» آرشیو اخبار » از بازار طلا و پیچیدگی های آن چه می دانید؟
طلا

از بازار طلا و پیچیدگی های آن چه می دانید؟

10 آذر 1401 7

بازار طلا پیچیده است و نمی توان طلا را مانند سهام یا اوراق قرضه ارزش گذاری کرد، زیرا مانند سهام یا اوراق به ما سود و بهره نمی دهد. از سوی دیگر، نه یک ارز استاندارد است و نه یک کالای معمولی. بنابراین، مدل‌های ساده‌ای که بر تولید سالانه استخراج معدن یا تقاضای جواهرات تمرکز دارند، برای بررسی این بازار کاربردی نخواهند بود.

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، بازار طلا بسیار پیچیده است، اما نکاتی در رابطه با این بازار وجود دارد که می توان به سادگی آموخت و تصمیم گیری های بهتری انجام داد. من در اینجا چیزهایی را که در نزدیک به یک دهه از نوشتن در بازار طلا آموخته ام با شما به اشتراک می گذارم.

نکاتی که برای تجارت در بازار طلا باید بدانید

بازار طلا پیچیده است و نمی توان طلا را مانند سهام یا اوراق قرضه ارزش گذاری کرد، زیرا مانند سهام یا اوراق به ما سود و بهره نمی دهد. از سوی دیگر، نه یک ارز استاندارد است و نه یک کالای معمولی. بنابراین، مدل‌های ساده‌ای که بر تولید سالانه استخراج معدن یا تقاضای جواهرات تمرکز دارند، برای بررسی این بازار کاربردی نخواهند بود. در اینجا عوامل کلان اقتصادی نقش مهمی دارند، اما احساسات بازار نیز مهم هستند. همبستگی های تثبیت شده ممکن است به شکل ناگهانی از بین بروند.

 بنابراین، اگر فردی ادعا می کند که بازار طلا ساده است و می‌توان با استفاده از چند نمودار آن را پیش بینی کرد، به چنین شخصی اعتماد نکنید. یکی از فاکتورهای اساسی در بازار طلا نرخ بهره واقعی است. همانطور که در زیر می بینید، این دو متغیر در نمودار به عنوان تصاویر آینه ای ظاهر می شوند. وقتی نرخ‌های واقعی پایین می‌آیند، طلا افزایش می‌یابد و بالعکس. با این حال، این همبستگی منفی گاهی قدرت خود را از دست می دهد (برای مثال، با توجه به افزایش نرخ های واقعی، طلا در حال حاضر باید بسیار بیشتر سقوط کند)، و گاهی اوقات حتی باعث شکست می شود (همانطور که در سال های 2005-2006 اتفاق افتاد).

تبلیغات جام جهانی قطر

نمودار نرخ بهره و قیمت طلا

همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، یکی دیگر از محرک های مهم قیمت در بازار طلا، دلار آمریکا است که قدرت آن نیز با قیمت فلز زرد همبستگی منفی دارد. با این حال، این رابطه ماهیت بی ثبات تری دارد، زیرا گاهی اوقات این دو دارایی پشت سر هم حرکت می کنند.

نمودار طلا و شاخص دلار

در بلندمدت، قیمت ها در بازار طلا تمایل به افزایش دارد. از سال 1971، قیمت فلز زرد حدود 4300 درصد یا 17.5 درصد سالانه افزایش یافته است. به طور واقعی، بازار طلا در نیم قرن گذشته کمی بالاتر از 490 درصد یا سالانه 13 درصد افزایش یافته است. با توجه به از دست دادن مداوم قدرت خرید دلار و بی ثباتی ذاتی سیستم پولی مبتنی بر پول فیات، طلا باید در چند ده سال آینده ارزش بیشتری داشته باشد.

نمودار بازار طلا

با این حال، توجه داشته باشید که طلا یک دارایی کاملا محافظ در برابر تورم نیست. بازار طلا نه تنها در دهه‌های 1980 و 1990، بلکه زمانی که نرخ‌های تورم هنوز بالا بودند (اگرچه در حال کاهش بودند) هم وارد یک دوره نزولی بلندمدت شد. در سال‌های 2021 و 2022 که تورم به حدود 9 درصد افزایش یافت، طلا دوباره با مشکل مواجه شد.
به طور کلی، باید از انجام دادن تصمیمات مشابه دیگران اجتناب کنید. منظور من در اینجا این است که شما باید بین سرمایه گذاری بلندمدت و سفته بازی کوتاه مدت تمایز قائل شوید. اگر در بازار طلا به صورت کوتاه‌مدت معامله می‌کنید و یک نوسان گیر هستید، این واقعیت که در دوره های طولانی‌تر طلا افزایش خواهد یافت، هیچ کمکی به شما نمی‌کند؛ اما اگر استراتژی شما خرید و نگهداری است، نگران شلوغی و نوسان روزانه در بازار نباشید.

