» آرشیو اخبار » جهانی که درش، حتا «صدای نوشیدن کوکاکولا» قابل معامله‌کردنه!

جهانی که درش، حتا «صدای نوشیدن کوکاکولا» قابل معامله‌کردنه!

31 تیر 1401 6

تحربریه‌ی گذارنیوز:

الان دیگه تو دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سمت «دیجیتال شدن» پیش می‌ره. از سفارش‌دادن غذا بگیرین تا انتقال پول و گرفتن تاکسی. توی چنین شرایطی، پا گذاشتن «اِن‌اف‌تی‌»ها به دنیای دیجیتال چندان غیرقابل انتظار نیس.

 

تبلیغات جام جهانی قطر

اِن‌اف‌تی چیه؟

اِن‌اف‌تی‌ها یکی از موضوعات داغ و البته گرون‌قیمت دنیای دیجیتال هستن. بعضی‌ها معتقدن قیمت اِن‌اف‌تی‌ها صرفا یک حبابه که پشتوانه‌ای نداره اما از اون‌طرف هم، عده‌ای هستن که می‌گن درِ دنیای جدیدی به روی انسان‌ها باز شده.

برای تعریف ساده‌ی اِن‌اف‌تی می‌تونیم از یه مثال استفاده کنیم. فرض کنین شما عکس خیلی زیبایی گرفتین و می‌خواین فایل اون رو به فروش برسونین. در صورت فروش اون فایل، هرکس می‌تونه فایل عکسِ شما رو کپی کنه و به هرکسی که می‌خواد بده… هر چند مرتبه که دلش بخواد!… اما اگر فایل عکاسی‌تونو تبدیل به اِن‌اف‌تی کنین، می‌تونین برای اون یه “شناسنامه‌ی منحصربه‌فرد” بسازین که قابل کپی شدن نیست. در این‌صورت، با هر بار فروش اِن‌اف‌تی، مبلغی از اون به شما که صاحب اصلی اون هستین تعلق می‌گیره. به طور خلاصه اِن‌اف‌تی‌ها، نوعی دارایی دیجیتال هستن که از دنیای «بلاک‌چِین» استفاده می‌کنن و می‌شه ازشون توی دنیای «متاورس» استفاده کرد.

 

چرا برندها وارد دنیای اِن‌اف‌تی می‌شن؟

دنیای جذاب متاورس و اِن‌اف‌تی؛ حکم قاره‌ی امریکا رو داره که تازه کشف شده و پر از فرصت‌های بکر و ظرفیت‌های تازه‌س. با این وضعیت، هر برندی که وارد این دنیا نشه، خودشو از کلی فرصت‌های بزرگ و کوچیک محروم کرده. چه بخواد این فرصت، یه فرصت مالی باشه، و چه جا پا محکم کردن و از زمونه عقب نموندن!

در ادامه براتون چند برند خیلی مشهور رو معرفی می‌کنیم که پا به دنیای توکن‌ها گذاشتن و ثابت کردن قرار نیست از کشتی‌یی که به سمت امریکا در حرکته، جا بمونن!

 

کوکاکولا

در جولای ۲۰۲۱ کوکاکولا تصمیم گرفت به مناسبت «روز جهانی دوستی» از ۴ اِن‌اف‌تی خودش رونمایی کنه. «سِلمَن کاریگا»، رییس این برند جهانی گفت:

«خوشحالیم که قراره از اولین اِن‌اف‌تی خودمون در متاورس رونمایی کنیم. جایی که در دنیایی جدید، به روش‌هایی جدید، دوستی‌های جدیدی شکل می‌گیرن. همچنین حمایت‌مونو از دوست و شریک دیرینه‌مون، سازمان «اُلمپیک افراد خاص» نشون بدیم. هر کدوم از این اِن‌اف‌تی‌ها ساخته شدن تا عنصری اساسی از برند کوکاکولا رو به نمایش بذارن و به روش‌های هیجان‌انگیزی برای حضور در دنیای مجازی، بازتفسیر بشن».

هر کدوم از این چهار اِن‌اف‌تی، ویژگی منحصربه‌فرد خودشونو داشتن:

جعبه‌ی دوستی: این جعبه به شکل “یخچال‌های قدیمی و خاطره‌انگیز کوکاکولا” طراحی شده بود که در اصل یه «جعبه‌ی غارت» بود. جعبه‌های غارت، جعبه‌هایی هستن که درون‌شون یه آیتم مجازیِ تصادفی قرار گرفته و صاحب اون نمی‌دونه با باز شدن جعبه، چی نصیبش می‌شه. این آیتم می‌تونه یه آوارتار باشه یا هر چیز دیگه.

کاپشن بادی: این اِن‌اف‌تی، یه “کاپشن بادی‌”یه که روش آرم کوکاکولا هک شده و یادآور لباس‌ مأمورهای تحویل کوکاکولاست. رنگ این کاپشن عوض می‌شه و کسی که صاحب این کاپشن بشه می‌تونه اون رو توی بازی «دی‌سنترا لند» تنش کنه. یه بازی که می‌شه توش زمین بخرین و توش هر چی خواستین بسازین!

صدای مجازی: توی سومین اِن‌اف‌تی، تجربه‌ی لذت‌بخش نوشیدن کوکاکولا به یه صوت تبدیل شده. این صدا، “صدای باز شدن در ِکوکاکولا، ریخته شدن اون روی یخ، حباب‌های گازدار توی نوشابه و آهههههه گفتن بعد از نوشیدن اولین جرعه‌ی خنک کوکاکولا”ست. چه صدای لذت‌بخش و نوستالژیکی‌یه. مگه نه؟… این صدا، از زیر یه دیسک مجازی مشکی رنگ خارج می‌شه که در نوع خودش زیباست.

