» آرشیو اخبار » طرح گروه G7 برای کنترل قیمت نفت و گاز روسیه

طرح گروه G7 برای کنترل قیمت نفت و گاز روسیه

21 شهریور 1401 6

بررسی طرح گروه G7 برای کنترل قیمت نفت و گاز روسیه.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،گروه G7 در تلاش برای محدود کردن قیمت نفت روسیه به منظور محدود کردن توانایی مسکو برای تامین مالی حمله به اوکراین است، طرحی که به گفته تحلیلگران می‌تواند در بلندمدت کارساز باشد اما ممکن است قیمت نفت را در ماه‌های آینده افزایش دهد.

مقامات کشورهای گروه 7، از جمله جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، می گویند که این اقدام بی سابقه که قرار است از 5 دسامبر آغاز شود، قیمت نفت دریافتی روسیه را بدون کاهش صادرات نفت خود به مصرف کنندگان جهانی کاهش خواهد داد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند عقب‌نشینی کند و حتی در صورت جمع‌آوری این طرح، باعث ایجاد استرس در بازارهای نفت شود.

چه کسی در ائتلاف سقف قیمت است؟

کشورهای ثروتمند G7 – ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا – و اتحادیه اروپا در حال بررسی جزئیات این طرح هستند. G7 می خواهد از کشورهای دیگر، از جمله هند و چین، که از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه، نفت با تخفیف بالایی را از روسیه می گیرند، به خدمت بگیرد.
مسکو توانسته درآمد خود را از طریق افزایش فروش نفت خام به هند و چین حفظ کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

اما حتی اگر هند و چین به آن نپیوندند، یک سقف می‌تواند به کاهش قیمت‌ها برای آسیا و سایر مصرف‌کنندگان کمک کند. بن هریس، دستیار وزیر خزانه داری ایالات متحده در امور سیاست اقتصادی، در 9 سپتامبر گفت که اگر چین در مورد تخفیف 30 تا 40 درصدی جداگانه بر نفت روسیه به دلیل سقف قیمت مذاکره کند، ما آن را یک برد می دانیم.
وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که توافق بر سر سقف قیمت ها با کمک یک هماهنگ کننده چرخشی حاصل می شود و پیشنهاد می کند که کشورهای عضو ائتلاف نقش رهبری موقتی را در ادامه طرح به عهده داشته باشند

سطح سقف قیمت چقدر است؟

هریس گفت: احتمالاً هفته ها طول می کشد تا قیمت نفت خام روسیه و دو فرآورده نفتی تصمیم گیری شود.

شرکت ClearView Energy Partners مستقر در واشنگتن گفته است که مقامات درباره محدوده 40 تا 60 دلار در هر بشکه نفت خام صحبت می کنند. تحلیلگران می گویند گ بالاترین حد این محدوده با قیمت های تاریخی نفت خام روسیه سازگار است، در حالی که پایین ترین حد آن به هزینه تولید نهایی روسیه نزدیک تر است.
اعضای ائتلاف با روابط اقتصادی و نظامی طولانی با روسیه می‌توانند سقف بالاتری را اعمال کنند، در حالی که محدودیت بسیار پایین می‌تواند سهم بازار را از عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت بگیرد. باب مک نالی، رئیس گروه انرژی راپیدان گفت: «قیمت بر اساس دلایل کمی و کیفی تعیین خواهد شد.

قیمت نفت روسیه نسبت به معیار بین‌المللی برنت تخفیف دارد و G7 می‌خواهد این اختلاف را گسترده نگه دارد تا درآمد نفت روسیه پایین بماند.
با این حال، دستیابی به این اختلاف زیاد می تواند به معنای قیمت های بالاتر برای مصرف کنندگان غربی باشد زیرا روسیه پس از عربستان سعودی دومین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان است.

G7 از خدمات دریایی چه انتظاری دارد؟

طرح مورد توافق G7 از کشورهای شرکت کننده می خواهد که از خدمات تحت سلطه غرب از جمله بیمه، امور مالی، دلالی و کشتیرانی به محموله های نفتی با قیمت بالاتر از سقف، خودداری کنند.

گره هفت

برای ایمن سازی این خدمات، خریداران نفت به ارائه دهندگان گواهی می دهند که نفت روسیه را در سقف یا پایین تر از سقف خریداری کرده اند.
خزانه داری ایالات متحده گفت که ارائه دهندگان خدمات دریایی مسئولیتی در قبال اطلاعات قیمت گذاری نادرست ارائه شده توسط خریداران و فروشندگان نفت روسیه نخواهند داشت.مقامات G7 بر این باورند که این طرح کارساز خواهد بود زیرا گروه بین المللی باشگاه های حفاظت و غرامت مستقر در لندن پوشش مسئولیت دریایی را برای حدود 95 درصد از ناوگان جهانی کشتیرانی نفت فراهم می کند.

معامله گران به ناوگان های موازی اشاره می کنند که می توانند نفت روسیه را با استفاده از بیمه روسیه و سایر بیمه های غیرغربی که ممکن است برای نادیده گرفتن تلاش های اجرایی مورد استفاده قرار گیرند، حمل کنند.
جهان کشتی های بیمه شده روسیه را می پذیرد.

کریگ کندی، یکی از کارشناسان مرکز مطالعات اوراسیا و روسیه دیویس دانشگاه هاروارد، گفت که G7 دارای اهرم بلندمدت است زیرا مسکو توسط ناوگان نفتکش کوچک در مقابل مقیاس وسیع صادراتی که برای خروج از آن نیاز دارد، محدود شده است. اگر روسیه مایل به فروش در سقف نباشد، ممکن است مجبور شود تولید خود را تعطیل کند، که می تواند هزینه های بلندمدتی را بر میادین نفتی این کشور تحمیل نماید.

روسیه چگونه می تواند به عقب برگردد؟

پوتین گفته است که روسیه از صادرات به کشورهایی که سقف را اعمال می کنند خودداری می کند و ترس از این تهدید می تواند باعث افزایش بازارهای نفت قبل از دسامبر شود.
قیمت‌های بالاتر همچنین می‌تواند برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در نوامبر، زمانی که دموکرات‌های حامی او امیدوارند کنترل کنگره را حفظ کنند، خطرناک باشد.

برخی از تحلیلگران نگران هستند که مسکو می تواند با انجام اقداماتی فراتر از مرزهای روسیه قبل از اعمال محدودیت ها یه این اقدامات پاسخ دهد.

سقف قیمت چگونه اعمال خواهد شد؟

خزانه داری ایالات متحده به شرکت های خدماتی هشدار داد که مراقب پرچم قرمزهایی باشند که نشان دهنده فرار یا تقلب احتمالی خریداران نفت روسیه است. این موارد می تواند شامل شواهدی از شیوه های فریبنده حمل و نقل، امتناع از ارائه اطلاعات قیمت درخواستی، یا خدمات بیش از حد بالا باشد.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه گفت، کسانی که اسناد را جعل می کنند یا منشا یا قیمت واقعی نفت روسیه را مخفی می کنند، طبق قوانین داخلی حوزه های قضایی اعمال کننده سقف قیمت، با عواقب مواجه خواهند شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×