بر نظرات خود تعصب نداشته باشید، بزرگ‌ترین اشتباهات زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران بر این باورند که آنها درست می‌گویند و بازارها اشتباه می‌کنند، یا زمانی که معتقدند می توانند روند کلی طلا را که در حال افزایش یا کاهش است کامل پیش بینی کنند. طلا موظف به انجام کاری نیست که شما فکر می کنید باید انجام دهد، آن روندی را که براساس بازار باید انجام دهد، انجام می دهد. می توانید آن را بپذیرید یا در بازارها متحمل ضرر شوید. این ایده که بازارها در اشتباه و سمت و سوی غلطی هستند می تواند به شما کمک کند تا سر خود را بالا نگه دارید و اشتباه خود را نپذیرید، اما به شما کمکی به کسب درآمد نمی کند!

به یاد داشته باشید که طلا احساسات قوی را برمی انگیزد و بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار نظرات قوی در مورد آن دارند (گاهی اوقات از نظر ایدئولوژیک مغرضانه)، که همیشه صحیح نیست. طلا یک دارایی که قیمت آن همیشه باید بالا رود، نیست. نظرات بدبینانه در بازارهای مالی زیاد است، زیرا چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، اخبار بد راحت تر جذب بازار می شوند.  به ویژه خبرهایی که در بازار طلا پر سر و صدا هستند، چرا که معامله گران می توانند طلای بیشتری را از این طریق بفروشند.

بیشتر تحلیل‌های بازار طلا، پوشش مطبوعاتی و رسانه ای بوده و اصلا درست نیستند. روزنامه‌نگاران وسوسه می‌شوند که برای همه حرکت‌های بازار طلا دلایلی بیاورند و آن را توضیح دهند، و در نهایت هم در محدوده طبیعی نوسانات بازار باقی بمانند.

سرمایه گذاری در طلا بیشتر یک بازی قیمت گذاری است تا یک بازی ارزشی. این به این دلیل است که طلا «ارزش ذاتی» ندارد. این نشان می دهد که احساسات بازار در بازار طلا بسیار مهم است. من نمی گویم که طلا فقط به طور نامنظم حرکت می کند، یا اینکه عوامل اساسی مهم نیستند، بلکه می گویم مجموعه عوامل موثر از طریق ادراک و احساسات سرمایه گذاران بر قیمت بازار طلا تأثیر می گذارند.

تحلیل بازارهای طلا

قیمت طلا در روز چهارشنبه پس از اظهارات جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) افزایش یافت، چرا که پاول در این سخنرانی به احتمال کاهش نرخ بهره در آینده اشاره نمود. در نهایت، بازار حول متحرک نمایی 200 روزه در حرکت بوده و در تلاش برای آزمون مقاومت سطح بالاتر است. البته بازار طلا در بیشتر مواقع همبستگی منفی با نرخ بهره دارد، اما این همیشگی نیست. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید که بازارهای طلا اخیراً صعود خوبی داشته اند، بنابراین احتمال دارد که یک دوره تثبیت را هم داشته باشند.

سطح 1800 دلار در بالا یک مانع مقاومتی قابل توجه است و شکستن بالاتر از آن نیازمند یک حرکت صعودی واقعیست. اگر به بالاترین حد خود برسیم، این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش قیمت در بازار طلا باشیم، شاید در بلندمدت به سطح 2000 دلار برسد. از سوی دیگر، اگر شروع به سقوط کنیم، ممکن است بتوانیم تا میانگین متحرک نمایی 50 روزه که نزدیک به سطح 1720 دلار است، پایین بیاییم. من فکر می کنم این بازاری است که به طور کلی همچنان بسیار پر سر و صدا است، بنابراین باید محتاط بود.

از مهمترین آمارهای این هفته می توان به آمار «شاخص تورمی مخارج مصرف شخصی» (Core PCE) اشاره کرد. این شاخص یکی از معیارهای مهم مورد علاقه فدرال رزرو است. از سوی دیگر گزارش تعداد مشاغل در روز جمعه منتشر می شود. این آمارها می توانند بازار را به تحرک وادارند.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: fxempire ، fxempire

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×