» ارز دیجیتال » تحلیل » ورشکستگی شرکتهای معروف استخراج بیت کوین پیامد ریزش قیمت بیت کوین در سال گذشته
استخراج بیت کوین

ورشکستگی شرکتهای معروف استخراج بیت کوین پیامد ریزش قیمت بیت کوین در سال گذشته

30 آذر 1401 7

به گزارش واحد ترجمه گذارنیوز، شرکت کر ساینتیفیک (Core Scientific) ،یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج رمزارز در ایالات متحده، در اوایل صبح امروز چهارشنبه در تگزاس برای فصل 11 ورشکستگی ثبت نام کرد. قابل توجه است که فصل 11 مزایای بسیاری را برای شرکت های مشکل دار ارائه می کند، از جمله رهایی از بدهی های ناپایدار و توانایی گره گشائی قراردادهای سنگین قبلی. این اقدام پس از یک سال کاهش قیمت در بازار کریپتوکارنسی و افزایش قیمتهای انرژی انجام شد.

ماینرهای این شرکت برای شبکه های بلاچین اثبات کار مانند بیت کوین ایجاد شده بود. این فرآیند شامل راه اندازی دیتا سنترهایی در سراسر کشور، شامل رایانه‌های بسیار تخصصی است که معادلات ریاضی رمزنگاری را به منظور تأیید تراکنش‌ها حل می کنند  و به طور همزمان توکن‌های جدیدی ایجاد می کنند. بنابراین، چنین فرآیندی به تجهیزات گران قیمت، دانش فنی و مقدار زیادی برق نیاز دارد.

ارزش بازار این شرکت استخراج یا ماینینگ تا پایان معاملات روز سه شنبه به 78 میلیون دلار کاهش یافته بود. در واقع مارکت کپ این شرکت ماینینگ از 4.3 میلیارد دلار در ژوئیه 2021 ، یعنی زمانی که این شرکت وارد بورس شده بود، تا امروز حدود 4.2  میلیارد دلارکاهش یافته است. یعنی سهام آن از سال گذشته بیش از 98% سقوط کرده است.

تبلیغات جام جهانی قطر

به گفته یک منبع آشنا با این وضعیت، شرکت همچنان در حال سود دهی و جریان نقدینگی مثبت است، اما این وجوه نقد برای بازپرداخت بدهی ناشی از تأمین مالی تجهیزاتی که به اصطلاح اجاره (Lease) کرده بود کافی نیست. به گفته این شخص که از ذکر نامش در بحث مسائل محرمانه شرکت خودداری کرد، شرکت منحل نمی‌شود و به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما تنها تا زمانیکه با سهامداران عمده شرکت به توافقی در خصوص بدهیها برسد، چون بخش عمده بدهی شرکت در واقع بدهی آنهاست.

شرکت کور ساینتیفیک قبلاً در پرونده اعلام ورشکستگی خود در اواخر ماه اکتبر تحت فصل 11 گفته بود که سهامداران عادی آن ممکن است « کل سرمایه خود » را از دست بدهند. اما اگر این صنعت بطورکلی بهبود یابد، ممکن است ورق برگردد. ساختار قرارداد ورود به بورس این شرکت(که بجای IPO با SPAC وارد شده بودند) با دارندگان اوراق سهام شرکتی که SPAC شده به گونه ای است که اگر محیط کلی صنعت بیت کوین بهبود یابد، ممکن است سرمایه سهامداران خرد شرکت به طور کامل از بین نرود. این شرکت همچنین فاش کرد که پرداخت بدهی های خود در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر را انجام نخواهد داد، و گفت که طلبکاران آزادند که از شرکت به دلیل عدم پرداخت شکایت کنند.

کور ساینتیفیک که عمدتاً بیت کوین استخراج می کرد، شاهد کاهش قیمت آن از ATH تاریخی خود یعنی قیمتی بالای 69000 دلار در نوامبر 2021 به حدود 16800 دلار بوده است. این کاهش ارزش، که با رقابت بیشتر در بین ماینرها و افزایش قیمت انرژی همراه بود، حاشیه سود شرکت را بشدت کاهش داد.

