» آرشیو اخبار » نوسانات اندک بیت کوین؛ حتی کمتر از شاخص‌های بازار سهام!
بیت کوین

نوسانات اندک بیت کوین؛ حتی کمتر از شاخص‌های بازار سهام!

15 آبان 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، درحالی که شاخص دلار آمریکا، در وضعیتی نادر، کاهشی روزانه را به ثبت رساند، قیمت بیت کوین (BTC) روز 5 نوامبر (14 آبان)، به بالای 21 هزار دلار رسید.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار روزانه جفت ارزBTC/USD ؛ منبع: TradingView

افت 2 درصدی دلار همزمان با بهبود دارایی‌های ریسکی

داده‌های دو وبسایت مرجع تریدینگ‌ویو (TradingView) و کوین‌تلگراف مارکت (Cointelegraph Markets) حاکی از آن هستند که جفت ارز بیت کوین در مقابل دلار آمریکا (BTC/USD) با تکیه بر قدرتی که از داده‌های اقتصادی اخیر آمریکا گرفت، خود را به بالاترین سطح قیمت هفتگی در حدود 21 هزار و 473 دلار رساند.

این در حالی بود که شاخص دلار آمریکا (DXY) برای اولین بار در سال‌های اخیر، 2 درصد کاهش در مقیاس روزانه را ثبت و به‌ نوبه‌خود، به رشد دارایی‌های ریسکی کمک کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر
شاخص دلار
نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا (DXY). منبع: TradingView

مایکل ون.د.پوپ (Michaël van de Poppe)، مدیر و موسس شرکت تجاری اِیت (Eight)، اظهار داشت: «بیت‌کوین سقف‌های جدیدی را ثبت می‌کند، حجم معاملات آن در حال افزایش است و قیمت به بالای 21 هزار دلار بازگشته است.»

«فرض می‌کنیم که این حرکت از اینجا به سمت 22 هزار و 500 دلار ادامه خواهد یافت، اما قبل از ادامه این روند، اصلاحاتی جزئی خواهیم داشت، چون تمام نقدینگی را برداشت می‌کنیم. الان فصل خرید در کف قیمت است.»

مدتی است که بیت کوین به دلیل نبود نوسانات کافی و محدوده معاملاتی محدودش، مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است؛ همین امر سبب شد این دارایی حتی شاخص‌های بازار سهام را نیز برای اولین بار پشت سر بگذارد.

یاسین المانجرا (Yassine Elmandjra)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در آرک‌اینوِست (ARK Invest)، در آخرین گزارش این شرکت تحت عنوان “ماهنامه بیت کوین”، خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ، می‌بینیم که نوسانات بیت کوین از هر دو شاخص نزدک کامپوزیت و اس‌اند‌پی500 (S&P 500) کمتر شده است:

«آخرین باری که نوسانات به این میزان کم بود، شاهد بودیم که قیمت بیت کوین در عرض کمتر از یک سال، از 9 هزار دلار به 60 هزار دلار افزایش یافت.»

بیت کوین در مقابل نزدک
نمودار نوسانات بیت کوین در مقابل شاخص S&P500 و نزدک کامپوزیت. منبع: توییتر

 

تایلر وینکلووس (Tyler Winklevoss)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم تجاری جمینی (Gemini)، معتقد است که بازار رمزارزها مانند سال 2021 به عنوان یک شاخص پیشرو در مسیر کلی بازار عمل خواهد کرد:

«رمزارزها اولین کلاس دارایی بودند که سقوط کردند. یقیناً اولین بازاری خواهند بود که دوباره سرپا می‌شوند.»

بیت کوین پایدارتر از ارزهای فیات اصلی

در ادامه موضوع نوسانات اندک بیت کوین، گزارش اخیر آرک‌اینوست به نقل از تحلیلگر معروف، دیوید پوئل (David Puell) می‌نویسد، تنها بازار سهام نیست که نوسانات بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه می‌کند:

«نوسانات نسبی بیت کوین نه تنها نسبت به بازار سهام، بلکه نسبت به جفت ارزهای اصلی نیز کاهش یافته است. افزایش عدم قطعیت در وضعیت اقتصاد کلان و قدرت دلار، تاثیری منفی بر جفت ارزهای اصلی داشته و در عین حال، منجر به تقویت پایداری بیت کوین شده است.»

«به بیانی دقیق‌تر، نوسانات 30 روزه بیت کوین برای اولین بار از اکتبر 2016 (مهر 95)، تقریباً برابر با پوند و یورو بوده است. اگرچه سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو می‌تواند نوسانات خود را ادامه دهد، اما قدرت بیت کوین نسبت به ارزهای فیات یک نشانه دلگرم کننده است.»

بیت کوین در مقابل یورو
نوسانات BTC/USD در مقابل نمودار یورو و پوند انگلیس. منبع: ARK Invest

همانطور که قبلاً گزارش شده بود، فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، یکی دیگر از تحلیلگران محبوب بازار و خالق لوک‌اینتوبیت‌کوین (LookIntoBitcoin)، پایان بازار نزولی فعلی را، آغاز سال 2023 پیش‌بینی کرده است.

 

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: newsbtc

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×