» آرشیو اخبار » پیشنهاد ایلان ماسک، سازنده یا طرفداری از چین!
پشنهاد ایلان ماسک، سازنده یا طرفداری از چین!

پیشنهاد ایلان ماسک، سازنده یا طرفداری از چین!

19 مهر 1401 6

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پیشنهاد ایلان ماسک بر روابط چین و تایوان تأثیر گذاشته است و سیاستمداران تایوانی تحت تأثیر قرار نگرفته اند.

این میلیاردر طرحی را پیشنهاد کرد که به موجب آن چین تا حدودی کنترل تایوان را در اختیار داشته باشد، اما هسیائو بیخیم، سفیر تایوان در ایالات متحده در توییتی نوشت که «آزادی و دموکراسی این جزیره برای فروش نیست».

پکن، تایوان را یک استان خودگردان دموکراتیک و مرتد می داند که باید با سرزمین اصلی متحد شود. چین استفاده از زور برای این کار را رد نکرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

ماسک در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز گفت: توصیه‌اش این است که یک منطقه اداری ویژه و معقول برای تایوان تعیین شود، ولی احتمالاً برای همه خوشایند نباشد ولی هر دو کشور می توانند نسبت به هنگ کنگ ملایم تر باشند.

هنگ کنگ از سال 1997 که از بریتانیا جدا شد، تحت سیاست چین اداره می شود. این به هنگ کنک اجازه داد تا به عنوان یک منطقه نیمه خودمختار تحت حاکمیت پکن اداره شود.

اما منتقدان استدلال کرده اند که قانون امنیت ملی که در سال 2020 در هنگ کنگ تصویب شد، برخی از آزادی های وعده داده شده بر اساس نظام یک کشور را از بین برده است.

پیشنهاد ماسک توسط پکن مورد استقبال قرار گرفت، اما توسط تایوان مورد انتقاد بوده است.

روز شنبه، «کین گانگ»، سفیر چین در ایالات متحده، از پیشنهاد ماسک برای ایجاد منطقه اداری ویژه برای تایوان تشکر کرد.

او در توییتی نوشت: اتحاد مجدد و صلح‌آمیز دو کشور در قالب یک سیاست، اصول اساسی ما برای حل مسئله تایوان است.

وی افزود: تایوان به عنوان یک منطقه اداری ویژه از خودمختاری بالایی برخوردار خواهد بود و فضای وسیعی برای توسعه خواهد داشت. با این حال، تایوان بارها طرح یک کشور با دو سیستم را رد کرده است. آنها معتقدند هر پیشنهاد پایدار برای آینده باید به صورت مسالمت آمیز، عاری از اجبار و با احترام به خواسته های دموکراتیک مردم تایوان تعیین شود.

روز دوشنبه، تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، سخنرانی روز ملی را ایراد کرد. او به اظهارات ماسک اشاره نکرد، اما در مورد روابط با چین صحبت نمود. وی گفت: من می خواهم برای مقامات پکن روشن کنم که رویارویی مسلحانه مطلقاً گزینه‌ی مطلوب برای دو طرف ما نیست. تنها با احترام، به تعهد مردم تایوان به حاکمیت، دموکراسی و آزادی، می‌توان پایه‌ای برای از سرگیری تعامل سازنده در سراسر تنگه تایوان ایجاد کرد.

به شرط وجود عقلانیت، برابری و احترام متقابل، مایلیم با مقامات پکن برای یافتن یک توافق دوجانبه برای حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان همکاری کنیم. این مسئولیت مشترک ماست.

ایده ماسک نیاز به “بررسی واقعیت” دارد.

ایلان ماسک، سازنده خودروهای الکتریکی تسلا، در حال حاضر به دنبال خرید شبکه اجتماعی توییتر است، این میلیاردر هفته گذشته پس از انتشار نظرسنجی در توییتر در مورد آنچه که او ادعا کرد نتیجه احتمالی جنگ با روسیه است، خشم سیاستمداران اوکراینی را برانگیخت.

ماسک همچنین نسبت به چین، یکی از بزرگترین و حساس ترین بازارهای تسلا و جایی که کارخانه گیگافکتوری شانگهای در آن قرار دارد، بسیار حساس است.

یکی از تحلیلگران چینی گفت که پیشنهاد ماسک در مورد تایوان «لایق بازنگری زیاد و شاید حتی کمی بررسی واقعیت است.

بیتس گیل از مرکز تحلیل چین در موسسه سیاست جامعه آسیا، گفت: “تنها مشکل آقای ماسک این است که مردم تایوان به سادگی با این نوع ترتیبات موافق نیستند.”

گیل پیشنهاد کرد که ماسک ممکن است بخواهد نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های ظریف پیرامون موضوعاتی مانند روابط چین و تایوان داشته باشد.

وی افزود: «ثروتمندترین مرد جهان بدیهی است که احساس می کند در مورد این مسائل ژئوپلیتیکی حرف های زیادی برای گفتن دارد. من فقط پیشنهاد می‌کنم قبل از اینکه به همه ما درس دیپلماسی بدهد، به واقعیت‌ها، سوابق تاریخی و رقابت‌های ژئوپلیتیکی که همه این سؤالات را احاطه کرده‌اند، نگاه دقیق‌تری داشته باشد.»

منبع: سی ان بی سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×