» آرشیو اخبار » قزاقستان به دنبال مقررات بیشتری برای ماینرهای رمزارزی است
قزاقستان

قزاقستان به دنبال مقررات بیشتری برای ماینرهای رمزارزی است

22 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، پس از این تغییرات، ماینرها و استخرهای ماینینگ توسط وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضای قزاقستان تحت نظارت قرار خواهند گرفت.

طبق گزارش‌ها، ماژیلیس (Mazhilis)، مجلس نمایندگان پارلمان قزاقستان، لوایح جدیدی را با هدف ایجاد قوانین مناسب در حوزه داخلی رمزارزها تصویب کرده است.

آنها از ماینرها می‌خواهند که نهادهای قانونی ایجاد کنند، در تنظیم‌کننده‌ها ثبت نام کنند و همچنان مشمول مالیات شوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

قزاقستان

حل مشکل «ماینرهای خاکستری»

علیرغم اینکه قزاقستان یک رهبر جهانی در حوزه ماینینگ ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، اما مشکلات خاصی با به اصطلاح «ماینرهای خاکستری» دارد، که فعالیت خود را بدون مجوزهای لازم انجام می‌دهند.

طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده، گفته می‌شود که مجلس نمایندگان پنج لایحه جدید تصویب کرده که می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

اِکاترینا اِسمیشلائوا (Ekaterina Smyshlyaeva)، یکی از اعضای کمیته اصلاحات اقتصادی و توسعه منطقه‌ای، توضیح داده که این قانون ماینرهای رمزارزی را موظف می‌کند تا مجوزهای لازم را از تنظیم‌کننده‌های مالی مربوطه دریافت کنند، نهاد‌های حقوقی تشکیل دهند و در بحث مالیات به مانند شرکت‌های تکامل‌یافته رفتار کنند.

وی افزود: «فعالیت ماینرها و استخرهای ماینینگ توسط وزارت توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت هوافضا تنظیم خواهد شد و این وزارتخانه برای آنها مجوز صادر خواهد کرد.»

این چارچوب جدید، با فرض رسمی شدن، مالیات‌های جامعی را بر واردات تجهیزات ماینینگ ارز دیجیتال وضع خواهد کرد. همچنین ماینرها را ملزم می‌کند که از سال ۲۰۲۴، تا ۷۵ درصد از سرمایه خود را در پلتفرم‌های رمزارزی داخلی مبادله کنند.

«با انتقال تمام تراکنش‌های رمزارزی به صرافی‌های قزاقستان، ما آنها را شفاف می‌کنیم. صرافی‌های رمزارزی در معرض نظارت مالی قرار دارند، و هرکدام برحسب پروژه خود، با سیستم‌های اطلاعاتی کمیته درآمد دولتی یکپارچه خواهند شد.»

«معرفی رجیستری تجهیزات ماینینگ، فعالیت مراکز داده غیرقانونی را متوقف می‌کند، و صدور مجوز نیز در نهایت مشکل ماینرهای خاکستری را حل خواهد کرد. همه این اقدامات امنیت و تعادل سیستم انرژی را تضمین می‌کنند.»

بر اساس برآوردها، بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این کشور آسیای مرکزی با دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌های بین‌المللی سروکار دارند. دولت این کشور قصد دارد همه آنها را به پلتفرم‌های معاملاتی داخلی بیاورد.

قزاقستان

نرخ‌های مالیاتی متفاوت برای ماینرهای رمزارزی در قزاقستان

چند ماه پیش، رئیس جمهور قزاقستان – قاسم جومارت توکایف (Kassym-Jomart Tokayev) – لایحه‌ای را امضا کرد که ماینرهای داخلی ارزهای دیجیتال را ملزم به پرداخت نرخ مالیاتی بالاتر از سایر مصرف‌کنندگان می‌کند. درصد دقیق مالیات پرداختی به میانگین قیمت برق مصرفی هنگام استخراج دارایی‌های دیجیتال بستگی دارد.

این قانون دارای تمرکز سبز است، یعنی ماینرهایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند، مشمول کمترین نرخ مالیات می‌شوند.

شایان ذکر است که قزاقستان با قرار گرفتن در میان کشورهای پیشرو در ماینینگ بیت کوین، نام خود را در فضای دارایی‌های دیجیتال تثبیت کرده است. این کشور ۱۳/۲ درصد از هش ریت جهانی را به خود اختصاص داده است. تنها ایالات متحده آمریکا با هش ریت ۳۷/۸ درصدی، و چین با هش ریت ۲۱/۱ درصدی در رتبه‌های بالاتری نسبت به آن قرار دارند.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×