» آرشیو اخبار » دولت برای کاهش قیمت برنج در بازار چه کرد؟

دولت برای کاهش قیمت برنج در بازار چه کرد؟

8 مرداد 1401 5

به گزارش گذارنیوز، معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت برنج ایرانی خبر داده و گفته است به زودی قیمت جدید برنج پس از محاسبه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت اعلام می‌شود.

طبق نظر کارشناسان هیچ اقدامی به اندازه تقویت تولید داخل نمی تواند در کاهش قیمت ها موثر باشد و این همان پیامی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان برنامه اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توانمندی های داخل بارها تاکید کرده است.

افزایش تولید محصول برنج داخلی

دولت دو اقدام مهم برای کاهش قیمت برنج در بازار اجرا کرده که پیش‌بینی می‌شود که اثر خوبی روی قیمت ها بگذارد؛ نخستین اقدام دولت، افزایش تولید محصول برنج داخلی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد و نسبت به میانگین تولید سال‌های گذشته 20 درصد رشد داشته باشد.

تبلیغات جام جهانی قطر

سالانه حدود دو میلیون تن برنج در داخل کشور تولید می شود که پیش بینی شده است امسال این تولید به دو میلیون و 400 هزار تن برسد.

 لغو ممنوعیت واردات برنج خارجی

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، از لغو ممنوعیت واردات برنج طبق تصمیم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: این اقدام می تواند با افزایش عرضه در بازار قیمت را تا حدود زیادی متعادل کند.

بدین ترتیب دومین اقدامی که دولت برای کاهش قیمت برنج انجام داده ادامه واردات برنج حتی در فصل برداشت است. همه ساله طبق مصوبه ای که وجود داشت واردات برنج در 4 ماه منتهی به آبان که همزمان فصل برداشت برنج و عرضه محصول داخلی به بازار بود واردات انجام نمی شد این کار با هدف حمایت از کشاورزان داخل انجام می شد اما امسال این مصوبه لغو شده و واردات برنج ادامه می یابد.

وی گفت: اتفاقا در فصلی که وزارت جهاد، واردات را ممنوع می‌کرد، قیمت در بازارهای جهانی به دلیل همزمانی فصل برداشت پایین بود و دولت از این نظر که مجبور می شد بعدا به قیمت بالاتری وارد کند، ضرر می کرد.‌

چرا ممنوعیت واردات برنج برداشته شد؟

به گفته کارشناسان و تجار، قیمت برنج در بازارهای جهانی در 4 ماهی که وارد نمی‌کردیم، پایین تر از سایر ماه‌ها است و به همین دلیل فرصت خوبی برای خرید و ذخیره سازی است، خرید در ماه‌های دیگر با قیمت گران‌تری تمام می‌شود و قیمت بازار داخلی را نمی شکند.

همچنین موضوع دیگر اینکه در سال‌های گذشته واردات برنج در فصل برداشت انجام نمی‌شد اما قیمت داخلی هم سرسام آور بالا می رفت که نمونه آن سال گذشته است که قیمت برنج داخلی از کیلویی 120 هزار تومان هم فراتر رفت بنابراین این طرح به نفع مصرف کننده تمام می‌شد.

منبع: فارس

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×