» ارز دیجیتال » کوین‌بیس از طرح دعوی علیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده حمایت می‌کند
کوین‌بیس

کوین‌بیس از طرح دعوی علیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده حمایت می‌کند

17 شهریور 1401 7

به گزارش تیم ترجمه گذارنیوز، شرکت کوین‌بیس (Coinbase)، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایالات متحده از یک چالش قانونی علیه وزارت خزانه‌داری این کشور به دنبال تحریم‌های آن علیه پروتکل حریم خصوصی تورنادو کش (Tornado Cash) حمایت می‌کند.

شاکیان این دعوی حقوقی 6 نفر هستند که شخصاً از این میکسر استفاده کرده‌اند. ۲ نفر از آنها نیز از کارمندان شرکت کوین‌بیس هستند.

دفاع از کاربردهای تورنادو کش

کوین‌بیس

تبلیغات جام جهانی قطر

همانطور که توسط CNBC گزارش شده، تحلیلگر ارشد ریسک و موارد امنیتی کوین‌بیس گفته که او از ترس اینکه هدف گروه‌های هکری روسی قرار گیرد، از تورنادو کش برای ناشناس کردن کمک‌های ارزهای دیجیتال خود به اوکراین استفاده کرده است.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) – یکی از بنیانگذاران اتریوم – ماه گذشته اعلام کرد که او نیز از تورنادو کش برای کمک مالی به اوکراین استفاده کرده است، اما تنها برای حفاظت از هویت گیرنده و نه هویت خودش. با توجه به چنین نمونه‌هایی، در این دعوی حقوقی ذکر شده که تحریم‌ها علیه این پروتکل به مردم عادی که از تورنادو کش به دلایل قانونی و غیرجرایی استفاده می‌کنند نیز آسیب می‌زند.

در بخشی از این دادخواست که با حمایت کوین‌بیس ایجاد شده آمده است که: «هر یک از ما آمریکایی‌هایی هستیم که تنها قصد داریم فعالیت‌های کاملاً قانونی خود را به صورت خصوصی انجام دهیم.»

وزارت خزانه داری گفته که در سه سال گذشته تورنادو توسط هکرهای کره شمالی برای پولشویی بیش از ۳ میلیارد دلار از تراکنش‌های رمزارزی استفاده شده است. هک ۶۰۰ میلیون دلاری Axie Infinity در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) یکی از این نمونه‌هاست. گفته می‌شود که وجوه دزدیده شده ۱۵ درصد از حجم مبادلات تورنادو کش را تشکیل داده است.

در گزارشی جدیدتر اشاره شده که که حدود ۷۵٪ از اتریوم شسته شده توسط مجرمان به تورنادو کش منتقل می‌شود.

حمایت از برنامه‌های منبع باز (open-source)

open-source

دفتر کنترل دارایی های خارجی (OFAC) پیش از این سایر میکسرهای ارزهای دیجیتال مانند Blender را به دلیل همکاری با کره شمالی تحریم کرده است. با این حال، طرفداران کریپتو می‌گویند که تحریم تورنادو از نظر کیفی با سایر میکسرها متفاوت است، زیرا به جای یک گروه خاص، شامل تحریم یک برنامه منبع باز می‌شود.

پاول گروال (Paul Grewal) – مدیر ارشد حقوقی کوین‌بیس – به CNBC گفت: «ما این تحریم‌ها را به عنوان چالشی بسیار بزرگتر در نظر گرفته‌ایم. اینگونه تحریم‌ها روال خطرناکی را ایجاد می کنند، اگر فعالیت یک برنامه بدون هیچ محدودیتی توسط قانون تعیین شود، آنگاه هر فناوری، ابزار یا سیستمی می‌تواند آماج انتقاد تنظیم‌کننده‌ها قرار گیرد.»

متیو گرین (Matthew Gree)، متخصص حوزه رمزارزها و کارشناس ZCash نیز نسبت به اقدام خزانه‌داری در ماه گذشته ابراز نگرانی کرد. او اعتقاد دارد که این اقدام می‌تواند سابقه بدی را برای دولت ایالات متحده ایجاد کند و همچنین اثر بازدارنده‌ای بر سایر شرکت‌های اینترنتی خصوصی خواهد داشت.

کوین‌بیس نیز در روز پنجشنبه استدلال مشابهی را ارائه کرد.

این شرکت در بیانیه خود اظهار داشت: «درست در زمانی که باید نوآوری‌ها را تشویق کنیم، این نوع ترس و عدم اطمینان تمام تلاش‌های نوآورانه را از بین می‌برد. حالا برای توسعه‌دهندگان سوال شده که آیا با پیشبرد این صنعت، ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهند یا خیر.»

چند روز پس از اجرای تحریم‌ها، یک توسعه‌دهنده ۲۹ ساله به اتهام کمک به طراحی تورنادو کش توسط مقامات دستگیر شد. دادگاه به او اجازه ارائه وثیقه را نداده و حداقل تا اواخر نوامبر (اوایل آذر) در زندان خواهد ماند.

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cryptopotato 

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×