» آرشیو اخبار » تحلیل آنچین بیت‌کوین: اگر روند سقوط ادامه یابد، چه خواهد شد؟
تحلیل بیت‌کوین

تحلیل آنچین بیت‌کوین: اگر روند سقوط ادامه یابد، چه خواهد شد؟

9 مهر 1401 5

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، گاوها (خریداران) در بازار رمزارزها، با تحلیل روزانه قیمت بیت کوین (BTC) به اطلاعات زیادی دسترسی پیدا می‌کنند. همین اطلاعات اکنون حاکی از آن هستند که حداقل در کوتاه مدت، نشانه‌ای از یک چرخش قریب‌الوقوع به چشم نمی‌خورد.

با بررسی دقیق روند شش ماهه بیت کوین، تحلیلگران به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل زیر همچنان بر قیمت این دارایی فشار وارد خواهند کرد:

  • نگرانی‌های مداوم در مورد اعمال مقررات سختگیرانه در حوزه رمزارزها
  • سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو ایالات متحده و افزایش نرخ بهره
  • نگرانی‌های ژئوپلیتیکی مربوط به روسیه، اوکراین و تسلیح منابع طبیعی پر تقاضا که توسط اتحادیه اروپا وارد می‌شود
  • احساس خطر شدید ناشی از احتمال رکود اقتصادی در آمریکا و در سطح جهانی

ترکیب این چالش‌ها، موجب کاهش جذابیت دارایی‌های پرنوسان برای سرمایه‌گذاران نهادی شده و همین امر هیاهوی مشاهده‌ شده در بازار صعودی 2021 را تا حد زیادی از بین برده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

حرکات روزانه قیمت دارایی‌های دیجیتال، به‌ویژه بیت کوین چندان دلگرم‌کننده نیست، اما نگاهی به معیارهای بلندمدتی که قیمت بیت کوین، احساسات سرمایه‌گذاران و درک ارزش‌گذاری این دارایی را اندازه‌گیری می‌کنند، داده‌های جالبی را ارائه می‌نمایند.

بازار همچنان درگیر شرایط اشباع فروش است

در بازه‌های زمانی روزانه و هفتگی، قیمت بیت کوین در یک خط روند نزولی بلندمدت در حرکت است. در همین زمان، اندیکاتور بولینگر باند، که یک شاخص حرکتی ساده بر مبنای دو انحراف معیار در بالا و پایین یک میانگین متحرک ساده استوار است، شروع به جمع شدن کرده است.

جمع شدن این باندها معمولاً قبل از آغاز یک حرکت جهت‌دار اتفاق می‌افتد؛ به علاوه، معاملات قیمت در محدوده یک مقاومت بلندمدت نیز معمولاً نشان‌دهنده یک حرکت جهت‌دار قوی است.

افزایش فشار فروش بیت کوین در بازه زمانی 28 مارس تا 13 ژوئن (8 فروردین تا 23 خرداد)، شاخص مقاومت نسبی (RSI) این دارایی را به پایین ترین رکورد چند ساله آن رساند. نگاهی گذرا به این اندیکاتور در مقایسه با عملکرد بلندمدت قیمت بیت کوین نشان می‌دهد که خرید در مواقعی که RSI در منطقه اشباع فروش به‌سر می‌برد، یک استراتژی سودآور است.

شاخص مقاومت نسبی هفتگی بیت‌کوین
شاخص مقاومت نسبی هفتگی بیت کوین

در حالی که وضعیت کوتاه‌مدت قیمت وخیم به نظر می‌رسد، ساختار بازار اینگونه نشان می‌دهد که اکنون زمان مناسبی برای انباشت این دارایی است. برای تایید این ادعا، عملکرد قیمت چند ساله بیت کوین را نسبت به اندیکاتور RSI مقایسه می‌کنیم.

تحلیل هفتگی
نمودار هفتگی قیمت بیت‌کوین

با توجه به نمودارهای قیمت، تداوم روند کاهشی بسیار محتمل به نظر می‌رسد و اندیکاتورهای مختلف و تحلیل‌های تکنیکال هنوز رسیدن بازار به کف قیمت را تایید نکرده‌اند.

برخی از تحلیلگران کاهش قیمت به محدوده 15 تا 10 هزار دلار را پیش‌بینی کرده و احتمال می‌دهند که دیوار خرید ایجاد شده در منطقه 18 هزار دلاری به یک تله گاوی تبدیل شود. جدای از این رویداد، افزایش سایز پوزیشن‌ها در زمان قرارگیری RSI هفتگی در منطقه اشباع فروش، نتایج مثبتی را برای کسانی به همراه داشته است که به اندازه کافی برای نوسان‌گیری شجاعت دارند.

یکی دیگر از معیارهای جالبی که باید در بازه‌های زمانی بزرگ‌تر زیر نظر گرفت، اندیکاتور واگرایی همگرایی میانگین متحرک موسوم به اندیکاتور مَکدی (MACD) است. این اندیکاتور نیز همانند RSI، به دلیل سقوط قیمت بیت‌کوین تا مرز 17 هزار و 600 دلار، به سمت ناحیه اشباع فروش کشانده شده است. درنمودار زیر می‌بینیم که مکدی (خط آبی) از بالای خط سیگنال (خط نارنجی) عبور کرده و هنوز در قلمرویی ایستاده است که قبلاً آزمایش نشده بود.