«کارت دوستی»: چهارمین اِن‌اف‌تی کوکاکولا هم کارت دوستی‌یه که روش نماد دوستی حک شده.

به کسی که صاحب اِن‌اف‌تی‌ها بشه، یه یخچال کوکاکولای واقعی پر از نوشابه هم هدیه داده می‌شه. کوکاکولا اعلام کرده عایدی خودش از فروش اِن‌اف‌تی‌ها رو به سازمان «المپیک افراد خاص» می‌بخشه. سازمانی که به افراد کم‌توان ذهنی و غیره کمک می‌کنه.

 

پپسی

وقتی پای کوکاکولا به دنیای اِن‌اف‌تی باز شه، محاله که رقیبش پپسی از اون جا بمونه!… این برند ۱۸۹۳ اِن‌اف‌تی رو که به شکل میکروفون طراحی شده‌ن، به دنیا معرفی کرد. این میکروفون‌ها یادآور طعم‌های به‌یادموندنی پپسی بودن. طعم‌هایی مثل «پپسی آبی کلاسیک»، «پپسی نقره‌ای رژیمی» و طعم‌های دیگه. فکر می‌کنین چرا عدد ۱۸۹۳ برای این کار انتخاب شد؟… آفرین! …این عدد، سال تاسیس پپسی بود.

 

این توکن‌ها به مناسبت تولد پپسی رایگان بودن و هدیه داده می‌شدن. برای این‌که صاحب این توکن‌های هدیه می‌شدین، باید به سایت مخصوص پپسی مراجعه می‌کردین تا از شرایط اون باخبر بشین و توی لیست انتظار قرار بگیرین. بَرَنده‌های خوش‌شانس می‌تونن از این میکروفون‌ها، توی کلاب‌های دنیای متاورس استفاده کنن، اونا رو بفروشن و یا حتی اونا رو به کلاب‌ها اجازه بدن و در ازاش پول اجاره دریافت کنن!

 

آدیداس

حالا بیاین بریم سراغ آدیداس. شرکت لباس ورزشی‌یی که دنیای حقیقی رو با پوشاک خودش فتح کرده و حالا می‌خواد شانس خودشو توی دنیای اِن‌اف‌تی هم امتحان کنه.

ماه دسامبر ۲۰۲۱ بود که این غول لباس ورزشی دنیا، اولین محصول دیجیتال خودشو به دنیا عرضه کرد و تبدیل به یکی از داغ‌ترین خبرهای دنیای اِن‌اف‌تی شد. شرکت آدیداس این خبرو از طریق یه توئیت به مخاطبانش اعلام کرد:

امروز با همکاری «پانکس کامیکس»، «باشگاه قایق‌بانی میمون حوصله‌سررفته» و «جی مانی اتریوم» پا به دنیای متاورس گذاشتیم. وقت‌شه وارد دنیای فرصت‌های نامحدود شیم.

این اِن‌اف‌تی با همکاری مجموعه‌ی «Bored Ape Yacht Club» انجام شد. که اگه بخوایم ترجمه‌ش کنیم شاید بتونیم بگیم معنی «باشگاه قایق‌بانی میمون حوصله‌سررفته» می‌ده. این مجموعه شدیداً معروفه و خیلی از اهالی ورزش یا حتی تلویزیون (مثلِ جیمی فالن) از این مجموعه اِن‌اف‌تی خریداری کرده‌ن.

آدیداس هر اِن‌اف‌تی رو ۰.۲ اتریوم قیمت گذاشت، که اون‌موقع حدودا ۷۶۵ دلار ارزش داشت. اون تونست از ۳۰۰۰۰ اِن‌اف‌تی عرضه شده، ۲۰۶۲۰ تای اونو بفروشه!… فروش خیلی خوبی بوده…نه؟… و شاید به همین دلیل بود که آدیداس روی سایت خودش نوشت: «این تازه شروعش بود!»

 

لویی‌ویتون

برند پوشاک گرون‌قیمت لویی‌ویتون با طراحی یک بازی، اولین تجربه‌ی خودش از دنیای اِن‌اف‌تی رو تجربه کرد. در این حرکت «بیپِل»، هنرمند معروف دنیای اِن‌اف‌تی هم همکاری داشت. کسی که تابه‌حال گرون‌ترین اِن‌اف‌تی‌ها رو طراحی کرده و فروخته.

این تجربه به خاطر تولد دویست سالگی لویی‌ویتون انجام شد و در اصل یه نوع بازی موبایلی بود. بازیکنان این بازی باید به سرزمین‌های مختلفی سفر می‌کردن تا ۲۰۰ شمع  تولد رو جمع کنن. بازیکنانی که وارد این بازی می‌شدن، با تاریخچه‌ی تاسیس این برند و فراز و فرودهایی که پشت سر گذاشته، آشنا می‌شدن.

 

رِی‌بن

یکی از برندهایی که شجاعت ورود به دنیای اِن‌اف‌تی رو داشت، برند عینک «ری‌بن» بود که در اکتبر سال ۲۰۲۱ اولین و تنها اِن‌اف‌تی خودشو عرضه کرد. حدس بزنین اون چی بود؟… عینک مشهور خلبانی ری‌بن.

این اِن‌اف‌تی توسط هنرمند و طراح معروف حوزه‌ی دیجیتال، «اُلیور لَتا» طراحی و در سایت «اُپن سی» هم به فروش گذاشته شد.

 

به نظرتون کدوم اِن‌اف‌تی از همه شگفت‌انگیزتر بود؟… میکروفون‌های بامزه‌ی پپسی؛ یا صدای لذت‌بخش نوشیدن کوکاکولا؟!

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×