همچنین شرکت آستین که یک شرکت استخراج بیت کوین درایالت تگزاس است و در داکوتای شمالی، کارولینای شمالی، جورجیا و کنتاکی فعالیت دارد، در مورد پرونده خود که تحت فصل 11 ورشکستگی در ماه اکتبر قرار گرفته گفت: «کارایی عملیات و نقدینگی شرکت به شدت تحت تأثیر کاهش بلند مدت قیمت بیت کوین، افزایش هزینه‌های برق و همچنین افزایش هش ریت شبکه بیت کوین قرار گرفته است». هش ریت اصطلاحی است که برای توصیف قدرت محاسباتی مجموع همه ماینرها در شبکه بیت کوین استفاده می شود. هرچه هش ریت شبکه بیشتر باشد جایزه کمتری به هر ماینر می رسد و از طرفی سختی شبکه نیز بیشتر می شود که آنهم بالطبع رسیدن به جایزه بیشتر را دوباره سخت‌تر می کند.

شرکت معروف سلسیوس به عنوان وام دهنده رمز ارزها ، که او هم در ماه جولای برای محافظت از خود در فصل 11 قانون ورشکستگی اقدام کرده بود، مشتری اصلی شرکت کور ساینتیفیک بود. زمانی که بدهی های سلسیوس در طی مراحل ورشکستگی تحت فصل 11 از بین رفت، این امر بر ترازنامه شرکت کور ساینتیفیک  فشار زیادی وارد کرد؛ که نمونه دیگری از اثر سرایت کننده است که امسال در بخش کریپتو موج می زند.

اما توجه داشته باشید که کور ساینتیفیک که یکی از بزرگترین ارائه دهندگان زیرساخت ها و میزبانی بلاک چین و همچنین یکی از بزرگترین استخراج کنندگان رمزارزها در آمریکای شمالی است در مشکلات جاری صنعت استخراج  تنها نیست.

شرکت کامپیوت نورت (Compute North) هم، که خدمات میزبانی و زیرساخت‌ی برای استخراج کریپتو ارائه می‌کند، در ماه سپتامبر اعلام ورشکستگی در فصل 11  را ثبت کرد و یکی دیگر از ماینرها به نام هولدینگ ماراتن دیجیتال (Marathon Digital Holdings)، 80 میلیون از سرمایه‌اش بخاطر مشارکت با کامپیوت نورت در معرض خطر قرار دارد.

در همین حال، شرکت گرینیج جنریشن (Greenidge Generation)، که یک ماینر یکپارچه عمودی است، در سه ماهه دوم صورتهای مالی خود، زیان خالصی معادل بیش از 100 میلیون دلار در ماه آگوست گزارش کرد و برنامه‌های توسعه در تگزاس را متوقف کرد. همچنین سهام آرگو (Argo)  60 % سقوط کرد، به این علت که در 31 اکتبر اعلام کرده بود که برنامه اش برای جمع آوری 27 میلیون دلار با یک سرمایه گذار استراتژیک در حوزه استخراج دیگر محقق نمی شود.

بطور کلی، کاهش قیمت بیت کوین در این بازار نزولی طولانی و استخراج در نقطه سربه‌سری، ماینرها را مجبور به فروش ذخایر بیت کوین خود کرده است. برخی حتی تجهیزات خود را هم برای پوشش تنگنای مالی خود می فروشند. با این تفاصیل، به روشنی می توان درک کرد علیرغم اینکه قیمت بیت کوین برای رسیدن به قیمت‌های بالاتر از سطح ۱۷۰۰۰ دلار تلاش می کند، مسئله تسلیم ماینرها دلیل اصلی حرکت کُند قیمت است. جریان‌های ورودی و خروجی کوتاه‌مدت هم از کیف‌پول ماینرها نشان‌دهنده مقادیر بالای خروج بیت کوین از این کیف پول‌ها در ماه نوامبر بوده است. برای درک شرایط تسلیم شدن ماینرها به مقاله های شاخص پوئل و فشار فروش ماینرها مراجعه کنید. نکته قابل توجه اینجاست که با درک این شاخص از مقاله فوق متوجه می شویم که از لحاظ تاریخی، کف‌های قابل توجهی در شاخص پوئل ایجاد شده است. در چرخه های نزولی قبلی بیت کوین، گرچه ورود شاخص به مناطق پایین مانند امروز با ورشکستگی برخی شرکتهای فعال در صنایع استخراج بیت کوین همراه بوده  است، اما ورود شاخص به محدوده سبز، تنها به تعداد انگشتان یک دست رخ داده است. پس نباید فراموش کرد که این اتفاق قبلاً هم منجر به شکل گیری پایین ترین قیمتهای بیت کوین شده که این فرصتی بسیار عالی برای سرمایه گذاری بلند مدت دراختیار معامله گران قرار می دهد.

سلب مسئولیت: تلاش گذارنیوز مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم: سید امیر موسوی بهبهانی

ویراستار: سپهر هاشمی

منبع: CNBC

 

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×