» آرشیو اخبار » تلاش آلمان برای به دست آوردن نفت و گاز عربستان

تلاش آلمان برای به دست آوردن نفت و گاز عربستان

2 مهر 1401 3

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان قرار است روز شنبه در جریان دیدار دو روزه خود از خلیج فارس با ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کند. امارات متحده عربی و قطر دو کشور بعدی در برنامه سفر او است

به گزارش واحد ترجمه گذار‌نیوز،در سال جاری، جو بایدن و امانوئل مکرون، رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه، با رهبر عربستان دیدار کرده‌اند، زیرا افزایش قیمت نفت و بحران انرژی اروپا، اقتصادهای غربی را عقب انداخته است.
اکنون نوبت اولاف شولتز، صدراعظم آلمان است. او قرار است روز شنبه در جریان دیدار دو روزه خود از خلیج فارس با ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کند. امارات متحده عربی و قطر دو کشور بعدی در برنامه سفر او است.

گرچه بسیاری از سیاستمداران آلمانی و گروه های حقوق بشر علناً به شولتز فشار خواهند آورد تا سابقه حقوق بشر عربستان سعودی را به خاطر بیاورد اما، مطمئناً در حال حاضر تمایل کمتری برای توجه به مسئله حقوق بشر در برخورد با صادرکنندگان انرژی در خلیج فارس وجود دارد. اولویت ها در نتیجه جنگ اوکراین تغییر کرده است. بعید به نظر می رسد که دولت های غربی بیش از حد تحت فشار باشند.
گروه های حقوق بشر ریاض را به ادامه مقابله با مخالفان سیاسی و آزادی رسانه ها متهم می کنند. عفو بین‌الملل می‌گوید دادگاه‌های عربستان همچنان از مجازات اعدام «به‌طور گسترده» استفاده می‌کنند و کارگران مهاجر همچنان در معرض سوء استفاده و بهره‌کشی از طریق سیستمی هستند که هر فرد باید توسط یک تبعه سعودی حمایت شود.
برلین برای پیش‌نمایش سفر خلیج‌فارس چیزی نگفته، با این حال، بنا بر گزارش‌ها، قراردادهای بلندمدتی با قطر و امارات برای تقویت صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا بسته شده است تا در نهایت جایگزین سهم عرضه‌ی روسیه شود. با این حال، مشخص نیست که آیا توافقی مشابه با سعودی‌ها ممکن است یا نه. وورتس به دویچه وله گفت: «عربستان سعودی گاز طبیعی زیادی تولید می کند، اما آنها برای صنعتی شدن داخلی خود به آن نیاز دارند.
این پادشاهی پس از روسیه، ایران و قطر دارای هشتمین ذخایر بزرگ اثبات شده گاز طبیعی و نهمین تولید کننده بزرگ گاز در جهان است، اما اقتصاد داخلی آن به مقادیر زیادی گاز برای تولید برق، نمک زدایی آب و تولید صنعتی نیاز دارد.
هدف سعودی ها افزایش دو برابری تولید گاز است. ریاض هدفی را برای دوبرابر کردن تولید گاز تا سال 2030 تعیین کرده است تا بتواند به یک صادرکننده گاز تبدیل شود و در تئوری، می‌تواند یک منبع حیاتی برای کمک به اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف خود در مورد میزان انتشار کربن فراهم کند. یکی دیگر از همکاری‌های احتمالی با سعودی‌ها می‌تواند در مورد هیدروژن سبز باشد که آلمان آن را برای حفظ قدرت کامل اقتصاد صنعتی خود در طول انتقال انرژی حیاتی می‌داند. برلین قبلا با دانمارک و کانادا قرارداد همکاری امضا کرده است.
زمانی که گاز با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تولید شود، هیدروژن سبز تلقی می شود. در مورد عربستان سعودی، این پادشاهی فضای بیابانی تقریباً بی پایانی برای مزارع خورشیدی عظیم دارد، اما حمل و نقل به اروپا به دلیل مسافت ممکن است مشکل ساز باشد. وورتس به دویچه وله گفت: «کمک آلمان از نظر فناوری [در مورد هیدروژن سبز] می تواند برای سعودی ها بسیار مفید باشد.
ممنوعیت نفت روسیه توسط کشورهای غربی در پی حمله مسکو به اوکراین به این معنی است که اروپا احتمالاً بیشتر به نفت عربستان وابسته خواهد شد. ممنوعیت اتحادیه اروپا به طور کامل از ابتدای سال 2023 اجرایی می شود.
روسیه در حال حاضر نفت خود را با تخفیف به هند و چین می فروشد و بازار صادرکنندگان خلیج فارس را که عمدتاً به هند و چین می فروختند را گرفته است. و حال کشورهای خلیج به احتمال زیاد نفت بیشتری را به اروپا تحویل خواهند داد.
کاهش صادرات آلمان به عربستان سعودی یکی دیگر از دلایل این سفر است، زیرا پادشاهی عربستان که یکی از بزرگترین اقتصادها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) است، تنها سی و هشتمین بازار بزرگ صادرات آلمان در سال 2021 بوده است. بر اساس گزارش آژانس تجاری دولتی GTAI، صادرات آلمان به عربستان سعودی بین سال‌های 2015 و 2021 از 9.9 میلیارد یورو به 5.5 میلیارد یورو رسیده است که تقریباً نصف شده و طبق گزارش آژانس، امسال احتمالا حتی کمتر از این خواهد بود. این در حالیست که منطقه خلیج فارس تمایل زیادی برای وارد کردن ماشین آلات صنعتی آلمان دارد، اما بزرگترین اقتصاد اروپا با رقابت شدید چین روبرو است.

خودروسازان آلمانی نیز مشتاق به تصاحب بخش بزرگ تری از بازار خودرو هستند، و بازارها به سمت خودرو های الکتریکی حرکت می کنند، ولی بازار عربستان تحت سلطه برندهای ژاپنی و کره ای تویوتا و هیوندای است که به ترتیب 30 و 20 درصد از سهام را در اختیار دارند و در توسعه خودروهای برقی نیز پیشرفت کرده اند.
آژانس تجاری اخیراً نوشت: فروش خودرو و قطعات آلمانی به عربستان سعودی در سال 2015 در مجموع 1.6 میلیارد یورو بود، اما تا سال گذشته به 0.9 میلیارد یورو کاهش یافت، در حالی که شرکت های چینی سهم خود را در دهه گذشته دو برابر کرده اند.

تبلیغات جام جهانی قطر

شرکت‌های چندملیتی آلمانی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد پادشاهی عربستان که وابسته به سوخت‌های فسیلی است وارد این کشور می‌شوند. سوخت های فسیلی در حال حاضر 42 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند، تقریباً شش سال پیش، دولت چشم‌اندازی برای سال 2030 اعلام کرد، که بسیار جاه‌طلبانه بود و این طرح شامل هشت پروژه بزرگ، از جمله طرحی برای ایجاد یک منطقه بزرگ گردشگری و تجاری صفر خالص در کرانه‌های دریای سرخ به نام نئوم بود.

منبع: دویچه‌وله

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×