» آرشیو اخبار » رکود منطقه اروپا به ۱۰درصد رسید!

رکود منطقه اروپا به ۱۰درصد رسید!

8 مهر 1401 6

تورم منطقه یورو به رکورد 10 درصد افزایش یافت و فشار بر بانک مرکزی اروپا را افزایش داد.

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، تورم منطقه یورو به رکورد 10 درصد افزایش یافت و فشار بر بانک مرکزی اروپا را افزایش داد.

آمارهای یورواستات در روز جمعه نشان داد که تورم منطقه یورو در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود ، یعنی 10 درصد رسیده است که از 9.1 درصد در ماه اوت و نیز 9.7 درصدی که اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند نیز بیشتر افزایش پیدا کرده است.
این مطالعه همچنین نشان داد که افزایش قیمت‌ها از قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی ، تقریباً به تمام بخش‌های اقتصاد بلوک اروپا گسترش یافته است.

قیمت انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل ، 40.8 درصد افزایش یافت که از 38.6 درصد در ماه آگوست هم بیشتر بوده است و پس از آن مواد غذایی، الکل و تنباکو ، به 11.8 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ، 10.6 درصد افزایش داشت.
با این حال ، تورم اصلی ، بدون مواد غذایی و انرژی ، 4.8 درصد در سال افزایش یافت . اقتصاددانان به طور کلی انتظار دارند که وضعیت از قبل وخیم تر خواهد شد.
این آمار تورم فشار بیشتری بر بانک مرکزی اروپا برای افزایش شدید نرخ بهره در نشست اکتبر خود وارد می کند و احتمال رکود طولانی تر و عمیق تر در منطقه یورو را افزایش می دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سیما شاه، استراتژیست ارشد جهانی در Principal Global Investors، گفت که اگرچه تورم کل ممکن است در اوج خود باشد، اما وضعیت این قاره عمیقا نگران کننده است.

در واقع ، در حالی که تورم اصلی ممکن است در نتیجه اثرات افزایش نرخ پایه و قیمت‌های بی‌ثبات انرژی شروع به کاهش کند، اما تورم اصلی در حال رشد است و احتمالاً در ماه‌های آینده بیشتر افزایش خواهد یافت.

نرخ بیکاری در منطقه یورو در ماه اوت به 6.6 درصد رسید که نسبت به ژوئیه تغییری نکرده است و نشان می دهد که بازار کار علیرغم رکود قریب الوقوع و بحران انرژی که قاره را فرا گرفته است، انعطاف پذیر باقی مانده است.

با توجه به اینکه بازارهای کار همچنان در تنگنا قرار دارند و تورم به تدریج در اقتصاد منطقه یورو تثبیت شده است، اعداد و ارقام امروز ، بانک مرکزی اروپا را مجبور می‌کند تا صرفاً بر تورم تمرکز کند، و این چراغ سبزی است برای آنها تا نرخ‌های بهره را به میزان قابل توجهی افزایش دهند حتی در شرایطی که اقتصاد به شدت در رکود است ؛ وی گفت که منطقه وارد یک زمستان سخت و رکود اقتصادی شدید شده است.
منطقه یورو با معضل دشواری مواجه است. نه تنها مهار تورم به دلیل پایه های عرضه آن، تا حد زیادی از دسترس بانک مرکزی اروپا خارج است، بلکه افزایش نرخ های سیاستی تنها ضعف حاد اقتصادی را که شروع به فراگیر شدن منطقه کرده است، عمیق تر می کند.

منبع: سی‌ان‌بی‌‌سی

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×