» آرشیو اخبار » سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار آسیب زننده بود

سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار آسیب زننده بود

1 مرداد 1401 6

به گزارش گذارنیوز، «مهراد عباد» نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با بیان اینکه ارز ترجیحی ضربه شدیدی به تولید وارد کرد، گفت: واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث کم شدن اشتغال و از بین رفتن تولید در کشور شد.

عضو هیئت نمایندگان صادرات اتاق تهران در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: بحث پایین نگه‌داشتن ارز در تمام دوره‌ها وجود داشته است، اما در دولت قبل ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی تعیین شد و در حال حاضر تفاوت فاحشی بین ارز نیمایی و ارز آزاد ایجاد شده است. معتقدم در این سال‌ها سوبسیدی که برای ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده بود به دست مصرف‌کننده اصلی نرسید. بخش خصوصی طی سال‌های گذشته همیشه معتقد بود که مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و آزاد باعث ایجاد رانت و فساد شده است.

وی با بیان اینکه عده‌ی خاصی از ارز ۴۲۰۰ تومانی منفعت بردند، ادامه داد: سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع مردم عادی نبود، به همین دلیل معتقدم حذف ارز ترجیحی اقدام بسیار خوبی بود، اما در نحوه اجرای آن باید اقدامات بهتری انجام شود. در زمان حذف ارز باید نسبت به موضوع سرمایه‌گذاری خارجی و کنترل تورم هم دقت داشته باشیم.

تبلیغات جام جهانی قطر

عباد گفت: اصلاح ارز ترجیحی توسط دولت اقدام بسیار خوبی بود. معتقدم نرخ‌گذاری را باید به دست بازار بسپاریم تا مجدد شاهد انحصار و فساد در کشور نباشیم. اگر نرخ‌گذاری به‌درستی انجام شود، سود آن به مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید.

نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند، واردات با ارز ۴۲۰۰ و ارزان، موجب شد بخش بسیار بزرگی از اشتغال بر بخش کشاورزی از دست برود و این ارز به‌جای توسعه اقتصادی موجب اعطای یارانه به کالاهای وارداتی شد، آیا حذف آن می‌تواند آغاز اقتصادی شدن بخش کشاورزی و بهره‌وری تولید کالاهای اساسی باشد، گفت: واردات با ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث کم شدن اشتغال و از بین رفتن تولید در کشور شد.

عباد گفت: سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار آسیب زننده بود و هیچ کمکی به مردم و صاحبان کسب‌وکار نکرد. اتاق بازرگانی سال‌های زیادی خواستار حذف ارز ترجیحی بود و خوشحالیم که بالاخره دولت نبست به حذف آن اقدام کرد.

منبع: ایرنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×