» آرشیو اخبار » تحلیل و بررسی کزغال و مقایسه سهام صنعت زغال سنگ در بورس
کزغال

تحلیل و بررسی کزغال و مقایسه سهام صنعت زغال سنگ در بورس

23 مهر 1401 10

به گزارش واحد تحلیل گذارنیوز، در این مقاله به معرفی و بررسی صنعت زغال سنگ در بازار سرمایه پرداخته ایم و تحلیل پیش بینی سود سهم کزغال و احتمالاتی در مورد آینده این شرکت و این صنعت را ارائه می‌دهیم.

انواع زغال سنگ

زغال سنگ: یکی از مهمترین سوخت های فسیلی است که در دسته مواد رسوبی طبقه بندی می شود. ماده ای غنی از کربن که معمولا قهوه ای یا سیاه است. حدود 40 درصد از برق در سراسر دنیا از طریق سوختن آن تولید می شود. این آمار در بعضی از کشورها بسیار بیشتر است، این ماده نقش مهمی را در قرن های اخیر ایفا کرده است، نه فقط به خاطر تولید برق، بلکه به خاطر نقش مهمی که در تولید فولاد، سیمان وسایر فعالیت های صنعتی داشته است. زغیال سنگ خام به عنوان کلیدی ترین منبع تامین انرژی به دو دسته کلی زغال سنگ حرارتی و زغال سنگ کک شو تقسیم بندی می شود.

زغال سنگ کک شو: زغال سنگ متالوژی یا زغال سنگ کک شو یکی از کاربردی ترین سنگ های معدنی است و درجه ای از زغال سنگ است که می تواند برای تولید کک با کیفیت مناسب مورد استفاده قرار گیرد. کک یک سوخت اساسی و واکنش دهنده در فرآیند ذوب در کوره برای ساخت فلز اولیه است. تقاضا برای زغال سنگ متالوژی به شدت با تقاضای فولاد هماهنگ است.

تبلیغات جام جهانی قطر

زغال سنگ حرارتی : زغال سنگ حرارتی یکی از انواع زغال سنگ است که با توجه به خواص و ویژگی هایی که دارد، از آن می توان در موارد خاصی بهره مند شد. این زغال سنگ به نسبت زغال سنگ کک شو از درصد پایین تری کربن برخوردار است و از همین جهت دارای قیمت مناسب تری است. این نوع زغال سنگ از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با زغال سنگ کک شو ندارد. به همین جهت در موارد بی شماری به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

شماتیک زنجیره ارزش

 

کزغال

ابتدا زغال سنگ خام کک شو از معدن استخراج، یک مرحله فرآورش بر روی آن انجام می شود، در کارخانه زغال شویی به کنسانتره تبدیل و سپس تحت تاثیر حرارت به کک تبدیل می شود. در فرآیند کک سازی چند نوع زغال سنگ که مواد فرار موجود در آن ها متفاوت است، در کوره ها با هم مخلوط می شود و از طریق عمل کربنیزاسیون کک تولید می شود.

 

ذخایر ذغال سنگ جهان

کزغال

 

آمریکا بیشترین ذخیره ذغال سنگ جهان را در اختیار دارد، و روسیه با اختلاف در رده دوم است.

چین به عنوان بیشترین تولید کننده و بیشترین مصرف کننده ذغال سنگ دنیا در سال2021 بوده، و هند با اختلاف در رده دوم است. در نمودار پایین این رتبه بندی را مشاهده می‌کنید.

 

کزغال

 

 صنعت زغال سنگ در بورس

در بازار سرمایه  4 شرکت در حوزه صنعت ذغال سنگ فعالیت می‌کنند که عبارتند از:

زغال سنگ پرورده طبس ( کزغال)

فرآوری زغال سنگ پرورده طبس(کپرور)

زغال سنگ نگین طبس(کطبس)

صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود(کشرق)

معرفی کزغال

شرکت زغال سنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین واحد معدنی منطقه و بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور است، حوضه زغالدار طبس با وسعتی بالغ بر ۳۰،۰۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵/۲ میلیارد تن زغال سنگ کک شو و حرارتی، غنی ترین و بزرگترین ناحیه زغالی ایران محسوب می گردد. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین شناسی ۱/۱ میلیارد تن زغال سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگترین حوضه زغال سنگ کک شو ایران است.

