» اقتصاد » برجام بر کدام صنایع و سهام بورسی اثر دارد؟
برجام

برجام بر کدام صنایع و سهام بورسی اثر دارد؟

15 شهریور 1401 6

پس از اعلام رسمی توافق، طبیعتا عرضه بر روی سهام دلاری و تقاضا بر روی سهام به اصطلاح برجامی افزایش خواهد یافت.

به گزارش گذارنیوز، در این مقاله به موضوع برجام و بورس و تحلیلی بر شرکت هایی که با توافق برجام با رشد قیمتی رو به رو میشوند پرداخته ایم و با تحلیلی از شاخص کل بورس، سناریو آینده بورس را بررسی خواهیم کرد.

پس از اعلام رسمی توافق، طبیعتا عرضه بر روی سهام دلاری و تقاضا بر روی سهام به اصطلاح برجامی افزایش خواهد یافت. البته در میان مدت سهام دلاری ارزنده نیز مورد توجه بازار قرار می‌گیرند. در دسته سهام برجامی می‌توان به گروه‌های بانک، بیمه، خودرو و حمل و نقل دریایی و گزینه‌های مناسب در این گروه ها اشاره کرد که با توافق احتمالی ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آنها کاهش می‌یابد.

در تصویر زیر فرآیند آغاز نگارش تا اجرایی شدن برجام را در سال ۹۴ مشاهده میفرمایید. همان طور که مشخص است رشد بازار پس از اجرایی شدن برجام کلید خورد.

تبلیغات جام جهانی قطر

برجام1

به این نکته باید توجه داشت که شرایط حال حاضر کشور با شرایط سال ۹۴ بسیار متفاوت است. اصلی ترین این تفاوت ها حجم نقدینگی کشور و همینطور سطح آشنایی جامعه با بازار بورس می باشد.

 

در مقاله قبلی صنعت بانکداری و سهام مستعد رشد این صنعت را در صورت برجام بررسی داشته ایم که میتوانید از اینجا بخوانید.

 

بررسی سهام بیمه ایی در بازار بورس

تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر بر ایران سایه انداخته، بسیاری از صنایع و فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است. یکی از این صنایع، بازار بیمه ایران است.

بیمه اتکایی و ارتباط بین شرکت‌های بیمه جهان صنعت بیمه یک بازار کاملا بین‌المللی است. همه ریسک‌هایی که در سراسر دنیا توسط شرکت‌های بیمه محلی هر کشور بیمه می‌شوند، از طریق قراردادهای پوشش بیمه اتکایی به شرکت‌های بیمه سراسر دنیا مربوط می‌شوند.

برای مثال در حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، بخشی از خسارات وارد شده بر برج‌های دو قلوی نیویورک، توسط شرکت‌های بیمه ایرانی پرداخت شد.

تحریم های دوران برجام با بیمه چه میکند؟

پوشش بیمه‌ اتکایی برای شرکت‌های بیمه از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. به طوری که اگر این شرکت‌ها پوشش اتکایی مناسب نداشته باشند، نمی‌توانند فعالیت کنند. از طرفی بازار اروپا برای بیمه اتکایی بسیار مهم است. زیرا بهترین بیمه‌گران اتکایی دنیا هم در بازار اروپا مستقر هستند..

با وجود تحریم‌ها، روابط شرکت‌های بیمه ایرانی با بازار بیمه اروپا قطع شد. زیرا انتقال پول حق بیمه و همچنین خسارت بین دو شرکت میسر نبود. حالا با برداشته شدن تحریم‌ها، این امکان برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌شود که با بهترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه اتکایی دنیا ارتباط برقرار کنند.

تحلیل بپاس بیمه پاسارگارد به عنوان بزرگترین شرکت بیمه  بورسی با 153 هزار میلیارد تومان ارزش بازار از آن دسته سهام بازار است که  به سهامداران وفا دار خود هیچ وقت ضرر وارد نکرد و یک روند صعودی بلند مدت دارد

در نزدیکی بالاترین قله ی خودش قرار دارد که به احتمال 80 درصد این قله را رو به بالا خواهد شکست و میتواند هدف قیمتی 3000 -3500 و حتی در بلند مدت 4500 تومان را داشته باشد سرمایه گذاری در این نماد کم ریسک می باشد و با برجام میتواند سود خوبی به سهامداران خود بدهد.

تحلیل شرکت بیمه آسیا با نماد آسیا در  بازار سرمایه

بیمه آسیا با برخورد با مقاومت خودش در یک فاز اصلاحی قرار گرفته است و با عبور از قیمت 165 تومن می تواند رشدی تا 195 تومان داشته باشد در صورت عبور  از این مقاومت  هدف 205 تومان را خواهد داشت

گروه بعدی که با احیای برجام میتواند با رشد قیمتی سهامش همراه باشد گروه حمل و نقل ریلی است

صنعت حمل‌‌‌و‌‌‌نقل با محوریت حمل‌‌‌ونقل‌‌‌ دریایی، در صورت توافق مجدد برجام، می‌تواند زمینه‌‌‌ساز افزایش تجارت خارجی از طریق اتصال مجدد به کانال‌‌‌های تجارت جهانی و همچنین نوسازی ناوگان‌‌‌های حمل‌‌‌و‌‌‌نقل ریلی و دریایی و هوایی باشد و به این ترتیب مورد توجه قرار گیرد

با رفع تحریم ها صنعت حمل نقل ما میتواند دگرگون شود و باعث پهلو گیری کشتی های ایرانی در اروپا ،رفت آمد کشتی های تجاری به ایران و سوخت گیری هواپیمایی ایران در اروپا و بلعکس شود.

سهمی که در این صنعت پتانسیل رشد قیمتی را دارد نماد حتاید می باشد

تحلیل حتاید:

حتاید که یک شرکت خدمات بندری است می تواند درصورت برجام با پهلو گیری کشتی های خارجی و خدماتی که با این شرکت ها می دهد درآمد عملیاتی خیلی خوبی بسازد.

با برخورد به سقف کانال وارد فاز نزولی اصلاحی شده است، انتظار افت قیمتی نماد تا 520 تومان میشود و بعد از آن رشد برای شکست سقف قبلی درقیمت 570 تومان و رشد تا 750 تومان است.

تحلیل شاخص کل

شاخص کل در یک روند نزولی قرار دارد  که فعلا فاز اصلاحی این روند سپری میشود  حمایت اصلی شاخص محدوده 1.340.000 است و حمایت روانی که احتمالا به آن واکنش نشان دهد 1.400.0000 است

به احتمال زیاد به حمایت اصلی برسد و بعد از آن  رشد را شروع کند برای هدف  1.480.000 -1.550.000 و 1.700.000   و سرمایه گذاران بازار بورس  در 6 ماهه دوم سال رشد های خوبی از بازار بتوانند بگیرند.

نویسنده: علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 4.67

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×