» آرشیو اخبار » افزایش استفاده از استیبل کوین در روسیه
روسیه

افزایش استفاده از استیبل کوین در روسیه

21 مهر 1401 3

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز و بر اساس داده‌های چِین اَنِلایسیس (Chainalysis)، استفاده از استیبل کوین رسمی کشور روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین افزایش یافته است که تا حدی مربوط به شهروندان عادی روسیه است که به دنبال محافظت از دارایی‌های خود هستند.

گزارش جدیدی از شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچینِ چین انلایسیس نشان می‌دهد که استفاده از استیبل کوین در روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین که از آن زمان تاکنون شاهد تاثیر تحریم‌ها و تورم بر کشور بوده است، افزایش یافته است. این گزارش که در 12 اکتبر (مورخ 20 مهر ماه) منتشر شد، نشان می‌دهد که سهم حجم تراکنش‌های استیبل کوین در سرویس‌های عمدتاً روسی از 42 درصد در ژانویه(دی 1400) به 67 درصد در ماه مارس(اسفند 1400) پس از تهاجم افزایش یافته است و از آن زمان نیز به به روند رو به رشد خود ادامه داده است.

یک کارشناس ناشناس در زمینه پولشویی منطقه‌ای که با چین انلایسیس صحبت کرده است، عنوان کرد که حذف روسیه از سیستم برون مرزی سوئیفت (SWIFT) احتمالاً باعث استفاده از رمزارزها برای تراکنش‌های برون مرزی خواهد شد و استیبل کوین‌ها به دلیل ثبات قیمت، احتمالاً وسیله مبادله‌ای هستند که به سایر دارایی‌ها ترجیح داده می‌شوند.

تبلیغات جام جهانی قطر

روسیه

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که قسمتی از افزایش استفاده از استیبل کوین احتمالاً به دلیل خرید و فروش روبل به صورت استیبل‌ کوین توسط شهروندان عادی روسیه است تا از ارزش دارایی‌های خود محافظت کنند. در حالی که تورم بالایی از زمان شروع جنگ به وجود آمده است.

در این گزارش آمده است:

“در حالی که برخی از این موارد ممکن است به دلیل استقبال کسب‌ و کارها از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های بین‌المللی باشد، اما همانطور که قبلاً نیز عنوان کردیم این احتمال وجود دارد که بخشی از این افزایش تقاضا به دلیل انجام معاملات توسط شهروندان عادی روسیه برای حفظ ارزش دارایی‌های خود باشد که در جهت محافظت از سرمایه‌هایشان انجام شده است.”

پس از روسیه، چه کشورهایی در لیست بیشترین فعالیت‌های خطرناک رمزارزها قرار دارند؟

در همین حال، چین انلایسیس همچنین در یافته‌های خود اشاره کرد که اروپای شرقی بالاترین سهم فعالیت‌های مخاطره‌آمیز رمزارزها را در مقایسه با هر منطقه دیگری در سراسر جهان در سال گذشته داشته است.

18.2 درصد از فعالیت‌های ارزهای دیجیتال در این منطقه خطرناک یا غیرقانونی عنوان شده است که آسیای شرقی با 15 درصد در رتبه بعدی ایستاده است و کشورهای جنوب صحرای آفریقا در رتبه سوم قرار دارند.

این شرکت فعالیت مخاطره‌آمیز را به‌عنوان هر معامله‌ای تعریف می‌کند که شامل یک آدرس مرتبط با یک نهاد پرخطر است؛ مثل مبادلاتی با الزامات احراز هویت (KYC) کم یا بدون نیاز به احراز هویت. در این میان، فعالیت معاملاتی غیر قانونی، به صورت معاملات مرتبط با فردی که مجرم شناخته شده است، تعریف می‌شود.

روسیه

تحولات اخیر در رابطه با رمزارزها می‌تواند این ارقامِ ارائه شده را بیشتر از این نیز افزایش دهد. اتحادیه اروپا اخیراً پرداخت‌های به صورت رمزارز از سوی روس‌ها به ارائه ‌دهندگان کیف پول اروپایی را ممنوع کرده است، که می‌تواند بیشتر کاربران ارزهای دیجیتال را به استفاده از صرافی‌های کمتر شناخته شده بدون نیاز به احراز هویت، برای دور زدن تحریم‌ها، سوق دهد.

این گزارش خاطرنشان کرد که استفاده از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌ها به این معنی است که باید در مورد بهبود اثربخشی تحریم‌ها بحث‌های بیشتری صورت گیرد. اما همچنین بر نقش مثبت ارزهای دیجیتال در تسهیل کمک‌های مالی به اوکراین تاکید کرد و رقم فعلی این کمک‌ها را بیش از 65 میلیون دلار عنوان کرد.

در تحقیقات قبلی، چین انلایسیس اشاره کرد که گسترش مجرمان سایبری روسی باعث فعالیت قابل توجه پولشویی مبتنی بر باج‌افزار و ارزهای دیجیتال شده است و خاطرنشان کرد:

“به صورت ویژه، ما در طول تاریخ شاهد حجم زیادی از باج‌افزارها و پول‌شویی مبتنی بر رمزارزها در اروپای شرقی بوده‌ایم، که مورد دوم توسط اکوسیستم بزرگی از کسب‌ و کارهای پرخطر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود.”

 

مترجم: محمدامین علی‌زاده

منبع: Cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×