» اقتصاد » افزایش اختلاف دلار نیمایی با دلار آزاد
دلار آزاد

افزایش اختلاف دلار نیمایی با دلار آزاد

15 آبان 1401 2

بررسی ها نشان می دهد که اختلاف دلار نیمایی با دلار بازار آزاد در طی یکی دو روز اخیر افزایش یافته و در حال حاضر به رقمی در حدود 24.3 درصد رسیده است.

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، بانک مرکزی میانگین قیمت فروش دلار در سامانه نیما را 27,443 تومان اعلام کرده است، که نسبت به روز گذشته در حدود 41 تومان تغییر قیمت را نشان می دهد. قیمت فروش یورو نیز در این سامانه دیروز 27,111 تومان بود. به این ترتیب، طی این هفته دلار نیمایی برخلاف دلار بازار آزاد رشد چندانی نداشت و در نهایت ۰.۳ درصد رشد داشت.

همچنین بر اساس این گزارش محدوده قیمت فروش دلار در سنا (صرافی های مجاز) 28,653 تومان است.

بازارها در هفته دوم آبان ۱۴۰۱ تحت تاثیر افزایش نرخ عجیب دلار در بازار آزاد قرار گرفتند، که از سقف تاریخی خود عبور کرده و به گزارش دنیای اقتصاد (شنبه 14 آبان) در رنج 36250 تومان قرار گرفت. در حال حاضر، در زمان نگارش این مقاله (ساعت 11:15روز یکشنبه 15 آبان) به استناد دنیای اقتصاد، دلار در کانال 35750 تومان معامله می شود. اختلاف دلار نیمایی و بازار آزاد حدود 8307 تومان است. به این ترتیب اختلاف نرخ ارز نیمایی با بازار آزاد به حدود 23.2 درصد رسیده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

یکی از مطالبات فعالان بازار سرمایه، حذف این اختلاف قیمت و افزایش نرخ ارز نیمایی و رساندن آن به نرخ بازار آزاد است.

بازار سرمایه گرچه در اوایل هفته شروع خوبی نداشت، اما در حال حاضر شرایط بهتری پیدا کرده است. سهام شاخص ساز با توجه به تغییر نرخ دلار، خریدهای صندوق توسعه و همین طور صندوق تثبیت روزهای نسبتا خوبی داشته و شاخص کل با افزایش 3.4 درصدی مواجه است. در کل، این هفته بازار برای شاخص سازها بهتر بود و سهم‌های کوچک کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

عوامل موثر بر نرخ ارز

ارز هر کشور متاثر از رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی آن کشور است. از جمله عوامل داخلی موثر بر نرخ ارز می توان به اتفاقاتی نظیر افزایش تقاضا، تقاضای ارز برای سفرهای خارجی، ورود نقدینگی به بازار از طریق کاهش سپرده های بانکی، تقاضای کاذب و درخواست دلار برای واردات کالا را می توان نام برد. که به نظر می رسد علت افزایش نرخ ارز در یکی دو روز اخیر مربوط به افزایش تقاضا است. ظاهرا سپرده‌گذارانی که به امید نرخ سود در صندوق‌های درآمد ثابت سپرده‌گذاری کرده بودند، وارد بازار ارز شده اند.

قیمت دلار نیمایی

در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1397 بانک مرکزی طرحی به نام سامانه نیما را در راستای بهبود بازار ارز و واردات کالا رونمایی کرد. سامانه نیمایی شامل یک نظام یکپارچه در معاملات ارزی است. این سامانه در راستای فراهم کردن ارز و آسان نمودن تامین ارز برای واردات کالا و ساختن یک فضای مطمئن معاملاتی برای خریداران و فروشندگان کالا و ارز به وجود آمده است.

ساز و کار سامانه نیمایی به این صورت است که خریدار می‌تواند در یک محیط متحد درخواست خرید ارز خود را به فروشندگان بدهد و همچنین فروشندگان به تقاضای افراد و خریداران دسترسی دارند. به این ترتیب فروشنده‌ای که بخواهد خدمات ارائه دهد می‌تواند در یک محیط سالم رقابتی خدمات خود را در دسترس خریداران قرار داده و پیشنهاد خرید ارز متقاضیان را پاسخگو باشد. به عبارت ساده‌تر، سامانه ارز نیمایی فضای آنلاین برای تبادل ارز است که در اختیار خریداران و فروشندگان قرار می‌گیرد.

تفاوت دلار آزاد و دلار دولتی چیست؟

انواع مختلفی از قیمت های دلار در بازار وجود دارد که ممکن است سردرگم کننده باشند. دلار آزاد، دلار صرافی ملی، دلار بازار متشکل، دلار در سامانه سنا نمونه هایی از این موارد هستند. می توان گفت قیمت دلار صرافی ملی همان قیمت دلار دولتی می باشد که توسط بانک مرکزی و مراجع دولتی و با توجه به وضعیت عرضه و تقاضای بازار در اختیار صرافی های مجاز قرار می دهد. قیمت دلار در بازار آزاد که به قیمت دلار سبزه میدان هم شناخته می شود، همان قیمت دلار آزاد می باشد که معمولاً توسط صرافی ها و دلالان دلار، عرضه می شود و قیمت آن بیشتر از دلار دولتی می باشد.

قیمت دلار با توجه به التهاب بازار در یکی دو روز گذشته به سطح معاملاتی توافقی رسیده است و اعداد فوق ممکن است تغییر کرده باشند.

تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

تحلیل گر: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×