» آرشیو اخبار » ارسال ۶۰۰هزار تن سوخت از ایران به لبنان

ارسال ۶۰۰هزار تن سوخت از ایران به لبنان

29 شهریور 1401 5

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای لبنانی خود در نیویورک از آمادگی ایران برای ارسال سوخت و .همچنین کمک‌های دیگر به این کشور خبر داد.

به گزارش گذار‌نیوز، ماجرای ارسال سوخت از ایران به لبنان با خبرهای امروز وارد فاز جدیدی شد. وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای لبنانی خود در نیویورک از آمادگی ایران برای ارسال نفت و همچنین کمک‌های دیگر به این کشور خبر داد. شبکه المنار لبنان نیز به نقل از منابع خود اعلام کرد که مقام های ایران به هیات لبنانی در تهران موافقت خود را با ارسال ۶۰۰ هزار تن سوخت طی پنج ماه اعلام کرده است و نوشت که نفتکش‌های حامل سوخت ایران طی یکی دو هفته آینده برای حرکت به مقصد لبنان آماده می‌شود.
ماجرا از آنجا شروع شد که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان، چند هفته پیش، در مصاحبه با شبکه «المیادین» اظهار داشت: « درباره نفت، مشکل از ما نیست، بلکه دولت لبنان مشکل اصلی است. من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد؛ اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکتهای روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد».

کشتی‌های حامل سوخت ایران آماده حرکت به سمت لبنان
پس از گذشت چند هفته از اظهارات سید حسن نصرالله و واکنش‌های مقامات لبنانی و ایرانی به این ماجرا، شبکه المنار به نقل از سفارت ایران در بیروت نوشت: نفتکشهای ایرانی حامل سوخت طی یک یا دو هفته آینده برای حرکت به سوی لبنان آماده خواهند شد. یک هیأت لبنانی در تهران در حال رایزنی با مقامات مسئول در وزارت‌خانه‌های انرژی و نفت ایران است و از جمله موضوعات مورد بررسی دو طرف، اصلاح شبکه‌های برق و ساخت نیروگاه‌ها است.

بر اساس آن‌چه که با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور و ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان توافق شده، در این دیدارهای هیأت لبنانی با مقامات ایرانی، درباره کمک به لبنان در زمینه سوخت رایزنی می‌شود.

تبلیغات جام جهانی قطر

امیرعبداللهیان: ایران آماده ارسال نفت و کمک‌های دیگر به لبنان است
با این حال حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران عصر دوشنبه به وقت محلی در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با “عبدالله بوحبیب”، همتای لبنانی خود دیدار کرد و در این دیدار دو طرف درباره روابط دوجانبه گفتگو کردند.

بر اساس گزارش النشره، امیرعبداللهیان بار دیگر بر آمادگی ایران برای ارسال نفت وکمک‌های دیگر به لبنان برای غلبه بر مشکلاتی که این کشور با آن‌ها روبه‌روست، تاکید کرد.
موافقت ایران برای ارسال ۶۰۰ هزار تن سوخت به لبنان
در همین رابطه خبرگزاری تسنیم نوشت: شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان در خبری اختصاصی به نقل از منابع خود اعلام کرده که مقام های ایران به هیات لبنانی در تهران موافقت خود را با ارسال ۶۰۰ هزار تن سوخت طی پنج ماه اعلام کرده است.

توئیت سفیر ایران در خصوص توافق انتقال سوخت به لبنان

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت نیز با هشتگ #سوخت و #ایران در صفحه توییتر خود به خبرهای تازه واکنش نشان داد و نوشت: به زودی اخبار خوشحال کننده‌ای درباره توافق میان هیات وزارت انرژی لبنان و مسئولان ایرانی درخصوص سوخت ایران و همکاری در زمینه برق اعلام خواهد شد.

منبع:آخرین خبر

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×