» اقتصاد » قیمت‌ فروش کوکائین در جهان
مواد مخدر

قیمت‌ فروش کوکائین در جهان

14 دی 1401 8

معاون پژوهشی موسسه کادراس ضمن تشریح آخرین قیمت‌ فروش کوکائین در نقاط مختلف جهان، از تبدیل شدن کشور گینه بیسائو به یک مسیر مهم برای انتقال کوکائین آمریکا جنوبی به مقصد اروپا خبر داد.

به گزارش گذارنیوز، منصور براتی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته باندهای جنایتکار در آمریکای لاتین تجارت خود را تنوع بخشیدند و دیگر مانند پابلو اسکوبار، بدنام‌ترین قاچاقچی مواد مخدر کلمبایی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی، اقدام به قاچاق مواد مخدر از آمریکای جنوبی به ایالات متحده نمی‌کنند، اظهار کرد: این کارتل‌ها هم‌اکنون تجارت غیرقانونی طلا، قاچاق انسان و تولید سایر مواد مصنوعی (به ویژه فنتانیل) و اخاذی از افرادی که در بازارهای قانونی (مانند آواکادو و لیمو ترش) مشغول به فعالیت هستند، را دنبال می‌کنند. با این حال مواد مخدر همچنان بخش جدایی‌ناپذیر از تجارت‌شان است.

وی با اشاره به جدیدترین گزارش منتشر شده توسط نشریه «اکونومیست» که به موضوع قاچاق و قیمت هر کیلوگرم کوکائین در نقاط مختلف جهان اشاره کرده، گفت: براساس گزارش دفتر مبارزه با مواد و جرم سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۰، تولید جهانی کوکائین به رکورد ۱۹۸۲ تن رسیده است.

معاون پژوهشی موسسه کادراس ادامه داد: آمریکای شمالی همچنان در صدر بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این مواد قرار دارد، به گونه‌ای که تخمین زده می‌شود حدود ۲ درصد از افراد ۱۵ الی ۶۴ ساله (حدود ۶ میلیون نفر) این مواد را مصرف می‌کنند. با این حال دامنه جهانی مصرف این مواد گسترده‌تر شده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

براتی در ادامه از تبدیل شدن کشور گینه بیسائو به یک مسیر مهم برای انتقال کوکائین آمریکا جنوبی به مقصد اروپا خبر داد و یادآور شد: مقدار زیادی از کوکائین اروپایی نیز از طریق روتردام هلند وارد این قاره می‌شود که منجر به افزایش خشونت سازمان‌یافته در این منطقه نیز شده است، به طوری‌که رئیس پلیس هلند هشدار داده که این کشور در معرض خطر بدل شدن به یک «دولت مخدری» قرار دارد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس با بیان اینکه کوکائین بخش مهمی از درآمد باندهای جنایت‌کار را نه به خاطر اعتیادآور بودن، بلکه به دلیل سود بالای آن تشکیل می‌دهد، در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت قیمت کوکائین توضیح داد و خاطرنشان کرد: تخمین‌ها در مورد قیمت هر کیلوگرم مواد در مکان‌های مختلف متفاوت است.

براتی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ (آخرین سالی که اطلاعات مربوط به این مواد در دسترس بود)، قیمت یک کیلو کوکائین در کلمبیا ۱۴۹۱ دلار تخمین زده شد. در مکزیک قیمت یک کیلو به قیمت عمده فروشی ۱۲ هزار و ۴۳۳ دلار و در الساوادور ۲۸ هزار و ۸۷۳ دلار برآورد شد. با این حال سود واقعی این مواد در خارج از آمریکای لاتین قرار دارد؛ به طوری‌که در سال ۲۰۱۹ قیمت یک کیلوگرم کوکائین در آمریکا 69 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. در چین و هنگ کنگ، جایی که باندهای کلمبیایی به دنبال افزایش حاشیه سود خود در یک دهه آینده هستند، به ترتیب ۶۹ هزار و ۳۸۰ دلار و ۷۵ هزار و ۵۱۰ دلار است. در سال ۲۰۱۷ قیمت هر کیوگرم کوکائین معمولا یک میلیون و ۵۲۲ هزار و ۲۰۷ دلار قیمت داشته است.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×