» آرشیو اخبار » ولادیمیر پوتین به ادوارد اسنودن تابعیت روسیه را اعطا کرد
اسنودن

ولادیمیر پوتین به ادوارد اسنودن تابعیت روسیه را اعطا کرد

4 مهر 1401 4

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، اطلاعات رسیده از خبرگزاری‌ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin)، رئیس جمهور روسیه به ادوارد اسنودن (Edward Snowden)، افشاگر آژانس امنیت ملی ایالات متحده (NSA) که از سال ۲۰۱۳ در این کشور اقامت دارد، تابعیت روسیه را اعطا کرده است.

اسنودن

شهروند روسیه

به گزارش روز دوشنبه رویترز، پوتین با امضای یک فرمان اجرایی، عملاً وضعیت حقوقی اسنودن در روسیه را از اقامت دائم به شهروند این کشور تغییر داده است. افشاگر آژانس امنیت ملی به دنبال افشای هزاران سند طبقه‌بندی شده به خبرنگاران، در تبعید از ایالات متحده به سر می‌برد، اما همچنان در مورد مسائلی از جمله امنیت ملی، ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین صحبت می‌کند.

تبلیغات جام جهانی قطر

پوتین با انجام اقداماتی قانونی، از جمله ممنوعیت استفاده از دارایی‌های دیجیتال به عنوان روش پرداخت در قانون ماه جولای (تیر)، استفاده از رمزارزها را در این کشور محدود کرده، اما اسنودن بارها در مورد مزایای ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین اظهاراتی داشته است. او در سال ۲۰۱۹ گفت که از بیت کوین برای پرداخت هزینه سرورهایی که اسناد NSA را بوسیله آنها فاش کرده، بهره برده، و در ماه آوریل (فروردین) نیز گفت که نقشی اساسی در ایجاد رمزارز حریم خصوصی زی‌کَش (ZEC) داشته است.

اسنودن

پوتین در سال ۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای با الیور استون (Oliver Stone)، کارگردان فیلم‌های اسنودن و صورت زخمی گفت: «اسنودن خائن نیست. او به منافع کشورش خیانت نکرده و هیچ اطلاعاتی را به کشور دیگری که به مردم خودش آسیب برساند، منتقل نکرده است… اما او نباید اسرار NSA را فاش می‌کرد. به نظر من کاری که او انجام داده اشتباه بوده است.»

اسنودن در صورت بازگشت به ایالات متحده احتمالا با اتهامات مربوط به جاسوسی از سوی وزارت دادگستری روبرو خواهد شد. در زمان انتشار این مقاله، مشخص نیست که چه چیزی باعث شده رئیس جمهور پوتین به اسنودن تابعیت روسیه را اعطا کند، اما ایالات متحده و روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، و تحریم‌های اقتصادی متعاقب آن توسط ایالات متحده و سایر کشورها، با روابط دیپلماتیک ناپایداری مواجه شده‌اند. اسنودن برخلاف پوتین، که بسیاری از او به خاطر نقش مستبدانه‌اش در رهبری روسیه انتقاد کرده‌اند، اغلب در مورد خطرات چیره شدن دولت‌ها و نیاز به نظارت صحبت کرده است.

اسنودن در گفتگوی دوستانه ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) خود در سالن دی‌دیتا (DeData) گفت: «برای من مهم نیست که شما در ایالات متحده، آلمان، روسیه یا چین هستید. این یک روند جهانی است و در آن شاهد انجام فعالیت‌های بیشتری توسط دولت‌ها هستیم. آنها امکانات بیشتری دارند و فناوری هم قدرت‌شان را بیشتر نمایان می‌کند. آنها به این وسیله اهرم خود را افزایش می‌دهند، درست است؟ آنها از نفوذی که دارند استفاده می‌کنند تا نه تنها در مرزهای خود، بلکه در سطح جهانی هم به رقابت بپردازند. اکنون این اهرم‌ها روی یکدیگر فشار آورده‌اند و باعث ایجاد مشکلات و درگیری‌هایی در سراسر جهان شده‌اند.»

اسنودن

بازگشت به ایالات متحده؟

اینکه اسنودن تابعیت روسیه را دریافت کرده است، لزوماً مانع از بازگشت این افشاگر به ایالات متحده نمی‌شود. رئیس‌جمهور ایالات متحده از اختیار قانون اساسی برای اعطای تعویق مجازات یا عفو برای «جرایم» علیه این کشور برخوردار است، که احتمالاً شامل اتهامات جاسوسی فدرال هم می‌شود. با این حال، علی‌رغم درخواست‌های بسیاری از گروه‌های حامی آزادی‌های مدنی، دو دولت قبلی ایالات متحده اسنودن را عفو نکردند و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی این کشور نیز تاکنون در دوره‌ی ریاست‌جمهوری‌اش اظهار نظری در این باره نداشته است.

 

مترجم: امیر ملک پور

منبع: cointelegraph

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×