معرفی کپرور

شرکت فرآوری زغال سنگ پرورده طبس در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید. موضوع فعالیت اصلی شرکت عبارت از تهیه طرحهای اکتشافی و استخراج و تغلیظ و فرآوری مواد معدنی و اجرای عملیات اکتشافی و استخراج و تغلیظ و آزمایش مواد معدنی و اخذ و انجام عملیات پیمانکاری و خدمات مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری در جهت اکتشاف و بهره‌برداری از معادن و فرآوری آن ها می باشد.

معرفی کطبس

شرکت در اواخر سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۷۷ به شرکت تکادو واگذار شد. موضوع فعالیت شرکت عبارت از تهیه طرح ها و عملیات اکتشاف و استخراج و تغلیظ و فرآوری مواد معدنی استخراج و تغلیظ و فرآوری و آرایش مواد معدنی و اخذ و انجام عملیات پیمانکاری و انجام خدمات مشاوره ای در این زمینه و همچنین سرمایه گذاری جهت اکتشاف و بهره‌برداری معادن و فرآوری مواد می باشد.

معرفی کشرق

موضوع فعالیت شرکت عبارت است از اکتشاف و تجهیز و آماده‌سازی و بهره‌برداری از معادن و فرآوری مواد معدنی و طراحی و حفر و نصب تجهیزات و نگهداری انواع حفریات و انجام کلیه امور نقشه برداری و عملیات زمین شناسی و تهیه و تامین مصالح جهت معادن و کارخانجات و شرکتها و یا فعالیت‌های مرتبط می‌باشد.

 

مقایسه 4 نماد بورسی از لحاظ ارزش بازار و p/e

زغال سنگ

بزرگ‌ترین شرکت زغال سنگی بازار سرمایه از لحاظ ارزش بازار کزغال است، که ارزش 5 هزار و سیصد میلیاردی را دارد، و کوچکترین شرکت نیز کشرق با ارزش بازار 700 میلیاردی است.
محصولات این شرکت ها نیز به تفکیک نوشته شده است.

مقایسه صورت مالی شرکت ها

زغال سنگ

میانگین حاشیه سود خالص شرکتهای صنعت زغال سنگ در 12 ماهه 30 درصد است و بیشترین درآمد عملیاتی را کزغال با در آمد 14 هزار میلیاردی دارد.

 

پیش بینی سود کزغال 1401

 

آمار تولید و فروش

 

کزغال

بر اساس میانگین از گذشته پیش بینی می‌شود که شرکت در سال 1401، 620 هزار تن تولید داشته باشد و بتواند 589 هزار تن را به فروش برساند. که با نرخ میانگین هر تن 4 میلیون تومان شرکت در پایان سال 1401 احتمالا بتواند درآمد عملیاتی دو هزار و سیصد میلیاردی داشته باشد.
این نماد در 6 ماهه ابتدایی 1401 دوازده هزار میلیارد نزدیک به نصف از این پیش بینی را محقق کرده است.

سودسازی به ازای هر سهم در پایان سال 1401

اگر با همین فرض که شرکت بتواند درآمد عملیاتی 2 هزار و سیصد میلیاردی داشته باشد، برای این تولید هزار و چهارصد میلیارد هزینه کند و زغال سنگ خام خریداری کند، در پایان سال 1401 احتمالا  بتواند به ازای هر برگه سهم 290 تومان سود سازی داشته باشد.

 

تحلیل حساسیت

کزغال

با فرض تمامی مفروضات گفته شده در تحلیل اگر این شرکت بتواند بالای 200 تومان سود سازی کند برای سال 1401 به دید سرمایه گذاری میتواند گزینه خوبی باشد. اما در صورتی که سود سازی این شرکت زیر 150 تومان به ازای هر برگه سهم باشد، شرکت روند خوبی را طی نمی کند.

 

تکنیکال کزغال

سهم بر روی یک محدوده حمایتی قرار دارد که احتمال زیاد از این محدوده عبور کند. حمایت معتبری که سهم می‌تواند به آن واکنش نشان دهد، قیمت 1300 است و بعد از واکنش به آن وارد یک فاز صعودی کوتاه مدت شود که هدف روند صعودی قیمت 1500 و 1800 است.

حد ضرر این تحلیل، تثبیت قیمت زیر 1250 تومان است.

کزغال

 

سلب مسئولیت: این تحلیل هیچگونه پیشنهادی مبنی بر سرمایه گذاری و خرید/فروش نمی باشد و تمامی مفروضات گفته شده دیدگاه تحلیلگر است.
لطفا برای هرگونه خرید یا فروش بررسی های شخصی خودتان را نیز داشته باشید.

تحلیلگر: علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×