» آرشیو اخبار » ایران پروژه آزمایشی «رمز ریال» را امروز راه‌اندازی می‌کند
رمز ریال

ایران پروژه آزمایشی «رمز ریال» را امروز راه‌اندازی می‌کند

31 شهریور 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: بانک مرکزی ایران به صورت آزمایشی پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) موسوم به «رمز ریال» را در ۳۱ شهریور ماه راه‌اندازی خواهد کرد. «رمز ریال» چندین سال است که در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد.

رمز ریال

راه‌اندازی رمز ریال علی‌رغم کمبود احتمالی زیرساخت

به گفته اتاق بازرگانی، این CBDC به منظور کمک به بهبودِ شُمول و عملکردِ مالیِ کشور به عنوان ابزاری قدرتمند برای بانک مرکزی کشور در رقابت با سایر استیبل‌کوین‌های سطح جهانی راه‌اندازی خواهد شد. گفتنی است که راه‌اندازی رمز ریال در ابتدا برای آبان ماه برنامه‌ریزی شده بود. در این گزارش آمده که کارشناسان داخل کشور، نگرانی‌هایی را در مورد آمادگی کسب‌وکارها برای استفاده از CBDC، درک عمومی افراد از کیف‌پول‌های دیجیتال و تأثیری که این استیبل‌کوین بر بانک‌ها خواهد داشت، دارند.

تبلیغات جام جهانی قطر

رمز ریال

رمزریال به عنوان ابزاری برای مقابله با فساد فراگیر در جمهوری اسلامی ایران تلقی شده است. توسعه رمزریال در سال ۲۰۱۸ آغاز شد و بانک مرکزی وعده داده است که این CBDC را در تمام طول سال آزمایش کند.

پلتفرم بُرنا

به گزارش الجزیره، رمزریال بر روی پلتفرم بُرنا، که با استفاده از هایپرلجر فابریک (Hyperledger Fabric)، پلتفرم دفتر کل توزیع شده شرکت IBM توسعه یافته است، کار خواهد کرد. این خبرگزاری افزود: بانک‌ها ریال کاغذی را با ریال الکترونیکی معامله خواهند کرد. از آنجایی که این پلتفرم دارای مجوز می باشد، بانک مرکزی، بانک‌هایی را برای همکاری در این پروژه انتخاب می‌کند.

لایحه راه‌اندازی بُرنا در سال ۲۰۱۹ برای کمک به نوسازی سیستم بانکی منسوخ شده ی ایران به تصویب رسید. به گفته الجزیره، پلتفرم بُرنا امکان ارائه خدمات مالی مبتنی بر کارمزد را فراهم می‌کند، اگرچه اجرای این مورد بخشی از آزمایش فعلی نخواهد بود.

استفاده از رمزارز برای انجام پرداخت‌ها در داخل ایران ممنوع است، اما در ماه مرداد، ایرانیان شروع به استفاده از رمزارزها برای پرداخت هزینه واردات کردند که منجر به نگرانی کسب‌وکارهای ایرانی در مورد فقدان مقررات رمزارزها در کشور شد. انجمن بلاکچین ایران نیز در گذشته درخواست‌های مشابهی را برای تدوین اینگونه مقررات ارائه کرده است.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×