» آرشیو اخبار » قوانین جدید اپل و مالیات 30درصدی برای فروش NFTها
اپل

قوانین جدید اپل و مالیات 30درصدی برای فروش NFTها

3 آبان 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اپل، این غول بزرگ فناوری، برای اولین بار قوانین خاص اپ‌استور خود در مورد توکن‌های غیرمثلی (NFT) و صرافی‌های ارزهای دیجیتال را به صورت مدون ارائه کرده است. این قوانین جدید، ضمن تعییر زمان لیست شدن اپلیکیشن یک صرافی رمزارزی، نحوه وضع مالیات بر خرید NFTها و بایدها و نبایدهای این حوزه را مشخص می‌کند.

قوانین اپل

کارمزد 30 درصدی اپل برای فروش NFTها

در به‌روزرسانی آخر دستورالعمل‌های اپ‌استور که روز 24 اکتبر (2 آبان) منتشر شد، زبانی اضافه شده است که امکان خرید درون‌برنامه‌ای NFTها را فراهم می‌کند، به موجب این به‌روزرسانی، هرگونه NFT‌ که در جایی دیگر و از طریقی دیگر به‌دست‌آمده‌باشد، به جز بازدید، قابلیت دیگری نخواهد داشت.

تبلیغات جام جهانی قطر

همچنین به برنامه‌ها اجازه می‌دهد از خریدهای درون‌برنامه‌ای برای «فروش و ارائه خدمات» مرتبط با NFT‌ها مانند «ضرب توکن، فهرست‌ شدن و نقل و انتقال آنها» استفاده کنند.

به نظر می‌رسد که این شرکت فناوری، “مالیات اپل” بر NFTهای خود را کاهش داده و با اطمینان از اینکه همه خریدهای NFTها به صورت درون برنامه‌ای انجام می‌شوند، خریدهای NFT درون برنامه‌ای را به نرخ کمیسیون استاندارد 30 درصدی برای همه خریدها نزدیک می‌کند.

در همین حال، هیچ‌یک از برنامه‌های کاربردی اجازه ندارند «هیچگونه دکمه‌، لینک خارجی یا هرگونه فرمان فراخوان اقدام» دیگری را در برنامه خود بگنجانند که در هنگام خرید NFTها، راهی برای دور زدن کارمزد فروشگاه در اختیار کاربران قرار بدهد. همچنین استفاده از مکانیسم‌هایی «مانند کدهای QR، ارزهای دیجیتال و کیف پول‌های رمزارزی» که می‌توانند برای باز کردن قفل محتوا یا عملکرد یک برنامه استفاده شوند، مجاز نخواهد بود.

این قوانین درحالی وضع شده‌اند که این شرکت به دلیل اعمال کمیسیون 30 درصدی برای خود در فروش NFTهایی که از طریق برنامه‌هایی مانند اُپن‌سی (OpenSea) یا مجیک‌اِدِن (Magic Eden) انجام می‌شوند، با موج شدید از انتقادات مواجه شده است. این حرکت در مقایسه با میانگین 2.5 درصد کمیسیون خرید NFT، «به‌شدت گران‌قیمت» تلقی شده است.

گفتنی است که مجیک‌اِدِن اعلام کرده‌است پس از اطلاع از این سیاست، سرویس خود را از اپ‌استور حذف کرده و سایر بازارهای NFT عملکرد برنامه خود را کاهش داده‌اند و کاربران فقط می‌توانند از طریق آنها، NFTهای متعلق به خود را مرور و مشاهده کنند.

در دستورالعمل‌های جدید اپل، استفاده از رمزارز برای خریدهای درون‌برنامه‌ای نیز رد شده و تنها امکان خرید با ارز فیات و یک «روش پرداخت معتبر» مانند کارت‌های نقدی یا اعتباری فراهم شده است.

ناگفته نماند که این دستورالعمل‌های جدید، هیچگونه تغییری در سیاست‌های فعلی اپل در مورد برنامه‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال صرافی‌هایی مانند بایننس و کوین‌بیس ایجاد نکرده و معاملات درون این بسترها، مشمول مالیات 30 درصدی اپل نخواهند بود. هرچند، زبان جدیدی که اضافه شده است مشخص می‌کند که اپلیکیشن صرافی‌های رمزارزی تنها در «کشورها یا مناطقی قابل ارائه هستند که مجوزهای لازم برای ارائه خدمات صرافی را دارند».

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×