» آرشیو اخبار » تورم و رابطه‌ آن با بیت کوین و ارزهای فیات
تورم و رابطه‌ی آن با بیت کوین و ارزهای فیات

تورم و رابطه‌ آن با بیت کوین و ارزهای فیات

24 مرداد 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، قدرت خرید داخلی دلار آمریکا همچنان در حال کاهش است و به همین شکل قدرت خرید ارزهای فیات در سراسر جهان کاهش یافته است زیرا تورم همچنان بر اقتصادهای بزرگ و کوچک تأثیر می گذارد.

در ایالات متحده نرخ تورم در ماه ژوئن به 9.1 درصد افزایش یافت. این بالاترین سطح از اوایل دهه 80 است که اقتصاد برای سه سال متوالی با افزایش دو رقمی مواجه شد.

نرخ تورم در بریتانیا یک ماه قبل در ماه می به 9.1 درصد رسید که بالاترین سطح در 40 سال گذشته است و این در حالی است که کشورهای دیگر مانند اسپانیا (10٪)، استونی (20٪)، آرژانتین (61٪)، ترکیه (74٪) و ونزوئلا (167 درصد) وضعیت بدتری داشته‌اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

تورم

تورم نرخ افزایش قیمت در یک دوره زمانی معین برای مجموعه ای از کالاها و خدمات مربوطه را منعکس می‌کند؛ در مورد نرخ های ذکر شده در بالا دوره زمانی یک سال است.

عوامل متعددی در افزایش قیمت اخیر نقش داشته‌اند، از مسائل مربوط به زنجیره تامین و کمبود نیروی کار گرفته تا کاهش محدودیت های همه گیر و جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر افزایش قیمت انرژی.

با این حال تورم همچنین منعکس کننده کاهش قدرت خرید یک ارز معین است که می تواند زمانی رخ دهد که یک دولت به سرعت مقدار پول در گردش را افزایش دهد، همانطور که در سراسر جهان در طول همه گیری کرونا اتفاق افتاد.

ارتباط تورم و فرضیه عرضه پول و اندازه اقتصاد

به نقل از IMF (صندوق بین‌المللی پول) از سال 2018 «اگر عرضه پول نسبت به اندازه یک اقتصاد بیش از حد بزرگ شود، ارزش واحد پول کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر قدرت خرید آن کاهش می یابد و قیمت‌ها افزایش می یابد.

این رابطه بین عرضه پول و اندازه اقتصاد، نظریه کمیت پول نامیده می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین فرضیه‌های اقتصاد است.»

نظریه کمیت پول

ارزهای ملی معمولاً “فیات” هستند، به این معنی که توسط کالایی مانند طلا پشتیبانی نمی شوند.

در بیشتر موارد تنها پشتوانه ارز فیات یک فرمان دولتی است و دولت هایی مانند ایالات متحده اساساً می‌توانند پول را به دلخواه چاپ و توزیع کنند.

همانطور که صندوق بین المللی پول عنوان کرده بود چاپ و توزیع بیش از حد پول می تواند عواقبی از قبیل افزایش تورم را به همراه داشته باشد.

بیت کوین با محدود شدن به مقدار مشخص 21 میلیون خود را به طور قابل توجهی از پول فیات متمایز می کند.

تا کنون ماینرها ۱۹ میلیون بیت کوین تولید کرده‌اند اما نرخ استخراج (یا تولید) هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد.

این بدان معناست که تنها 2 میلیون بیت کوین بیشتر تولید خواهد شد و استخراج نهایی آن در سال 2140 انجام می شود.

محدودیت بیت کوین

محدودیت تعیین شده بیت کوین ممکن است به طور کامل مانع عوامل تورمی مانند جنگ و زنجیره تامین متزلزل نباشد اما زخم های خود را که ناشی از رشد و توزیع سریع عرضه پول است از بین می برد.

با این حال برخی ممکن است استدلال کنند که بیت کوین صرفاً نوع دیگری از فیات است زیرا آن نیز فاقد پشتوانه یک کالا است.

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در ماه جولای (تیر) وقتی به CNBC گفت که او و پیشینیانش بیت‌کوین را «یک کالا» می‌دانند، این استدلال را از بین برد.

بیت کوین به عنوان یک وسیله مبادله این قدرت را دارد تا به عنوان معادل طلای دیجیتال عمل کند.

مترجم: سروش محمدی

منبع:‌ OpenNode

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×