» آرشیو اخبار » آغاز بازپرداخت بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها
آغاز بازپرداخت بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها

آغاز بازپرداخت بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها

7 آبان 1401 4

به نظر می‌رسد که زمزمه‌های توقف پذیرش بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی، باعث شده است که این سازمان روند بازپرداخت بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی خود را آغاز کند.

به گزارش گذارنیوز، هفته گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که حکایت از توقف پذیرش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در برخی مراکز درمانی داشت. تعدادی از بیمارستان‌ها به مراجعان خود اطلاع داده‌اند که به دلیل بدهی طولانی مدت سازمان تامین اجتماعی، تنها با نرخ آزاد به بیمه‌شدگان این سازمان خدمات رسانی می‌کنند.

بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها چقدر است؟

این اتفاق درحالی افتاده است که به گفته سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به مراکز درمانی کشور بدهی دارد.

از سویی دیگر رضا زندی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تایید بدهی ۱۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی، اعلام کرده است که این سازمان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بدهکار است و بیش از یک سال است که بدهی خود را پرداخت نکرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

به گفته زندی، با وجود بدهی نجومی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، همچنان همه تمام بیماران تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش می‌شوند. در واقع اگر بیمارستانی این بیماران را پذیرش نمی‌کند، به علت انباشت نادرست بدهی در این بیمارستان‌ها است.

نیازمندی بیمارستان‌ها به نقدینگی

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بین ۱۰ ماه تا یک سال است که بدهی تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها پرداخت نشده‌ و بیمارستان‌ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده‌اند. زیرا ۹۰ درصد از درآمد بیمارستان‌ها و باقی مراکز درمانی از سوی بیمه‌ها تامین می‌شود.

از طرف دیگر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم کشور در استان‌های مختلف، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. بنابراین بخش عمده درآمد بیمارستان‌ها به دست آنها نمی‌رسد.

همچنین از آنجا که مراکز درمانی تجهیزات پزشکی، داروها و دیگر موارد مورد نیاز خود را به صورت نقدی خریداری می‌کنند، تاخیر در پرداخت بدهی‌ها، آنها را از نظر نقدینگی دچار مشکل کرده و ریسک کمبود دارو و تجهیزات در این مراکز را بالا می‌برد.

آغاز بازپرداخت بدهی‌ها از هفته گذشته

به نظر می‌رسد که جنجال‌های اخیر بر سر بدهی تامین اجتماعی باعث شده که این سازمان به فکر پرداخت بدهی‌های خود بیفتد. روز چهارشنبه ۴ آبان ماه بود که جمیل حق‌پرست، معاون برنامه‌ریزی، مالی و پشتیبانی تامین اجتماعی اعلام کرد که روند بازپرداخت بدهی‌های این سازمان آغاز شده است.

حق پرست یکی از دلایل بدهی‌های سنگین سازمان تامین اجتماعی را افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان دانست. به گفته وی این موضوع باعث شده که هزینه ماهانه تامین اجتماعی معادل دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

با این وجود در دو روز گذشته بیش از سه هزار میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت شده و با کمک دولت و مجلس این روند ادامه خواهد یافت.

منبع: تجارت‌نیوز

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×