تحلیل هفتگی اندیکاتور مکدی
نمودار هفتگی اندیکاتور مکدی

این هیستوگرام مثبت شده است و برخی از معامله‌گران آن را به عنوان نشانه اولیه معکوس شدن روند تفسیر می‌کنند، اما با توجه به وجود چالش‌های متعدد کلان در مقابل بازار رمزارزها، نباید در این مورد زیاد به این وضعیت اعتماد کرد.

نکته جالب این است که در حالی که قیمت بیت کوین در نمودار هفتگی، کف‌ها و سقف‌های پایین‌تری تشکیل می‌دهد، دو اندیکاتور RSI و مکدی در جهت مخالف حرکت می‌کنند. این وضعیت تحت عنوان “واگرایی صعودی” شناخته می‌شود.

از نقطه نظر تحلیل تکنیکال، تلاقی چند اندیکاتور با یکدیگر نشان می‌دهد که بیت کوین کمتر از حد واقعی خود ارزش‌گذاری شده است. با این اوصاف، با توجه به اینکه مجموعه‌ای از مسائل غیرمرتبط با حوزه رمزارزها همچنان ضعف را به بیت کوین و کل بازار تزریق می‌کند، به نظر نمی‌رسد که کف قیمت به این زودی تشکیل شود. سقوط احتمالی تا مرز 10 هزار دلار، کاهش 48 درصدی دیگر از سطح فعلی قیمت را درپی خواهد داشت.

تحلیل داده‌های آنچین

شاخص نسبت قیمت بازار به قیمت تحقق یافته با امتیاز Z یا به اختصار (MVRV Z-Score) یک معیار آنچین است که نسبت ارزش بازار بیت کوین در مقابل ارزش تحقق یافته آن را نشان می‌دهد. به گفته دیوید پول (David Puell) یکی از خالقان این شاخص:

“این معیار با تاکید بر نوسان بین ترس و طمع، به وضوح سقف و کف‌های واقعی چرخه قیمت را نشان می‌دهد. مزیت ارزش تحقق یافته در این است که “احساسات جمعی” را تا حد قابل توجهی تحت کنترل در می آورد”.

اساساً، اگر ارزش بازار بیت‌ کوین بالاتر از ارزش تحقق یافته آن باشد، این معیار به ناحیه قرمز رنگ وارد می‌شود که نشان‌دهنده احتمال تشکیل سقف قیمت در بازار است. هنگامی که این معیار در منطقه سبز قرار می‌گیرد، نشان می‌دهد که ارزش فعلی بیت‌ کوین کمتر از قیمت واقعی آن است و ممکن است بازار به پایین‌ترین سطح خود نزدیک شود.

اندیکاتور MVRV

با نگاهی به نمودار فوق می‌بینیم که در مقایسه با قیمت بیت‌کوین، امتیاز فعلی 0.127 شاخص MVRV Z-Score در همان محدوده کف چرخه چند ساله قبلی قرار گرفته است. مقایسه داده‌های آنچین با اندیکاتورهای تکنیکالی که قبلاً به آنها اشاره شد، نشان می‌دهد که بیت کوین کمتر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده و در منطقه مطلوب برای ایجاد یک پوزیشن لانگ قرار دارد.

شاخص ریسک اندوخته‌ای

شاخص ریسک اندوخته‌ای یا  Reserve Risk یکی دیگر از نقاط داده آنچین است که می‌تواند اطلاعات جالبی را در اختیار ما قرار دهد. این نمودار که توسط هانس هاگ (Hans Hauge) ایجاد شده است، تصویری از میزان اعتماد سرمایه گذاران به قیمت اسپات بیت کوین را نشان می‌دهد.

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، زمانی که اعتماد سرمایه‌گذار بالا و قیمت بیت کوین پایین باشد، نسبت ریسک به ریوارد یا میزان جذابیت بیت کوین در مقابل ریسک خرید و نگهداری آن، وارد منطقه سبز می شود.

در مواقعی که اعتماد سرمایه‌گذار پایین و قیمت آن بالاست، ریسک اندوخته‌ای به سمت ناحیه قرمز حرکت می کند. بر اساس داده‌های قبلی، زمانی که ریسک اندوخته‌ای وارد منطقه سبز شده است، زمان خوبی برای بازکردن یک پوزیشن در بازار بیت‌ کوین است.

نمودار ریسک اندوخته‌ای
نمودار ریسک اندوخته‌ای

ناگفته نماند که از روز 30 سپتامبر (8 مهر)، داده‌های پلتفرم‌های تحلیل مانند گِلَسنود (Glassnode) حاکی از آن هستند که ریسک اندوخته‌ای در پایین‌ترین سطح تاریخی خود و خارج از مرزهای منطقه سبز واقع شده است.

مترجم: مرضیه مظاهری
منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×