتی به‌ویژه در دو روز گذشته حکایت دارد. بر این اساس قیمت خودروهای تویوتا در این مدت ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان بالا رفته و تمام‌ چرخ‌ محرک مدل ۲۰۱۸ از دو میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان به دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. اعتقاد فعالان بازار بر این است که نبود امکان واردات خودروهای بالای ۲۰ هزار دلار در آیین‌نامه واردات، خودروهای موجود در بازار را برای متقاضیان جذاب‌تر کرده و افزایش قیمت این خودروها را باعث شده است.

قیمت رنو کولیوس مدل ۲۰۱۸ نیز روز گذشته در مقایسه با ۲۴ ساعت قبل از آن ۲۰۰ میلیون تومان بالا رفت و به سه میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید. تالیسمان نیز با رشد عجیب ۷۰۰ میلیون تومانی از دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان ظرف ۲۴ ساعت به سه میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسید.

رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران تغییرات اینچنینی قیمت خودروهای خارجی را قیمت‌های روی کاغذ دانست و گفت: دارندگان این خودروها وقتی می‌بینند قیمت ارز بالا رفته، قیمت را روی کاغذ بالا می‌برند اما مشتری در بازار نیست و با قیمت‌های یک‌ هفته پیش هم خریداری وجود نداشت.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×