» آرشیو اخبار » دلار، در بالاترین سطح در دو دهه اخیر

دلار، در بالاترین سطح در دو دهه اخیر

31 شهریور 1401 5

دلار به بالاترین حد خود در دو دهه اخیر رسید و سهام آسیایی روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسید

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز، دلار بالاترین حد خود در دو دهه اخیر را به ثبت رساند، این اتفاق در حالی افتاد که سهام آسیایی، روز پنجشنبه به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رسید، زیرا پیش بینی افزایش بیشتر و سریع‌تر نرخ‌های بهره آمریکا باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد.

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ پایه خود را 75 واحد افزایش داد که سومین افزایش متوالی در این زمینه بود و نرخ بهره را در سال جاری به 4.4 رساندند، حتی بالاتر از مقداری که بازارها قبل از جلسه تعیین کرده بودند و 100 امتیاز پایه بیشتر از پیش بینی ها از 3ماه قبل بود.
دلار افزایش یافت، اوراق قرضه با تاریخ کوتاه فروخته شد و وال استریت یک شبه سقوط کرد و این حرکت ها تا سهام آسیایی نیز ادامه داشت.
در بحبوحه نگرانی های به وجود آمده در مورد تشدید جنگ در اوکراین پس از بسیج نیروهای ذخیره توسط روسیه برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم، یورو به پایین ترین حد در 20 سال گذشته یعنی 0.9807 دلار سقوط کرد.

شاخص دلار که در این هفته 2 واحد و در سال جاری تقریباً 17 واحد افزایش یافته است، با 0.2 افزایش به بالاترین حد در 20 سال اخیر در 111.72 رسید.

تبلیغات جام جهانی قطر

استرلینگ به پایین ترین حد خود در 37 سال گذشته و دلار استرالیا، کیوی، کانادا و سنگاپور به پایین ترین حد در دو سال اخیر رسیدند.
در حالی که سرمایه گذاران در انتظار نشست بانک مرکزی ژاپن بودند، یوان چین به پایین ترین حد در دو سال اخیر رسید و همچنین ین در پایین ترین سطح 24 سال اخیر قرار گرفت.

گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن (.MIAPJ0000PUS) 1.4 کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود از ماه می 2020 رسید.
سالی اولد، مدیر سرمایه‌گذاری مدیر ثروت جی بی ویر در سیدنی گفت: فدرال رزرو به این زودی متوقف نمی‌شود و حداقل یک سال آینده یک دوره طولانی از سیاست‌های پولی محدودکننده وجود خواهد داشت.

او با اشاره به افزایش نرخ بهره اروپا، بریتانیا و چین و ضعف ین به دلیل پایین نگه داشتن نرخ‌های بهره ژاپن، و همچنین با افزایش طولانی‌ مدت نرخ بهره در ایالات متحده گفت که انتظارات سرمایه‌گذاران برای یک فرود اقتصادی «نرم» را از بین می‌برد و آنها برای یک رشد آرام بلندمدت آماده شدند.

بازده دو ساله در آسیا تا 4.1320 افزایش یافت در حالی که بازده 10 ساله در 3.5593 باقی مانده‌‌ است.

نرخ بهره در فیلیپین، اندونزی، سوئیس، بریتانیا و نروژ تا اواخر امروز افزایش خواهد داشت البته به جز ژاپن که قصد دارد نرخ بهره را در همین سطح نگه دارد.
ژاپن این هفته بیش از 2 تریلیون ین (13.8 میلیارد دلار) برای نگه داشتن سقف 0.25 درصدی بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت، صرف کرده است.
جین فولی، استراتژیست رابوبانک در یادداشتی به مشتریان گفت: «ما در ماه‌های آتی ریسک صعود USD/JPY به 147 را می‌بینیم.
دلار استرالیا و نیوزلند به پایین‌ترین سطح خود از اواسط سال 2020 رسیده است، به طوری که دلار استرالیا 0.7 در روز پنجشنبه 0.6586 دلار و کیوی 0.6 کاهش در 0.5816 دلار کاهش یافت.
در بازارهای کالا، قیمت نفت به دلیل اینکه نرخ بهره بالاتر باعث کاهش تقاضا خواهد شد، کاهش یافت. قیمت نفت خام آمریکا در معاملات اولیه آسیا با 83.43 دلار در هر بشکه ثابت بود. قیمت آتی نفت برنت 90.39 دلار بود. قیمت گندم یک شبه و به دلیل ترس از گسترده تر شدن جنگ در اوکراین افزایش یافت.

منبع: رویترز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×