» آرشیو اخبار » ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید
دلار آمریکا

ارزش پوند انگلیس در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسید

5 مهر 1401 2

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، ارزش پوند استِرلینگ انگلیس، قدیمی‌ترین پول فیات جهان، در حوالی ساعت ۱ بامداد روز دوشنبه به وقت شرق ایالات متحده، به پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا رسید. در آن زمان، هر یک پوند برابر با ۱/۰۳۲۷ دلار آمریکا ارزش داشت، اما تا ساعت ۱۱ صبح دوشنبه این عدد به سطح ۱/۰۷۷۵ دلار بازگشت.

ارزش هر یک پوند در برابر دلار آمریکا به سطح ۱/۰۳۲۷ رسید 

روز دوشنبه، ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۴ مهر)، ارزش پوند استِرلینگ انگلیس در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ رسید. این اتفاق به دنبال کاهش ارزش یورو در برابر دلار بوده است. ارزش یورو در برابر دلار در روز جمعه به کمترین حد خود در ۲۰ سال گذشته رسید. در همان زمان، شاخص دلار آمریکا (DXY) هم به بالاترین سطح خود در ۲۰ سال گذشته دست یافت و در زمان نگارش این مقاله، در محدوده ۱۱۳/۶۱۸ حرکت می‌کند.

دلار آمریکا
تضعیف ارزش ارزهای فیات نسبت به دلار آمریکا از ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱)

در حالی که بازارهای آسیایی روز فعال و پر نوسانی داشتند، ارزش پول بریتانیا در برابر دلار آمریکا با کاهش ۴/۸۵ درصدی مواجه شد. پس از یک بازگشت جزئی، ارزش پوند امروز با ۰/۱۲ درصد افزایش به ۱/۰۸۲۶ دلار در هر واحد رسیده است. این روند کاهشی در سایر ارزها نیز مشاهده می‌شد؛ در روز دوشنبه ارزش یورو ۰/۵۱ درصد، ین ژاپن ۰/۵۳ درصد و دلار کانادا ۰/۷۱ درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافت.

تبلیغات جام جهانی قطر

دلار آمریکا

عوامل متعددی برای کاهش ارزش پوند استِرلینگ وجود دارد. فشار زیاد جنگ اوکراین و روسیه و اختلاف بین افزایش نرخ‌های بانک مرکزی در سراسر جهان برخی از آنها هستند. با آغاز جنگ اوکراین و روسیه، تعدادی از ارزهای فیات شروع به کاهش کردند و روند ریزشی پوند نیز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

علاوه بر این، تشدید تحریم‌های غرب علیه تامین‌کنندگان انرژی روسیه، باعث ملموس شدن اثرات بحران انرژی در بریتانیا و اتحادیه اروپا (EU) شد. در همین حین که فدرال رزرو نرخ پایه وجوه فدرال را به شدت افزایش می‌دهد، بانک انگلستان نیز نرخ بهره خود را ۵۰ واحد (۰/۵ درصد) افزایش داد. در حال حاضر، نرخ بهره بانک انگلستان ۲/۲۵ درصد است و بانک مرکزی بریتانیا قصد دارد در ۳ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۲ آبان) آن را بازنگری کند.

نباید همه چیز را با دلار آمریکا بسنجیم

در همین حال، سم بَنکمن-فرید (Sam Bankman-Fried)، یکی از بنیانگذاران FTX، روز دوشنبه گفت که اگر همه چیز با دلار آمریکا سنجیده نشود، جهان چیزها را به شکل متفاوتی می‌بیند. بَنکمن-فرید در توییتر خود نوشت: «اگر ارزش رمزارزها را به جای دلار آمریکا، با سبدهای ارزهای جهانی می‌سنجیدند، دنیا در مورد حرکات قیمتی آنها طور دیگری فکر می‌کرد.»

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: news.bitcoin

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×