» آرشیو اخبار » عملکرد ضعیف اتریوم و سایدچِین‌های آن پس از مِرج
اتریوم

عملکرد ضعیف اتریوم و سایدچِین‌های آن پس از مِرج

11 مهر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتریوم ارتقای شبکه خیره‌کننده‌ای را انجام داد و پس از شش سال شاهد انتقال این بلاکچین محبوب به مدل اجماع اثبات سهام (PoS) برای پردازش تراکنش‌ها بودیم. با این حال، پس از مِرج (The Merge)، فعالیت شبکه در لایه ۲ کاهش یافته است.

طبق آخرین آمار Dapp Radar، کیف پول‌ها و تراکنش‌های فعال و منحصربه‌فرد از آگوست تا سپتامبر (مرداد تا شهریور) ۳۵ درصد کاهش یافته است. روند مشابهی در مورد TVL اتریوم نیز مشاهده شده است. ارزش کل قفل شده در اتریوم با ۵/۶ ​​درصد کاهش به ۳۱/۴۱ میلیارد دلار رسیده است.

«با وجود عدم قطعیت اقتصادی بالا و چشم‌انداز اقتصاد کلان کنونی، و همچنین با توجه به اینکه مِرج تنها یک گام کوچک در نقشه راه اتریوم بوده و رویدادی بزرگ برای مقیاس‌بندی در نظر گرفته نمی‌شود، شاخص‌ها به ما نشان می‌دهند که مِرج آن تاثیر بزرگی که مردم منتظرش بودند را نداشته است.»

تبلیغات جام جهانی قطر

اتریوم اتریوم

فعالیت بیشتر در پالیگان، افت رونین

سایدچِینی (زنجیره‌ جانبی) که به دلیل دریافت کارمزدهای کمتر و نرخ تراکنش‌های بسیار سریع‌تر شناخته می‌شود نیز روند نزولی مشابه اتریوم را تجربه کرده است. شور و شوق پیش از مِرج و ترسی که برخی به خاطر عقب نماندن از قافله داشتند، از ژوئن تا آگوست ۲۰۲۲ (خرداد تا مرداد)، باعث افزایش ۶/۵ درصدی تعداد تراکنش‌ها و ۴ درصدی کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد (UAW) در پالیگان (Polygon) شد.

با این حال، با عادی شدن اوضاع، کاهش فعالیت شدیدی در ماه سپتامبر (شهریور) مشاهده شد. در ماه گذشته شاهد کاهش ۳۳ درصدی تراکنش‌ها و ۱۷ درصدی کیف پول‌های فعال منحصربه‌فرد بودیم.

رونین (Ronin)، یکی دیگر از سایدچِین‌های اتریوم، که اتفاقاً پشتوانه اَکسی اینفینیتی (Axie Infinity) نیز محسوب می‌شود، به سرنوشت مشابهی دچار شد. تعداد تراکنش‌ها و کیف پول‌های فعال و منحصربه‌فرد آن به ترتیب ۵۱ و ۵۴ درصد از آگوست ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

اتریوم اتریوم

عملکرد برجسته آپتیمیزم و آربیتروم

از ابتدای سال ۲۰۲۲، آپتیمیزم (Optimism)، راه حل مقیاس‌بندی لایه ۲ اتریوم، حتی با وجود کاهش ۳۷ درصدی تعداد تراکنش‌ها و کیف پول‌های فعال و منحصربه‌فرد آن نسبت به ماه قبل، در یک مسیر صعودی باقی مانده است. با این حال، شایان ذکر است که آپتیمیزم، با افزایش ۱۹۴ درصدی تعداد تراکنش‌ها و ۲۷۵ درصدی کیف‌پول‌های فعال و منحصربه‌فرد، به‌ عنوان «بهترین پروتکل‌ این زمستان رمزارزی» در این گزارش معرفی شده است.

از جولای تا آگوست (تیر تا مرداد)، TVL آپتیمیزم ۲۲۸ درصد افزایش یافت و از ۲۷۴/۴۶ میلیون دلار به تقریباً ۹۰۲/۷۴ میلیون دلار رسید. گفتنی است که TVL آن در ماه بعد با کاهش ۲ درصدی مواجه شد و به ۸۸۴/۶ میلیون دلار رسید.

یکی دیگر از پروژه‌های راه حل لایه ۲ که در این بازار نزولی عملکرد خوبی داشته، آربیتروم (Arbitrum) است. تعداد تراکنش‌های آن از آگوست تا سپتامبر (مرداد تا شهریور) ۵۴/۷ درصد افزایش یافته است. TVL آن نیز در ماه سپتامبر با ۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۹۷۹ میلیون دلار رسید.

مترجم: امیر ملک پور
منبع: cryptopotato

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×