» آرشیو اخبار » بازدهی منفی استقلال و پرسپولیس از زمان ورود به بورس
استقلال

بازدهی منفی استقلال و پرسپولیس از زمان ورود به بورس

27 مهر 1401 12

به گزارش گذارنیوز، در این مقاله به بازدهی دو نماد باشگاه  استقلال و پرسپولیس از زمان ورود به بازار سرمایه به مدت یک ماه کاری تا تاریخ 1401/07/26 پرداخته‌ایم.

استقلال

استقلال

پذیره نویسی نماد

باشگاه فرهنگی و ورزشی استقلال در تاریخ 15 اسفند  1400 در قیمت 291 تومان پذیره نویسی شد. هر کد معاملاتی حدود 300 هزار تومان اجازه خرید این نماد را داشتند و ده درصد از سهام این باشگاه در بازار سرمایه عرضه شد. این پذیره نویسی به مدت 15 روز و تا پایان سال 1400 به طول انجامید.

تبلیغات جام جهانی قطر

بازگشایی نماد

نماد معاملاتی باشگاه استقلال در تاریخ دوم شهریور 1401 برروی قیمت 405 تومان بازگشایی شد. و رشد 39 درصدی  همراه داشت،و از سوم شهریور با صف فروش افت خودش را شروع کرد

بازدهی استقلال در 1 ماهه کاری

نماد استقلال در 1 ماهه ابتدایی که در بازار سرمایه معامله می‌شود، تماما صف فروش بوده و هیچگونه رشدی نداشته است. این نماد یک روز معاملاتی مثبت را در این مدت ندیده، حتی به زیر قیمت پذیره نویسی خود نیز رسیده است.
هیچ نشانه‌ی برگشتی در نمودار دیده نمی شود  و همچنان این نمودار با صف فروش همراه خواهد بود.

استقلال

تصویر بالا روزهای افت استقلال، که تماما صف فروش بوده است را نشان می‌دهد.

پرسپولیس

استقلال

پذیره نویسی نماد

باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس نیز در تاریخ 15 اسفند 1400 در قیمت 338 تومان پذیره نویسی شد. هر کد معاملاتی در این نماد نیز اجازه خرید 300 هزار تومان را داشت که به هر کد 885 برگه سهم می رسید. ده درصد از سهام این باشگاه در بازار سرمایه عرضه شد. این پذیره نویسی نیز تا پایان سال 1400 به طول انجامید.

بازگشایی نماد

نماد پرسپولیس پس از گذشته 5 ماه از پذیره نویسی بر روی قیمت 345 تومان بازگشایی شد. این قیمت به نسبت  قیمت پذیره نویسی، رشد 2 درصدی داشت و سود آنچنانی به کسانی که در روزهای پذیره نویسی خرید داشتند، نرساند. پرسپولیس مانند استقلال از فردای کاری خودش با صف فروش همراه شد و دیگر قیمت بازگشایی خودش را ندید.

 

بازدهی پرسپولیس در یک ماهه کاری

پرسپولیس نیز همانند استقلال پس از بازگشایی با افت همراه بود، با این تفاوت که در این افت ها روزهایی که نماد مثبت معامله می‌شد، دیده می‌شود. در طی این یک ماهه‌ی کاری که از بازگشایی پرسپولیس می گذرد، افت 20 درصدی را تجربه کرده و در این نمودار هم هیچ نشانه‌ی برگشتی نیست و باید با صف فروش های این نماد نیز همراه باشیم.

 

استقلال

در تصویر بالا نمودار پرسپولیس را مشاهده می کنیم، و همانطور که در تصویر مشخص است، روز های سختی را سهامدارن این باشگاه سپری کرده اند.

 

سخن پایانی

بر خلاف انتظار مدیران این دو باشگاه که احساس می‌کردند با توجه به انبوه طرفدارانی که دارند، و حمایتی که از سهامشان شود، می توانند رشد قیمتی زیادی را داشته باشند، اما بازار سرمایه نشان داد که طرفدار در این بازار معنایی ندارد و پول، پشتوانه و فرایند سودسازی شرکت حرف اول و آخر را در بازار می‌زنند؛ و این دو باشگاه تا زمانی که نتوانند شفافیت کامل و درستی در بازار داشته باشند، به عنوان شرکت های زیانده باقی خواهند ماند.
سرمایه گذاران بازار سرمایه رغبت به خرید و حمایت از این دو سهم نخواهند داشت، هرچند که طرفدار این دو تیم باشند.

اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که در این یک ماهه که این دو نماد بازگشایی شده اند، وضعیت کلی بازار نیز نزولی بوده، و اکثر سهام بازار این افت قیمتی را داشته اند.

نویسنده : علی رمضانی

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×