» آرشیو اخبار » هشدار تسلا در خصوص جنگ قیمتی در آینده نزدیک
هشدار تسلا در خصوص جنگ قیمتی در آینده نزدیک

هشدار تسلا در خصوص جنگ قیمتی در آینده نزدیک

22 آبان 1401 3

اختلاف ۲۵ درصدی قیمت تولید خودروهای تسلا میان چین و آمریکا سبب شده که ایلان ماسک به دنبال صادرات محصولات مونتاژی خود از شانگهای به آمریکا باشد.

گذارنیوز– تسلا در هفتم ژانویه سال ۲۰۲۰ محصول جدید خود که همان مدل۳ بود را در شانگهای مونتاژ و راهی بازار چین کرد. به تازگی دو نفر از مدیران ارشد تسلا اعلام کردند؛ این شرکت قصد دارد خودروهای تولید شده در چین را به آمریکا صادر کند. این برنامه به دلیل کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی این برند در چین رخ داده است. از سوی دیگر هزینه تولید در آمریکا نسبت به چین رشد قابل توجهی داشته که می تواند در کاهش سود این خودروساز آمریکایی در پایان سال میلادی جاری اثر گذار باشد.

در حال حاضر شرکت خودروسازی تسلا به بررسی کیفیت قطعات تولیدی زنجیره تامین خود در چین پرداخته است. این بررسی با هدف تطابق و قیاس کیفی قطعات تولید شده در آمریکای شمالی و چین صورت گرفته است. زیرا در صورت تایید کیفیت قطعات، تسلا می تواند مدل۳ و مدل وای را از چین به آمریکا صادر کند. گفتنی است که تولیدکنندگان چینی زنجیره تامین تسلا اجازه درج نام خود روی قطعات ندارند.

تولیدکنندگان قطعات چینی از تصمیم تسلا استقبال کردند، زیرا راهی برای ورود قطعات این سازندگان به کانادا را باز می کند. کارخانه گیگافاکتوری شانگهای تسلا در اوایل سال میلادی جاری با امید به فروش بیشتر ارتقا ظرفیت تولید یافت. با این ارتقا تسلا در چین ظرفیت تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را دارد. این سایت تولید، جزء یکی از مراکز مهم و با تیراژ بالا تسلا در دنیا به شمار می آید.

تبلیغات جام جهانی قطر

تسلا در شرایطی تصمیم چنین اقدامی گرفته است که فولکس واگن در تلاش است که بازار آفریقا را با محصولات برقی تولیدی در اروپا مالک شود. این خودروساز آلمانی انتظار دارد که با عرضه محصول به آفریقا از افزایش زیان مالی خود در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری پیشگیری کند.

همچنین شرکت خودروسازی بی وای دی به عنوان بزرگترین خودروساز جین در تلاش است که اسکوتر و خودروهای برقی خود را بیشتر از تسلا در تایوان عرضه کند. این رقابت می تواند بخشی از برنامه تولیدی تسلا را به چالش بکشد. تسلا تلاش دارد که در کارخانه شانگهای علاوه بر مدل ۳ محصولات کراس اوور نیز جهت توسعه سهم بازار خود در استرالیا، آسیا جنوب شرقی و اروپا را افزایش دهد.

تا اواخر ماه میلادی گذشته شرکت خودروسازی تسلا آنچه که در شانگهای تولید می کرد را به کشورهای صادر می کرد. اما براساس آخرین آمار میزان انحراف تولید از عرضه سبب شد که نقدینگی این خودروساز در چین به سمت حاشیه حرکت کند.

نرخ ارز، تاثیر مستقیم در تصمیم ماسک دارد

علاوه بر کاهش تقاضا برای خرید تسلا در چین، دلایلی دیگر مانند ارزان شدن یوان در برابر دلار آمریکا، کاهش قیمت مواد اولیه در چین و رقابت سخت در عرضه محصول، منجر به اتخاذ سیاست جدید ماسک برای صادرات خودرو از چین به آمریکا شده است. البته باید دید این سیاست چه زمانی به وقوع خواهد پیوست.

