» آرشیو اخبار » راه‌اندازی سامانه بومی برای کنترل و مدیریت مخازن نفتی
راه‌اندازی سامانه بومی برای کنترل و مدیریت مخازن نفتی

راه‌اندازی سامانه بومی برای کنترل و مدیریت مخازن نفتی

26 مهر 1401 5

محققان یک شرکت دانش‌بنیان سامانه‌ای را برای کنترل و مدیریت مخازن نفت و گاز عرضه کردند.

به گزارش گذارنیوز، احمد رشید، بنیانگذار یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، با بیان اینکه صنعت نفت و گاز برای کشور از اهمیت راهبردی برخوردار است، گفت: با توجه به اسناد بالادستی نظام و راهبردهای رهبر انقلاب اسلامی، در سال‌های اخیر، تعداد زیادی شرکت دانش‌بنیان در این حوزه فعال شده‌اند. ما نیز به عنوان یک جمع دانشگاهی، تلاش کردیم تا با ایجاد واحد تحقیق و توسعه، بر روی اتوماسیون سیستم‌ها و صنایع مرتبط با این حوزه و تولید قطعات الکترونیک و نظایر آن متمرکز شویم.

وی یکی از محصولات این شرکت دانش‌بنیان را سیستم rtu دانست و افزود: این سامانه معمولاً به منظور اندازه‌گیری، کنترل و مدیریت ایستگاه‌های راه دور به کار می‌رود. این سیستم غالباً در نیروگاه‌های کشور و در صنایع نفت، گاز، کانال‌ها و مخازن آب و فاضلاب، مترو و حوزه‌های مختلف دیگر نصب می‌شود و باعث افزایش بهره‌وری در کل آن سیستم می‌شود.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، رشید، سیستم rtu را سیستمی دانست که با جمع‌آوری دیتا از مکان‌های موردنظر و ارسال آنها به مرکز کنترل، خرابی‌های احتمالی در این نقاط را تشخیص می‌دهد.

تبلیغات جام جهانی قطر

وی اظهار کرد: در واقع می‌توان گفت این سامانه در کاهش خطرات زیان‌بار نقشی اساسی دارد. در این سیستم اطلاعات از یک نقطه کاری به صورت منقطع دریافت و جمع‌آوری می‌شود و سپس به صورت یکجا به مرکز کنترل تعریف‌شده ارسال می‌شود. محصول تولیدشده توسط این شرکت، علیرغم دارا بودن استانداردهای کیفی با قیمتی در حدود ۸۰۰ دلار عرضه می‌شود، در حالی که نمونه مشابه خارجی از جنوب شرقی آسیا قیمت ۱۲۰۰ دلاری دارد.

منبع: ایسنا

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×