» آرشیو اخبار » سقف تراکنش‌های یورو دیجیتال برای کاربران خرد محدود خواهد بود
یورو دیجیتال

سقف تراکنش‌های یورو دیجیتال برای کاربران خرد محدود خواهد بود

17 آبان 1401 3

بانک مرکزی اروپا از اعمال محدودیت‌ 3 هزار یورویی و سقف هزار تراکنش در ماه برای "یورو دیجیتال" خبر داد

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، با توجه به اینکه بانک مرکزی اروپا (ECB) در حال توسعه نمونه اولیه‌ی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خود با نام “یورو دیجیتال” است، به تدریج جزئیات بیشتری درخصوص پویایی‌های عملیاتی آن منتشر می‌کند.

یورو دیجیتال

فابیو پانِتا (Fabio Panetta)، یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا، اخیراً در کنفرانسی تحت عنوان “گامی به سوی چارچوب قانونی زمینه‌ساز عرضه یورو دیجیتال” که توسط کمیسیون اروپا (EC) برگزار شد، گفت احتمال دارد که این بانک محدودیت‌های دست‌وپاگیر برای معاملات کاربران خرد در این زمینه اعمال کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

محدوده تراکنش‌های یورو دیجیتال

پانِتا ضمن تایید اینکه بانک مرکزی اروپا هنوز تصمیم نهایی خود را در مورد میزان این محدودیت‌ها نگرفته است، اذعان داشت که محدوده 3 هزار یورو احتمالاً عدد مطلوبی است که این بانک می‌تواند بر تراکنش‌های یورو دیجیتال به‌عنوان یک ذخیره ارزش اعمال کند. وی افزود: تعداد کل تراکنش‌های قابل انجام توسط افراد نیز ممکن است به هزار تراکنش در ماه محدود شود.

پانتا گفت: «اگر به یک وسیله پرداختی دسترسی داشته باشیم که نسبتاً محدود است، هیچ کارمزد تراکنشی پرداخت نخواهد شد، زیرا شما فقط به یک گوشی هوشمند نیاز دارید.» غیر از این، این خطر وجود خواهد داشت که افراد بتوانند از این امکان برای انتقال سپرده‌های خود در سایر بانک‌ها یا پول نقد خود از واسطه‌های مالی استفاده کنند.»

این عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا بر موضوع مهمی در رابطه با یورو دیجیتال و نحوه همزیستی آن با ارزهای فیات تاکید کرد. به گفته وی، هر دو نسخه یورو مکمل یکدیگر خواهند بود، تا از این طریق بتوانند یک اکوسیستم مالی قوی در داخل بلوک ایجاد کنند.

وی با تایید اینکه پول جدید برای جایگزینی پول نقد سنتی طراحی نشده است، گفت: “یورو دیجیتال یک گزینه اضافی جهت پرداخت‌های خرد خواهد بود نه چالشی در مقابل عملکرد سیستم مالی.”

سایر بانک‌های مرکزی نیز با حفظ همین موضع خاطرنشان کرده‌اند که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) جایگزین پول نقد نبوده و آنها را منسوخ نمی‌کند. هرچند استقبال گسترده مردم از اقتصاد دیجیتال و تحولات مالی که تا حد زیادی کاربرد پول نقد را در برخی از کشورها کاهش داده است، این استدلال را با تردیدهای زیادی همراه کرده است.

 

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: blockchain.news

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×