در صورت اجرایی شدن این موضوع مشتریان چینی برای تهیه محصولات تسلا با چالش جدی مواجه خواهند شد. از سوی دیگر صادرات تسلا از چین به آمریکا براساس حمایت های مالی دولت بایدن از خودروهای الکتریکی، چندان قابل توجه نخواهد بود. زیرا بایدن بسته های مالی متفاوتی از بسته های حمایتی تولید در آمریکا تدوین کرده است. بنابراین ممکن است تسلا نسبت به این موضوع بازنگری جدی داشته باشد.

از نظر سیاسی، صادرات تسلا از چین به آمریکا می تواند به شدت مناقشه برانگیز باشد. زیرا تسلا به عنوان یکی از ذینفعان قانون کاهش تورم خودروسازان در آمریکا به شمار می رود. براساس این قانون اگر خودروسازی موفق شود، وابستگی خود به واردات از چین را کاهش دهد، ۷ هزار و ۵۰۰ دلار تخفیف می گیرد.

از نظر سیاسی صادرات تسلا از چین به آمریکا می تواند به شدت مناقشه برانگیز باشد. زیرا تسلا به عنوان یکی از ذینفعان قانون کاهش تورم خودروسازان در آمریکا به شمار می رود. براساس این قانون اگر خودروسازی موفق شود، وابستگی خود به واردات از چین را کاهش دهد، ۷ هزار و ۵۰۰ دلار تخفیف می گیرد. در صورت واردات تسلا از چین، این قانون برای ماسک لغو خواهد شد.

زاخاری کرکهورن، مدیرمالی تسلا ماه گذشته به سرمایه گذاران این شرکت گفته بود؛ سهم قابل توجهی براساس فروش در بازارهای جهانی کسب شده است. هرچند که هنوز مشوق های مالی برای باتری و انرژی به خودروسازان الکتریکی توسط دولت آمریکا پرداخت می شود.

تسلا برنامه دارد که محصولات صادراتی خود به کانادا را در آینده نزدیک در کارخانه های فرامونت، کالیفرنیا، آستین و تگزاس تولید و عرضه کند. هرچند که هنوز خط تولید خودروهای تسلا در شهرهای مذکور هنوز تکمیل نشده است.

تسلا مدل های وای، ایکس، ۳ و کراس اوور اس را به زودی در کالیفرنیا تولید و عرضه بازار خواهد کرد. البته این خودروساز خوش بین است که در اوایل سال میلادی جاری اقدام به عرضه سایبرتراک تولید شده در کارخانه تگزاس کند.

ایلان ماسک برنامه دارد برای افزایش تولید در کارخانه های خود، ابتدای سال میلادی آینده اقدام به افتتاح سایت تولید دیگری در برلین کند. این مورد می تواند تولیدات تسلا در چین را تحت تاثیر قرار دهد.
باتوجه به شکاف قیمتی خودروهای تسلا در چین با آمریکا، برنامه افزایش قیمت محصولات این خودروساز الکتریکی در چین به زودی اعلام خواهد شد. هرچند که تخفیف هایی نیز برای مشتریان آمریکایی و اروپایی از سوی تسلا در نظر گرفته شده است.

جنگ قیمتی آغاز شد

تسلا در خصوص جنگ قیمتی در آینده نزدیک برای خودروهای الکتریکی هشدارهایی داده است. به گفته تحلیلگران این خودروساز احتمالا از دو محصول وای و ۳ حدود ۹ درصد کاهش قیمتی در سراسر جهان را اعمال کند.

امروز در سراسر دنیا، مشتریانی که اقدام به خرید خودروهای تسلا کنند از این خودروساز تخفیف بیمه ای دریافت خواهند کرد.

گفتنی است که تسلا مدل وای را در چین با قیمت ۴۹ هزار و ۳۴۴ دلار به فروش می رساند. این درحالی است که همین خودرو در آمریکا با قیمت ۶۵ هزار و ۹۹۰ دلار به فروش می رسد. خودروهای تسلا در چین با کاهش هزینه ۲۵ درصدی تولید می شود که همین عامل برای ایلان ماسک رغبت در خصوص صادرات ایجاد کرده است. نکته قابل تامل در اینجاست که واردات خودروهای الکتریکی از هر نقطه در دنیا به چین با تعرفه ۱۵ درصدی گمرکی مواجه خواهد شد.

درسال ۲۰۱۸ دونالد ترامپ تعرفه واردات خودروهای چینی به آمریکا را افزایش داد و از ایلان ماسک درخواست کرد که این موضوع را برای محصولات خود لحاظ کند.

منبع: بازار

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×