» آرشیو اخبار » دلار ریخت!
دلار

دلار ریخت!

3 اسفند 1401 7

چند ساعت پس از کلید خوردن طرح جدید ارزی بانک مرکزی، نرخ ثبت شده در سامانه فاصله‌ای قابل توجه با قیمت‌های اعلامی در بازار آزاد در روزهای گذشته پیدا کرد.

به گزارش گذارنیوز، بانک مرکزی از روز گذشته اعلام کرده بود که از دیروز (سه شنبه) کلیه معاملات ارزی را در سامانه جدید خود مدیریت خواهد کرد و هیچ خرید و فروشی بیرون از این ساختار مجاز نخواهد بود. تصمیمی که در اولین ساعات اجرای خود، توانست نرخ رسمی ارز به شدت پایین بیاورد.

کاهش روز: دلار

مرکز مبادله ارز و طلای ایران از دیروز (دوم اسفند) بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.

تبلیغات جام جهانی قطر

پس از آن اعلام شد که اولین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار کشف شد که با ریزش نسبت به روزهای گذشته، هر دلار آمریکا در این بازار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد.

بانک مرکزی جزییاتی نیز از تصمیم اخیر ارزی خود منتشر کرد. مدیر پروژه مرکز مبادله ارز و طلا از عرضه ۳۰۰ هزار سکه از طریق مرکز مبادله ارز و طلا در هفته آینده خبر داد. وی همچنین گفت از این به بعد مسافران می توانند در فرودگاه ارز مسافرتی خود را دریافت کنند.

به روزرسانی روز: نرخ تورم

مرکز آمار امروز، آخرین وضعیت نرخ تورم را اعلام کرد. بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه بهمن ماه کاهش ۰.۸ درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کرده است.

امروز همچنین وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت، آخرین وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور را تشریح کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت افزایش نرخ ارز و اینکه بدخواهان از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی، موجب ایجاد برخی رفتارها در داخل شدند و عددهایی ساختند که با واقعیت کشور تناسبی نداشت، گفت: شبهه عامیانه که افزایش نرخ ارز کار خودشان است، واقعیت ندارد. همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند و شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.

در خبری دیگر، رویترز به نقل از یک منبع صنعتی آگاه نوشته است: ایران قیمت فروش رسمی نفت سبک “ایران لایت” که در مارس سال ۲۰۲۳ به خریداران آسیایی عرضه می‌شود را دو دلار بالاتر از قیمت پایه منطقه‌ای نفت عمان/دوبی تعیین کرد که ۲۰ سنت بالاتر از ماه میلادی جاری است.

بازار روز: لوازم خانگی

در شرایطی که برخی گمانه زنی‌ها از افزایش چراغ خاموش قیمت برخی لوازم خانگی در بازار حکایت می‌کند، سازمان حمایت اعلام کرده که چنین تصمیمی مجاز نیست. رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت که معاونت سرمایه‌ای این سازمان واحدهای که بدون مجوز افزایش قیمت دادند را احضار کرده و به آن‌ها تذکر داده و این واحدها مکلف شدند قیمت‌ها را برگردانند.

پیگیری‌های دولت برای مدیریت بازار گوشت نیز ادامه دارد. سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار تن گوشت منجمد برزیلی وارد بندر شهید رجایی شده، گفت: اما برای تامین گوشت گرم وارداتی محدودیت وجود دارد، زیرا از دو کشور پاکستان و روسیه باید این محصول وارد شود و فقط سه کشتارگاه در این کشورها وجود دارند که مورد تایید سیاست‌های دامپزشکی است.

در بازار مرغ نیز ثبات قیمتی نسبی گزارش شده است. مرغ گرم در مغازه‌ها کیلویی ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود و این در حالیست که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران می‌گوید فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب یعنی ۶۳ هزار تومان تخلف است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×